FAQ |
Kalender |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Har de inget färdigt CV att ge dig direkt? Då skulle iaf jag rensa bort dem direkt. (Inte för att de nödvändigtvis är dåliga men att i det här läget vänta på att de ska skriva en CV är kanske lite galet på många olika vis. Dessutom tycker jag nog det är konstigt om en erfaren konsult inte har ett uppdaterat CV...) I CV:t ska man titta efter antalet och storleken på projekt, vilken roll de haft och hur stor erfarenhet av _olika_ tekniker de har med tonvikt på det du är ute efter kunskaper inom. Har de över huvud taget jobbat med analys/design - eller helst granskning - av programvara tidigare? För att bra bedöma andras analys- och designdokument med tidsestimat samt jobba med kodgranskning behöver man ha ganska bred erfarenhet. Och jag tycker inte som många här att det är särskilt dumt att ha en oberoende granskning efteråt när man lägger ner pengar på ett projekt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Jag tycker det är synd om Lars och jag känner igen mig i honom väldigt mycket eftersom jag också är nollställd i allt som har med programmering att göra.
Tyvärr är både Lars och jag är ett väldigt lätt byte för olika aktörer på marknaden som designar och programmerar hemsidor då dom kan sätta i princip vilket pris som helst på sidan och gör en taskig kod. Tråkigt bara att det finns människor som tar kontakt med såna som Lars och mig och sedan är vi lurade bakom hörnet direkt. Därför slutade allting med att jag anlitade min kompis till att programmera min sida och putsa till designen för jag litar inte på människor som jag inte känner och när jag inte själv kan något om varken programmering eller design så frågade jag min kompis rakt ut och han ville självklart hjälpa mig. I den här branschen luras säkert många människor av olika aktörer där dom hugger direkt som en kobra när dom finner osäkra människor som vill ha en sida designad och programmerad. Tycker bara att det är riktigt hemskt att en del inte kan vara ärliga och helt enkelt behandla oss som vilken kund som helst istället för att använda oss som ett enkel byte. Men det är väl som min Mamma säger: Du måste lära dig att alla vill tjäna pengar och dom flesta kan göra vad som helst för det. Senast redigerad av StateCollapse den 2010-01-20 klockan 14:14 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Och om din mamma har den uppfattningen om folk är det bara beklagligt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Vad gäller priset så är det ganska enkelt att skaffa sig en vettig prisbild genom att kontakta ett flertal aktörer på marknaden och efterfråga offerter utifrån en rimlig specifikation. Vad gäller kvaliteten på koden så gäller det som sagt var alltid att ha hyfsad koll på vad man köper oavsett om produkten är kod eller en bil. Att lära sig grunderna i ett programmeringsspråk och hålla utkik efter vissa saker som kännetecknar dålig kod är också ganska enkelt gjort och kan spara mycket tid och pengar i slutändan. Gäller det travelturkiet-sidan så finns det brister i den koden också. Ett alternativ är givetvis att samarbeta med någon / några för kod och design men då måste man själv givetvis också ha något tillräckligt kvalitativt att tillföra (goda branschkunskaper och kontakter, starka idéer eller kapital) och jag tror tyvärr inte att en idé om ett vanligt reseforum lockar särskilt många talanger.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-01-20 klockan 14:52 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Om du tror att jag som plattsättare lurar mina kunder om dom inte vet något om plattsättning så lever vi uppenbart i olika världar. En kund som 18 år och en kund som är 58 år är lika mycket värd för mig och jag behandlar inte dom olika för deras kompetens. Då hjälper jag dom så gott jag kan och kommer med tips. Det jag sa var att det är tråkigt att det finns människor som utnyttjar andra svaga människor. Sen är det väl självklart att det finns många branscher och fuska till sig pengar och ljuga till sig saker men varför inte köra ett ärligt spel, det lönar sig i längden? Citat:
Inte för att jag har blivit drabbad men jag känner däremot en del kamrater som har blivit det igenom tillverkning av hemsidor. Att man har utnyttjat dom för att dom inte har haft några kunskaper och då kan man skapa vilket skit som helst. Varför inte göra ett lika bra arbete oavsett vem det är? Som jag skrev ovan. Om jag besöker en kund som är 58 år gammal och han är skitdålig på att kakla och kan ingenting alls. Det innebär inte per automatik att jag kan slarva och gör allting snabbare bara för det. Självklart vill jag alltid göra ett så bra arbete som möjligt och gå därifrån med gott samvete och inte känna att nu har jag lurat honom på pengar eller gjort något fel. Senast redigerad av StateCollapse den 2010-01-21 klockan 07:25 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag tror inte att någon här tror att du personligen skulle göra ett dåligt jobb. Det gällde väl snarare att fusk kan förekomma oavsett bransch, och det kan vara svårt för kunden att upptäcka om han inte är väldigt insatt i branschen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns ingen direkt fördel med att skriva dålig kod. Den blir svårare att hantera när projektet växer och kräver oftast fler rader. Det här tycker jag är ett starkt argument för att ignorera de som verkar tro att folk medvetet är ute efter att "lura på" någon annan dålig kod. Det handlar helt enkelt inte om det.
Som jag tolkar det är det bästa sättet att hitta en person som kan granska ett arbete är att hitta den mest erfarne personen inom ett specifikt område. Precis som inom plattläggning lär man sig nämligen med tiden, och, självlärd inom bl. a. PHP som jag är, jag anser att det finns ytterst få personer som kan göra samma typ av arbete flera gånger och inte lära sig av sina misstag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Du fattar poängen va? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Banned
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag tror inte det är någon skillnad på en plattsättare och en IT-konsult på hur man behandlar kunder, där i mot finns det ju såklart stolpskott i alla branscher... I it-branschen tror ju tex varenda tomte som kan lite html att dom är "experter" och på nätet kan alla bli rika (och lurar på kunder vilken skit som helst). Men tvärtom så tror jag inte att "vanligt folk" som har tex kaklat några gånger att dom är kakelexperter och startar en kakelfirma. För att sedan hänga på kakelforum och tro att dom vet bäst om allt och alla andra (riktiga och utbildade plattsättare). Så på det sättet kanske du har delvis rätt om att IT-brunchen är lite "svårare" Det är bara ett litet exempel jag har inget i mot plattsättare :-) Senast redigerad av Ara den 2010-01-22 klockan 10:49 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|