Fördelarna finns väl i att göra Svarta tjänster vita. I sossarna värld har det varit förbjudet att ha pig avdrag. Personligen anser jag att alla jobba är bra. Det är bättre att folk jobba vitt än svart, då svart arbete är väldigt kortsiktigt lösningar. Även om undersökningar visar att länder som har en stor svart sektor inte ha drabbas särskilt hårt av krisen, kanske därför Sverige har klarat sej. :-)
Jag tycker det man bör närmsta en moms säkningar, momsen bör sänkas till 15% sedan höja bok och mat momsen. Det är lite konstigt idag, att böcker har lägre moms än mat. Varför har böcker lägre moms än t.ex musik för? Det finns inbyggd knäpp värdering här,
Vad är viktigast?
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Jag är varken röd eller blå själv utan befinner mig någonstans i ingenmansland men däremot tycker jag ditt resonemang haltar lite. Om du ska använda den statistiken du hänvisar till som argument så bör du också nämna hur stora de två grupperna är (<=200 000 kronor
resp. >=499 000 kronor) men det blir ju så mycket lättare att argumentera för sin sak om man utelämnar viss information
Vilka som utnyttjar avdraget är egentligen inte särskilt intressant. De som har mer pengar spenderar givetvis också generellt sett mer (inte relativt sett). Desto mer intressant är huruvida avdraget gynnar samhället i stort och ifall det är rättvist, både gentemot näringslivet och privatpersoner. Maud Olofsson tjatar outtröttad om att hon inte vill ge något stöd eller sätta hinder för enskilda branscher men ibland bör man ändå göra det av olika skäl t.ex. naturkatastrofer eller miljöskäl. I detta fallet kan man väl ifrågasätta om skälen är tillräckligt starka eller om de ens finns.
|