FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hejsan
Jag har några frågor gällande copyright och texter. Vi säger att jag har en sida som handlar om olika sorters Cancer sjukdommar. Och sedan vill jag använda information om olika symptom och liknande. Får man ta text från sjukvårdsupplysningen 1177.se och ta texten dom har om lungcancer och sedan skriva längst ner efter artikeln: Källa 1177.se För då har jag gjort klart för läsaren att jag själv inte skrivit texten. Utan hänvisar till källan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Nykomling
|
Såg nu att det fanns en hel del trådar, dock tycker jag inte att jag har fått svar då detta handlar om sjukdommar & symptom. men kanske är samma sak där. Man kan ju egentligen rent teoretiskt bara göra om texten?
men sno helheten? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Varför inte fråga 1177 om du får kopiera texten med källhänvisning?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tycker också du ska fråga redaktionen bakom 1177.se
Värt att veta är att de relativt ofta uppdaterar sin information och därför har en webbservice för att sprida texter till andra vårdsajter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nej, du får inte använda texten utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är tillåtet att skriva egna texter. Att kopiera typ en punktlista på symptom (rena fakta) för att ha i din text räknas knappast som upphovsrättsbrott. Kanske finns det även möjlighet att skriva om punktlistan så att den blir lättare att förstå och då är det definitivt ett eget verk.
Jag kan till exempel störa mig på att vården ibland använder ord som "inkontinens" när man istället kan skriva rätt ut "kissa på sig". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Upphovsrätten gäller oavsett vad texten handlar om...
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Upphovsrätten gäller så fort texten uppnår verkshöjd. Det är ett luddigt begrepp.
Om jag listar vilka färger som ingår i CMYK (cyan, magenta, yellow, key color) så uppnår det inte verkshöjd. Om jag listar biverkningar för ett läkemedel (yrsel, illamående, kräkningar) så borde inte heller det uppnå verkshöjd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
EDIT: Google är inte min vän just nu men jag har för mig att det fall jag läste om gällde material publicerat av myndighet/verk eller möjligtvis kommun. Om nu det skulle kunna ha någon bäring på det hela. Senast redigerad av Westman den 2010-10-18 klockan 12:46 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
inkontinens och "kissa på sig" är inte samma sak. Inkontinens innebär oförmåga att kontrollera urin, medans du kan "kissa på dig" av en massa andra anledningar... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|