FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Valet 2010 | |||
Vänsterpartiet (V) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 3.04% |
Miljöpartiet (MP) |
14 | 6.09% |
Socialdemokraterna (S) |
15 | 6.52% |
Centerpartiet (C) |
17 | 7.39% |
Folkpartiet (FP) |
8 | 3.48% |
Kristdemokraterna (KD) |
9 | 3.91% |
Moderaterna (M) |
100 | 43.48% |
Piratpartiet (PP) |
22 | 9.57% |
Sverigedemokraterna (SD) |
31 | 13.48% |
Annat |
7 | 3.04% |
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Själv tillhör jag en liberal skara som gärna skulle slippa BÅDE Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet i Riksdagen. Båda har ett brokigt och odemokratiskt förflutet (jag har läst på min politiska historia ganska väl) och jag betvivlar mycket starkt att det någonsin går att tvätta bort helt. Kommunism och nationalpopulism stinker rätt rejält i min näsa. Men vill 11-12% av svenska folket har dom där så är det inte mycket att göra. Bara att acceptera.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Att tro att "Ni röstar på alliansen, vi rustar för revolution" skulle vara skrivet av vänsterpartister för att det är skrivet i rött förstår jag faktiskt inte hur man kan göra. Troligt är väl att det är skrivet av t ex SKU eller någon lite anarko-grupp på vänsterkanten. Citat:
Jag tycker det är där vi har något att kartlägga och bekämpa - inte tro att vi bor i ett sådant underbart land att värsta hotet mot vår demokrati är en arg man beväpnad ett färgglatt blåsinstrument.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nja, det är väl inte helt sant det heller. Är det några som utökat samarbetet med diktaturer så är det väl högerkartellen. Det kan mycket väl vara det minsta dåliga alternativet i vissa fall men det kan lätt ses som precis lika illa.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-22 klockan 18:16 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Moderaterna har inte alls sitt ursprung i facismen utan i konservatismen, adeln och det forna Lantmannapartiet och varför skulle jag påstå något annat. Däremot HAR Vänsterpartiet sina rötter i kommunismen, om du inte vet det så undrar jag VEM som är korkad?! Ps. Bara för att jag är (social)liberal är jag nödvändigtvis inte speciellt borgerlig. Snarare någonstans i gränslandet mellan blocken. (Miljöpartiet-Centern-Folkpartiet)
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. Senast redigerad av Captain Thailand den 2010-09-22 klockan 19:08 Anledning: gjorde ett tillägg |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Högern lyfte knappt ett finger för apartheid-motståndarna i Sydafrika, de var emot allmän rösträtt, socialdemokraterna stod bakom Statens institut för rasbiologi osv. osv. Min poäng är att du hittar en lika avskyvärd människosyn och skrämmande tankegångar oavsett vilken grupp av människor du gräver i. Människor förändras, partier förändras, samhället förändras. Tanken med historieundervisning i skolorna är till stor del att vi ska lära av historien, inte gräva ner oss i och leva i den vilket många verkar vilja göra, bara det gynnar deras syfte. Tror man att alla partier har en hemlig agenda baserad på forntiden så är man nog ganska fel ute. Vill för övrigt passa på att be om ursäkt om du tog illa vid dig. Jag menade inte alls att du är korkad utan enbart just det tankesättet. Alla gör vi korkade saker ibland.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-22 klockan 23:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Visst var det så men det var tämligen framtvingat och knappast vad vi skulle kalla allmän rösträtt idag. Med allmän rösträtt menar jag dock på samma villkor för kvinnor och män och det var de länge emot. Strunt samma egentligen, det enda jag ville få fram var att samma elände finns hos alla. Diskrimineringen då är precis lika illa som diskriminering nu men man kan tycka att människor borde bättra sig.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-22 klockan 20:29 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Däremot röstade moderaterna emot den enskilda punkten om kvinnors lika rösträtt då den genomfördes. Dvs principen om att en kvinnas röst ska väga lika stor vikt som en mans. Jag är förvisso rätt så övertygad om att samtliga valbara moderater i dagsläget skulle rösta annorlunda i den voteringen. Därav blir det irrelevant att det var just moderater som gjorde detta val. Däremot så är det högst relevant att se att det funnits en accepterad diskriminering för att försöka skåda om/hur/var den återfinns i dagsläget.
![]() |
Svara |
|
|