| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
tartareandesire:
Du har helt fel gällande svenska Försvarsmakten. Jag tillhör den själv och har inte alls samma uppfattning som du verkar ha att man blint ska lyda order. Ta en sak som folkrätten. Du kan inte på något sätt i hela världen skylla på dina befäl om du begår brott mot denna. Du behöver heller inte följa dessa ordrar om du tror att du kommer få skit för dem, rent juridiskt. Jag är heller inte hjärndöd. Det låter inte direkt som du gjort lumpen eller varit inblandad i någon frivilligorganisation. I lumpen har folk en förmånga att göra precis vad som helst av den anledningen att de tror de måste lyda precis allt. Så fort man går vidare och in i frivilligorganisationerna så lär man sig att det är en helt annan tongång och att man kan tilltala sina närmsta officerer med tilltalsnamn och liknande. Då inser man att vi alla är vuxna människor och vad vi än gör så är det vi som är ansvariga på ett eller annat sätt. Vi är ute i skiten tillsammans och det hjälper inte att tilltala din gruppchef med titel och grad efter ett tag. Det är snarare en stor fördel att skapa en mer personlig relation. Att hålla folk om ryggen är knappast något unikt för varken Försvarsmakten eller polisväsendet. Det pågår i alla yrkes- grupper och -kategorier. Ni gör säkert det på ditt jobb också! |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Ett "civiliserat" land som Israel begår ständiga övergrepp och landets soldater har inte tillåtits tala med media. De flesta länder har använt tortyr i förhör, så även USA. Och, nej, jag menade inte att du är hjärndöd Det syftade enbart på mentaliteten jag beskrev och den finns bevisligen hos vissa. Självfallet är långt ifrån alla sådana och det har heller ingenting med intelligens att göra. Man kan vara en avskyvärd person även om man är Mensa-material.Nu tycker jag dock vi gott lite väl OT här så tycker vi avslutar diskussionen Gällande vad som är rätt och fel håller vi säkerligen med varandra.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-15 klockan 20:26 |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | |||
|
||||
|
|
Grundfrågan är, oavsett omständigheter, enkel att svara på. Enligt lagen är det ett lagbrott att filma/fotografera (avbilda) Skyddsobjekt. På övriga ställen är det inte ett lagbrott, men en markägare/fastighetsägare kan besluta om fotoförbud.
Bryter man mot ett fotoförbud kan kan avvisas från platsen, dock har man inte begått ett brott i lagens mening. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | |||
|
||||
|
|
Nej men filmar man trots uppmaning att sluta kan kameran tas i förvar tills dess att man har avvisats från platsen, detta i och med att man befinner sig i förvar under avvisandet. Det finns också en del som aldrig prövats (mig veterligen) som att olovligen filma på sjukhus etc. och huruvida det skulle kunna leda till beslag och slutligen eventuell destruering av film men nu är det spekulation som knappt är inom galaxens område och gigantiskt mycket OT.
|
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#5 | |||
|
||||
|
|
Citat:
Vad är det som skulle vara olovligt att filma på ett sjukhus? Beslut om eventuell destruering måste i så fall fattas av domstol, inte polis eller väktare på plats. En sådan diskussion försvåras också om det finns ett nyhetsvärde i bilden, eftersom vem som idag kan hävda att de (frilans)fotograferar på uppdrag för tex Aftonbladet (läsarfoto) och därmed skyddas av censurskydd för medie med utgivningsbevis. Men nu är vi extremt OT
|
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#6 | |||
|
||||
|
|
Citat:
PS. Det är inte tillåtet att filma/fotografera på sjukhus utan tillstånd, det råder fotoförbud på alla vårdinrättningar vad jag vet. Sen så är patientskyddet och den personliga integriteten i de fallen av större vikt än nyhetsvärdet och det du kallar censurskydd. Fast det är, vad jag vet, inte prövat som sagt. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#7 | |||
|
||||
|
|
Citat:
Det jag skrev, något flummigt, om censurskydd för massmedieföretag (med utgivningsbevis) är inget att ta lätt på, även om min hårddragning med läsarfoton i Aftonbladet är lite väl långsynt. Myndigheternas censurskydd är reglerat i grundlag och det är prövat i domstol. Bla TV4 vägrade lämna ut material från Göteborskravallerna för några år sedan. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#8 | |||
|
||||
|
Flitig postare
|
hur som helst.. så fick jag samtal från uppsala polisen idag... där de sa att det har börjat med en interutredning, men polisen kommer inte att bli avstängd förens svar kommer ifrån utredningen...
|
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#9 | |||
|
||||
|
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om det är sant och dom bara stoppar dig så mycket så får jag en känsla av att det handlar om att du har ett utländskt ursprung, hoppas inte på för mycket av den där utredningen, men man kan alltid hoppas på något. sådana här röta ägg skall bort ifrån sådant här jobb. Dom måste lära sig att lägga sin energi på grövre brott och inte springa runt på stan och stoppa folk i onödan, det är inte det dom får lön för. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#10 | |||
|
||||
|
Mycket flitig postare
|
Som sagt, man behöver inte ha körkortet med sig.
Från http://www.notisum.se/RNP/sls/lag/19980488.htm : Kap 9. 2 § /Träder i kraft I:2009-10-01/ Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter. Föraren ska inte dömas till straff, 1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller 2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller 3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189). Senast redigerad av SimonP den 2009-10-12 klockan 10:50 |
|||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|