FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Valet 2010 | |||
Vänsterpartiet (V) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 3.04% |
Miljöpartiet (MP) |
14 | 6.09% |
Socialdemokraterna (S) |
15 | 6.52% |
Centerpartiet (C) |
17 | 7.39% |
Folkpartiet (FP) |
8 | 3.48% |
Kristdemokraterna (KD) |
9 | 3.91% |
Moderaterna (M) |
100 | 43.48% |
Piratpartiet (PP) |
22 | 9.57% |
Sverigedemokraterna (SD) |
31 | 13.48% |
Annat |
7 | 3.04% |
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#391 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Även om Reinfeldt gör som han sade så verkar ju inte Miljöpartiet så pigga på att vara stödparti. Språkrören är ganska tydliga med det i Agenda som går på TV just nu.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#392 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
49,94% för alliansen. Eftersom rösterna som räknas på onsdag bör hjälpa alliansen går det antagligen över 50%-strecket. Om vänstern för en gångs skull respekterar demokratiska val bör de då erkänna alliansens majoritet, oavsett hur mandaten sedan fördelas enligt de förlegade utjämningsreglerna.
Annars förstår jag inte varför inte alliansen lockar över några blåsossar. Finns ju gott om ledamöter i sossarnas högerfalang som säkert vill leka med de borgerliga. Med skydd av något vackert prat om att skydda demokratin mot SD slipper de straffas av partiet också. Väldigt intressant hur pass insnöade S-ledningen och LO-ledningen är som verkar ge Sahlin fortsatt stöd? Vill de tappa 5-10% ytterligare 2014? Hela S-ledningen behöver byta ut sig själva. Problemet är väl att de inte har något annan sysselsättning utanför partiet/LO. När Reinfeldt har större stöd hos både S-väljare och LOs medlemmar än Sahlin själv bör man inse att något måste göras. Worst-case-scenario (ur min synvinkel) är väl att alliansen kör på som minoritetsregering, fråga för fråga. Jag skulle vilja se de rödgröna använda SD för att utlysa nyval och få ytterligare 20st sverigedemokrater in i riksdagen på köpet... Senast redigerad av Adestro den 2010-09-20 klockan 23:12 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#393 | ||
|
|||
|
Adestro:
När jag räknade siffrorna på val.se fick jag Alliansens siffror till 49.3%. Sju procentenheter växer det aldrig på onsdagsrösterna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#394 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det är faktiskt 49.94% just nu. http://www.realtid.se/ArticlePages/2...asp?sAction=lk Senast redigerad av WebboT den 2010-09-20 klockan 22:44 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#395 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
"Det återstår cirka 100.000 utlandsröster och sena förtidsröster att räkna. Alliansen har inför dessa fått 49,94 procent av de giltiga rösterna (exkluderat dem på övriga partier) och är enbart drygt 7.100 röster ifrån en majoritet av rösterna." Senast redigerad av Adestro den 2010-09-20 klockan 23:11 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nu fördelas inte mandaten rakt av enligt procentsiffrorna eftersom vi har fasta- och utjämningsmandat.
Så om det i nuläget skiljer 0,7 är inte så intressant utan det är hur mandaten kommer fördelas. Det går att få en majoritet av rösterna men ändå inte få majoritet för mandaten. Ett system som om jag inte misstar mig vi i Sverige häcklade ett annat land för i samband med ett presidental. Eller hur WebboT? Och så sitter vi själva med ett liknande system. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jo, Maria Wetterstrand har sagt det ett flertal gånger redan. Jag tror dock inte sista ordet är sagt än. Svensk politik blev genast ganska spännande men det brukar tyvärr inte gynna landet. Det sista vi vill ha är ett kaos liknande det i Holland och Belgien.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-21 klockan 00:11 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#398 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#399 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Principen kallas för - Jämkade uddatalsmetoden - Och jag citerar "...Om jämförelsetalen är lika stora ska lottning ske." Fast det är förstås lite mer text i länken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |