Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Städhjälp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-26, 10:25 #1
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Flitig postare

Standard Städhjälp

Hur funkar det egentligen? Någon som har anlitat en städhjälpsfirma? De jag känner som har städhjälp hemma betalar lite mer än 100kr/timme vilket ju är skamligt billigt. Det går inte ihop om man samtidigt blir upprörd över att McDonalds och Burger King köper svart städning. Eller har jag fel? Hur mycket av folks städhjälp tvingas vi skattebetalare betala via rot-avdraget?

Sen kanske det är någon som vet ifall pigavdraget/hushållsnära tjänster har gått med vinst eller inte? Hur stora är skatteintäkterna (minus skattesubventionerna) från privatstädsektorn idag jämfört med innan avdraget infördes?
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-26, 10:43 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
RUT avdraget exempel från 2008.
http://www.dn.se/ekonomi/rut-avdrag-...raga-1.1058322

Avdrag för 440 mille.

Sammantaget 2008 drog över 91.000 personer av totalt 439,7 miljoner kronor för hushållsnära tjänster, enligt Aftonbladet.

Exempel från 1 aktör hemfrid.
http://www.hemfrid.se/Bli_kund/Vad_kostar_Hemservice/

1100kr för 0-60kvm städ 2ggr/mån, ink moms efter skatteavdrag.
Men billigare kan man välla hitta, som du säger för någon hunka.

Senast redigerad av BarateaU den 2010-04-26 klockan 10:46
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-26, 14:03 #3
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Finansdepartementets prognos för rut är nu 2,4 miljarder brutto, med en långsiktig nettokostnad på 0,6 miljarder kronor.

Men enligt Borg kan slutnotan hamna nära noll eller till och med bli positiv för staten.
Från första länken i inlägget ovan
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 01:34 #4
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
100kr/timme vilket ju är skamligt billigt.
Bor själv i Shanghai, Kina, här kostar hushållerska 15 kr/timme, det är skamligt billigt
Skatan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 03:26 #5
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Hur funkar det egentligen? Någon som har anlitat en städhjälpsfirma? De jag känner som har städhjälp hemma betalar lite mer än 100kr/timme vilket ju är skamligt billigt. Det går inte ihop om man samtidigt blir upprörd över att McDonalds och Burger King köper svart städning. Eller har jag fel? Hur mycket av folks städhjälp tvingas vi skattebetalare betala via rot-avdraget?
Vi skattebetalare tvingas inte betala någonting för andras städhjälp. Jag har i varje fall inte fått någon faktura från staten. Det är ett avdrag och kan inte ses som en kostnad för "oss skattebetalare". Eller är det en kostnad på ett sådant sätt att skatteintäkterna som (eventuellt) går förlorade kunde användas till något som du eller jag anser vara mer viktigt?

McDonalds och Burger King får inte göra RUT-avdrag. Det gäller enbart privatpersoner.

Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-04-27 klockan 03:28
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 11:48 #6
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems Visa inlägg
Från första länken i inlägget ovan
Okej så om jag fattar rätt har RUT-avdraget medfört att skatteintäkterna från städbranschen har minskat med 2,4 miljarder? Borde inte intäkterna istället ha ökat eftersom fler anlitar städhjälp och därför behövs det fler städerskor som betalar skatt?
Oläst 2010-04-27, 12:07 #7
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har inga siffror men är det inte så att flera av de som nu städar åt andra förmodligen skulle riskera att gå arbetslösa och bli en kostnad för staten? Där av blir summa mer eller mindre noll.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 12:11 #8
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Vi skattebetalare tvingas inte betala någonting för andras städhjälp. Jag har i varje fall inte fått någon faktura från staten. Det är ett avdrag och kan inte ses som en kostnad för "oss skattebetalare". Eller är det en kostnad på ett sådant sätt att skatteintäkterna som (eventuellt) går förlorade kunde användas till något som du eller jag anser vara mer viktigt?
Jo men kolla på BarateaUs länkar. "Avdrag" är samma sak som bidrag för folk som tjänar bra.

Citat:
McDonalds och Burger King får inte göra RUT-avdrag. Det gäller enbart privatpersoner.
Ah, det jag menade var att Uppdrag Granskning har gjort flera reportage om att hamburgerkedjorna anlitar städfirmor som betalar svarta slavlöner till sina arbetare. De köper de tjänster som är billigast men eftersom timpriset är alldeles för lågt borde de fatta att det är oseriösa företag och folk blir förbannade på dem. Alltså kan man inte både bli upprörd över McDonalds och samtidigt köpa städhjälp för 125 kr/timme för då hycklar man.

Eller så är det så att 125 kr är tillräckligt för vit arbetskraft tack vare ROT-avdraget. Jag kan inte tillräckligt om det. Isåfall är det billigt nog för att jag ska köpa det.
Oläst 2010-04-27, 13:02 #9
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Jo men kolla på BarateaUs länkar. "Avdrag" är samma sak som bidrag för folk som tjänar bra.
Eftersom att du låter som en Sosse så tänker jag kontra lite, ta inte illa upp!

Nej. Avdrag och skattesänkningar gynnar alla klasser. Det möjliggör det även för låginkomsttagare att anlita städhjälp. Att säga att bara höginkomsttagare tjänar på RUT-avdraget är lika fel som att säga att en höginkomsttagare tjänar 25-30 000kr/månaden. Det är alltså de siffrorna som SVT använde i Agenda.

Resultat från en rapport om användande av RUT:
"Almegas rapport: 24,2 procent av utnyttjarna av RUT-avdraget hittas inom den grupp med lägst inkomster (upp till 200 000 per år), medan 29,2 procent av avdragen görs av gruppen med högst inkomster (499 000 per år och över). Resterande 46,6 procent hittas mellan dessa två ytterligheter."
Källa: http://www.second-opinion.se/so/view/1117
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 13:40 #10
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
100:- är dyrt om det är svart städhjälp. Vit är väl ok!. Vi får nog betala en hel del, men det gör en svart sektor vit. Du får nog betala mer för Mona lyxkonsumation av chockland och partistöd. Läste att partistödet har ökat från 600 miljoner till 1 miljard på 4 år. Vilket är konstigt, då politiskt arbete skall vara ideellt.

Citat:

Sen kanske det är någon som vet ifall pigavdraget/hushållsnära tjänster har gått med vinst eller inte? Hur stora är skatteintäkterna (minus skattesubventionerna) från privatstädsektorn idag jämfört med innan avdraget infördes?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
städhjälp

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017