FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Instämmer med emilv, 6 månader är i längsta laget men ett kontrakt är ett kontrakt. Man kan alltid vända på det hela, hade du accepterat att de hade sagt upp dig med 10 dagars varsel bara för att de har varit en bra leverantör?
Man kan alltså tycka mycket men ibland gör man dåliga affärer, se bara på Viasat och Canal Digital med deras 12-månaders automatisk förlängning. Som företag har man dessutom inget skydd mot oskäliga avtalsvillkor (som i fallet med CD/Viasat). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
[QUOTE=Westman;20365794]Instämmer med emilv, 6 månader är i längsta laget men ett kontrakt är ett kontrakt. Man kan alltid vända på det hela, hade du accepterat att de hade sagt upp dig med 10 dagars varsel bara för att de har varit en bra leverantör?[QUOTE]
Situationen finns liksom inte. Det blir en smula konstig "vändning". Ologisk på alla sätt. Förstår inte hur den skall tolkas. Om de nu trots allt tagit ett så konstigt beslut hade jag nog snabbt som ögat letat efter ett annat ställe. Skulle ju verka mer än lovligt knäppt och ett sådant företag vill men ju inte låta sina kunder vara beroende av. Senast redigerad av billion den 2010-08-17 klockan 12:49 Anledning: Tillägg |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är högst normalt att kontrakten ser ut så här då det ger leverantören en möjlighet att planera. Gäller oftast fysiska produkter så som server, fastighet, kassasystem m.m.
Det är svårt att hitta en kund som ska ta över produkten med 10 dagars varsel, därför ska kunden säga upp avtalet minst 30dagar (eller liknande) innan förnyelsen. Om det sen är 1mån,6mån eller till och med 24mån i stöten beror lite på hur stor kapitalprodukt det gäller. Som exempel, våra hyreskontrakt för de två lokaler vi disponerar löper 12mån respektive 24mån där man måste säga upp det 9mån innan förlängning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag förstår detta. Frågan var inte vad kontraktet sa utan om det är rimligt att agera så här även om man har kontraktet i ryggen. Jag tror för egen del att det i detta specifika fall var en dålig affär för alla inblandade.
Det naturliga tycker jag borde vara att man i liknande läge försöker hitta en ny kund till servern(vilket för det mesta inte är supersvårt för ett relativt stort hostingföretag, såvida inte servern är föråldrad och dålig...). Att man helt enkelt gör sitt bästa för att avsluta affärsförbindelsen på ett bra sätt. Inte sätter hårt mot hårt mot en gammal kund. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är exakt samma sak som om du hyr en lägenhet. Tre månaders uppsägningstid, då är ny hyresgäst inte ditt problem utan hyresvärdens. Vill du däremot flytta tidigare blir det du som har ansvaret att skaffa fram en ny hyresgäst annars så har du bara att betala hyran och se glad ut. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|