FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
GM har väl knappast drivit SAAB med förlust i 20 år så någonting har de nog tjänat...
Synd att de aldrig lät SAAB bli så bra som de kunde, fattar inte varför man lät SAAB bygga bilar med gamla OPEL-delar från 80-talet och misshandlade varumärket så pass mycket... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
1998 blev GM majoritetsägare men det började gå utför långt innan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Och du tror inte att det går att flytta vinster inom koncernen? GM har ju tvingat SAAB att köpa komponenter till överpris från deras amerikanska enheter och på så sätt fått SAAB att gå sämre än vad som kunde vara möjligt. Sedan har man gått till svenska regeringen och bett om pengar och diverse stöd till forskningsprojekt och infrastruktur, vilket man också har fått.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
I slutändan hade det antagligen inte spelat någon roll vem som köpt bolaget så länge en stor del av produktionen stannar inom Sverige. Kostnaderna är alldeles för höga när man har tusentals anställda i detta land. Det skulle inte gå att vända bolaget utan att alla i Trollhättan blev av med sina jobb ändå.
Det bästa hade varit om GM aldrig köpt Saab, utan ett asiatiskt företag som vet hur man skapar lönsamhet och därmed flyttat all produktion till länder med betydligt mindre kostnader per anställd. Då kanske bolaget hade gått bra idag. Att alla stora chefer inom Saab gick ut i ett gemensamt brev och pratade om hur hemskt det skulle vara om ett asiatiskt bolag köpte dem är skrämmande och visar vilken dålig koll på nutiden de faktiskt har. Jag kör själv Saab och tycker att beslutet är tråkigt. Speciellt när de var på gång/har börjat lansera en del nya modeller. Nu får man hoppas att någon i slutändan köper upp allt, så som tidigare skrivits i tråden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är väl lite av en myt att alla asiatiska företag är lönsamma och att allt blir bättre bara man flyttar ut tillverkningen till låglöneländer. SAAB har Europas mest effektiva bilfabrik och kunnandet när det gäller både teknik och produktion kan inte bli bättre. Det är GMs ständiga motarbetande av SAAB som skapat den här situationen. SAAB är/var ett mycket starkt varumärke och hade man bara satsat på ett par till modeller så hade SAAB kunnat gå mycket bra, även som en av världens minsta aktörer sett till antalet producerade bilar. Den nya 9-5:an hade kunnat släppas tidigare och även den 4-hjulsdrivna 9-3:an har SAAB velat börja producera länge, men GM har hela tiden sagt nej. Sedan ska man inte glömma fiaskot med 9-2X (Subaru Impreza med SAAB-logga) och 9-7 (Amerikansk halvkass stadsjeep med SAAB-logga) som ingen villa köpa eftersom det inte var riktiga SAABar. Det är ju nästan som att de ville köra SAAB i botten med flit.
Stordriftsfördelarna visade ju sig vara överskattade när det gäller bilproduktion och det var synd att Volvo och SAAB såldes ut i panik på 90-talet, kommer själv ihåg hur det lät "Om 10 år finns det bara 3 tillverkare av bilar i hela världen och Volvo/SAAB kommer gå under om vi inte säljer till amerikanarna". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Detta måste vara det absolut grundläggande felet GM gjorde. Den lilla men trogna skaran som köper saab vill ha en saab och inte en opel som dom ju mer och mer har fått under GM's ledning.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|