FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
@Xamba. Det stämmer det finns få rättsfall om det hela. Mycket av det hela har avgjorts av ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) vilken inte är en rättsinstans.
Angående blip.se så släppte de frivilligt ett krav på runt 30.000:- när två minderåriga beställt tjänster därifrån. Så det gick inte vidare. (http://epubl.luth.se/1402-1552/2008/...P-08051-SE.pdf D-uppsats på 43 sidor med en hel del referenser) Men visst är fallen som gått vidare relativt få. Nu har jag inte lagt ned så mycket tid på att leta efter det heller. Jag tror väl vi alla är överens om att man inte skall ingå avtal med minderåriga. Samtidigt är kontrollmöjligheterna och verifieringen av att de har tillstånd av sina föräldrar en bit som är svår att lösa på ett bra sätt. För att inte säga ohanterlig i vissa fall. Så där släpar en hel del efter som det verkar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Oavsett hur rättsläget är så tycker inte jag att du ska betala tillbaka några pengar. Du har i princip inget att förlora på att inte göra det samtidigt som du lär ytterligare en förälder att det är dags att ta sitt ansvar, oavsett vad konsumentverket tycker så måste människor använda sitt förnuft.
Det går inte att kontrollera att en person är myndig, åtminstone inte i stor skala. Hur skulle det gå till? Man måste kunna anta att en person som har ett mobilabonnemang är över 18 år, är så inte fallet så är det abonnemangsinnehavaren som bör vara ansvarig för vad abonnemanget används till så länge användaren inte har begått ett brott, exempelvis vid stöld osv. Om nu rättsläget idag är lite osäkert på denna front så vore det på tiden att det kom ett fall som gav tydligt prejudikat att tillämpa på liknande situationer. I ditt fall, förutsatt att du har rättsförsäkring i din företagsförsäkring, så vore det tämligen riskfritt att bestrida denna mors krav och se om hon drar det vidare. När det rör sig om så extremt små belopp (under ett halvt prisbasbelopp) så är förhandlingarna snabba, om det ens blir några. Om du möter henne med ett sakligt och professionellt svar där du förklarar orimligheten i att hon förser sin son med ett obegränsat abonnemang i sitt namn (var tydlig med att poängtera att minderåriga inte kan stå på ett abonnemang och att du därigenom redan har kontrollerat att personen inte är under 18) så får du säkert ett argt mejl tillbaks, men det slutar nog där. Vill poängtera att teoretiskt så har Conny rätt i det han skriver, men i det här enskilda fallet ser jag ingen anledning att klappa föräldrarna på axeln. Man kan inte alltid skydda sig bakom lagen för ibland hänger inte lagen med i utvecklingen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om man måste ange sitt personnummer och intyga att man är den man utger sig för så har man som säljare möjligheten att göra en polisanmälan gällande bedrägeri. Jag tror nog att de flesta föräldrar inte vill att deras barn ska bli anmälda för bedrägeri och därför är mer välvilligt inställda till att göra upp i godo. Man kan ju hoppas det iaf.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är inte möjligt för dem när kontot skapas. Du kan uppge någon annans uppgifter precis som på alla andra sajter. Först vid vidare kontroll kan man avgöra om uppgifterna är riktiga. Exempelvis kan man skicka ut en bekräftelsekod till personnumrets folkbokföringsadress, men även då kan en person stå där och vänta på posten och sno åt sig denna kod.
Min poäng är att det aldrig går att kontrollera eftersom det alltid går att ta sig förbi kontrollen på olika sätt. Frågan är bara hur långt vi som företagare måste gå innan vi anses ha gjort vår del. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Om man skickar ut en bekräftelsekod med post till folkbokföringsadressen, så har man ju vidtagit rimliga åtgärder för att försäkra sig om att personen är den han utger sig för. Om man vill göra affärer på ett schysst sätt får man också räkna med att vara tvungen att återbetala några kunder. Kom att tänka på mobilabonnemanget i detta fall. Står det på personen som inte har rätt att ingå avtal eller på någon förälder? Om det står på en vuxen borde det faktiskt ses som att det är den myndiga personen som genomfört köpet. I så fall är det väl upp till mamman om hon vill anmäla sin son för stöld... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Min tolkning är att innehållsleverantören själv måste försäkra sig om att den verkliga avtalsparten är både myndig och rätt person, man kan alltså INTE förlita sog på att det är den som står för abbonemanget som är avtalspart. Det är innehållsleverantören som har undersökningsansvaret för detta. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-14 klockan 20:44 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Och sedan finns det andra lagar som reglerar ansvar hos personer, den som äger ett abb har ju även ett visst ansvar för det. Om du låter någon annan använda det så har du gett personen rättighet till det. Om inte har någon använt utan lov och då rör det sig om minst bedrägligt beteende. Stora frågan i det hela är, är personen lämplig som förälder ens? Är rätt dåligt att inte kunna ta sitt eget ansvar för någon som dom själv har skapat. Och som sagt handlade om småpengar. Man ger inte en mobil som inte är låst om dom inte tror att dom klarar av det, om dom misstog sig så kan man fan inte lägga över det ansvaret på någon annan. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|