WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   R.i.p saab (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039665)

MSI 2009-12-18 16:05

R.i.p saab
 
Tråkigt att det inte gick att hitta en lösning, men tyvärr kan man inte driva ett bolag som går med förlust år efter år (det där med Saab's lönsamheten tvistar ju dock de lärde om)...

http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...ionid=BilMotor

andi 2009-12-18 16:19

GM har väl knappast drivit SAAB med förlust i 20 år så någonting har de nog tjänat...
Synd att de aldrig lät SAAB bli så bra som de kunde, fattar inte varför man lät SAAB bygga bilar med gamla OPEL-delar från 80-talet och misshandlade varumärket så pass mycket...

Danielos 2009-12-18 17:44

Jag tycker papprena måste fram på bordet varför tiden bara gick och affären med Koenigsegg inte gick att genomföra, det känns som om många kunde ha gjort någon och inte gjorde något, inkl. Maud. När Koenigsegg sa att nu är tiden ute, ja då började man först försöka göra något, åka till USA osv.

andi 2009-12-18 17:54

Det enda regeringen skulle kunna ha gjort annorlunda är väl att skjuta till pengar i en eller annan form, och statsstöd till industrin är väl inte något som sittande regering gärna sysslar med.

BoXon 2009-12-18 18:10

Tänker inte så mycket på SAAB, utan mest på alla företag i omnejden som jobbade för SAAB på ett eller annat vis och levererade diverse material, och åkerierna som utförde dessa leveranser. Det återstår ju nu att se hur lång kedjereaktionen blir.

På sätt och vis synd att det inte gick att rädda, men å andra sidan så säger det ju sig självt att något som grävt ner sig så djupt antagligen inte kommer lyckas ta sig upp igen.

HenSod 2009-12-18 19:08

Jag tycker det är helt rätt att staten inte sköt till med några pengar samtidigt som jag tycker det är trist att ett riktigt bra bilmärke går i graven.

Gustav 2009-12-18 19:48

Trist att SAAB försvinner. Men regeringen har ingenting med den saken att göra. Att överbrygga lågkonjunkturer och att skjuta till pengar vid tillfälliga svackor är marknadens och bankernas jobb. Räddar företag gör man genom nyemissioner och riskkapital i en marknadsekonomi. Det behövda kapitalet är normalt relativt lätt att få tag på om företaget är bärkraftigt i övrigt och det bara rör sig om en tillfällig kris. Men nu rörde det sig inte om någon tillfällig kris. Utan om en "svacka" som pågått i decennier.

Att Maud fick för sig att hon skulle blanda sig i alltihop beror enbart på att hon helt plötsligt upptäckte att folk trodde att det var hennes jobb. Regeringens inblandning hade alltså mer med opinionen att göra än någonting annat.

Spindel 2009-12-18 20:37

Saab läggs ned tack vare Barack Obama. När Barack Obama/amerikanska staten köpte GM var ett av villkoren att man skulle dra ned utomlands. Nu valde man ju att behålla Opel (sedan tyska staten öste in mångmiljard-belopp) och då finns det inget utrymme för en till billtillverkare i Europa. Det hade inte heller hjälpt om Maud & svenska staten hade ställt upp med massa miljarder - dessa skulle ändå hamnat hos amerikanska staten.

Att man valde peka ut Koenigsegg och Spyker som köpare visar ju bara att det var bestämt från början att man ville lägga ned Saab. Hade man velat sälja Saab hade man sålt det till BAIC. Nu gick man inte med på det utan valde att sälja gamla 9-3 samt 9-5 till BAIC. BAIC fick alltså inte köpa något mer.

Danielos 2009-12-18 23:54

En arbetare på SAAB nu ikväll sa att regeringen borde arbeta för att SAAB går i konkurs och att Christian von Koenigsegg köper konkursboet, jag tycker det ligger mycket i den idéen!

Koenigsegg kunde lätt ha köpt saab med lite vilja och hjälp från alla, men många valde att bara vara kritiska..
och nu går SAAB under för alltid......

Det vore bättre att koenigegg fick saab billigt för att driva det vidare än att det las helt ner, priset var för högt från början för vem som helst, och tiden bara gick.

Men nu ville alla inkl. regeringen att hellre lägga ner hela skiten än att Koenigegg fick rimliga chanser att göra något.

Christian von Koenigsegg är en av vår tids största enteprenörer och har gjort något av det helt omöjliga, och han förtjänade mer än detta. Christian kastade in handduken för någon månad sedan när han såg att det mesta var emot honom. Men även om Chistian fick kärlek till SAAB så klarar han sig ändå....

Spindel 2009-12-19 00:10

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20336131)
En arbetare på SAAB nu ikväll sa att regeringen borde arbeta för att SAAB går i konkurs och att Christian von Koenigsegg köper konkursboet, jag tycker det ligger mycket i den idéen!

Koenigsegg kunde lätt ha köpt saab med lite vilja och hjälp från alla, men många valde att bara vara kritiska..
och nu går SAAB under för alltid......

Det vore bättre att koenigegg fick saab billigt för att driva det vidare än att det las helt ner, priset var för högt från början för vem som helst, och tiden bara gick.

Men nu ville alla inkl. regeringen att hellre lägga ner hela skiten än att Koenigegg fick rimliga chanser att göra något.

Regeringen ville aldrig lägga ned Saab. Däremot sade de hela tiden att de vill inte äga Saab, eftersom de är politiker och inte några biltillverkare - de vet inte hur man driver företag som Saab på bästa sätt.

Sedan har ju GM sagt att det är möjligt att sälja Saab ändå;
"GM also said that in the wind-down, that various assets such as the 9-5 and 9-4x would be available should someone want to take them up. A re-start is possible."

Om GM skulle sälja Saab så innebär det att man får en konkurrent till Opel. Det vill de knappast ha. Försäljningen av Saab har bara varit ett spel för galleriet - man drog ut på tiden och ville få det att se ut som att ingen ville köpa Saab.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson