FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är tillåtet att skriva egna texter. Att kopiera typ en punktlista på symptom (rena fakta) för att ha i din text räknas knappast som upphovsrättsbrott. Kanske finns det även möjlighet att skriva om punktlistan så att den blir lättare att förstå och då är det definitivt ett eget verk.
Jag kan till exempel störa mig på att vården ibland använder ord som "inkontinens" när man istället kan skriva rätt ut "kissa på sig". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
inkontinens och "kissa på sig" är inte samma sak. Inkontinens innebär oförmåga att kontrollera urin, medans du kan "kissa på dig" av en massa andra anledningar... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag har inga problem med att man använder ord som "server" och "router" om texten är skriven för någon som förväntas förstå de orden. Pratar man däremot med min mamma så är det bättre med ord som "webbsidan" och "bredbandsdelare". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Offtopic: Urinläckage är talspråk för urininkontinens. Men eftersom människan har flera kroppsöppningar så kan man vara inkontinent på mer än ett ställe. Och det är bara en öppning som det läcker urin ur...
Ontopic: Angående den ursprungliga frågan, så måste du antingen fråga 1177.se om lov, eller skriva om texterna i egna ord. Jag vet att tex RFSU låter alla som frågar använda deras material. Hur svårt det är att få tillstånd från tex myndigheter och landsting beror nog på i vilket syfte texterna ska användas. Bedriver du kommersiell verksamhet så kanske de sätter sig på tvären. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|