Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

R.i.p saab

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-21, 08:35 #1
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Man ska inte haka upp sig på att Saab har gått i förlust en många massa år. Som redan har nämnts så beror detta på flera faktorer, bland annat att GM har skyfflat över förluster till Saab (eftersom Saab har sin verksamhet i ett högskatteland och där staten under många år har backat upp förlusterna...). Detta gör man enkelt genom att Saab köper GM-tillverkade produkter till ett högre pris än vad de egentligen kostar.

Sedan har GM gjort nästan allt för Saab ska bli ett GM-märke, dvs GM-bil fast med Saab-märke. Så Saabs planer på nya modeller har försenats och sedan har man dumpat över massa GM-teknik på gamla modeller.

Nu när man har fått order om att dra ned på verksamheten utomlands så väljer man helt enkelt att lägga ned Saab och (eftersom tyska staten gick på en nit och skyfflade in miljarder till GM-Opel) så satsar man på Opel istället. Jag menar, tror ni att det är en slump att man säljer gamla 9-5 samt 9-3 till Kina men väljer att lägga ned nya 9-5? Låt mig gissa, Opels nästa modell kommer påminna väldigt mycket om en viss 9-5?
I mina öron låter det väldigt konstigt att man väljer att lägga ner saab om det egentligen har gått med vinst. Men pga att det har fått ta delar av GM's förluster gått med förlust på pappret i nästan alla år. Enda förklaringen till att detta i så fall händer är att dom rakt av har bytt ut hela ledningen och brännt upp all historik över transaktioner mellan bolagen.

Senast redigerad av MSI den 2009-12-21 klockan 08:37 Anledning: Väldigt lång mening...
MSI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-21, 11:06 #2
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MSI Visa inlägg
I mina öron låter det väldigt konstigt att man väljer att lägga ner saab om det egentligen har gått med vinst. Men pga att det har fått ta delar av GM's förluster gått med förlust på pappret i nästan alla år. Enda förklaringen till att detta i så fall händer är att dom rakt av har bytt ut hela ledningen och brännt upp all historik över transaktioner mellan bolagen.
Förklaringen är att hela GM var på att väg att omkull, men då tog amerikanska staten över företaget och gav order om att dra ned på verksamhet utanför USA. Var ju meningen att Opel också skulle säljas, men där gick tyska staten på en nit och skyfflade in miljarder vilket ledde till att GM sedan valde behålla Opel.

Men visst, Saab har självklart inte gått med vinst varje år. De har också gått med förlust (mycket tack vare GM).
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017