Citat:
Ursprungligen postat av elitasson
Danski, bra svar - det hjälpte en lekman som mig att förstå.
Men frågan är dock vad för uppsåt Google har när de indexerar exempelvis torrents från TPB?
|
Min teori,
Tankafett har som uppsåt att indexera torrents för att användarna ska ha möjlighet att ladda ner mestadels upphovsrättsskyddat material. Det är ett aktivt val att hjälpa till att tillhandahålla material då detta är deras nisch som får användare att återkomma.
Google har som avsikt att tillhandahålla en sökmotor med index för allt som finns på nätet varav torrents som pekar till upphovsrättsskyddat material blir en ofrivillig bieffekt av det. Andra bieffekter blir att användare hamnar på sajter som försöker infektera användarnas datorer med virus. Att hitta laglig information och olika websajter är deras nisch som får de flesta användarna att återkomma. Att Google inte gjort ett aktivt val att inte indexera vissa sajter(barnporr, torrents etc) är inte lika uppenbart olagligt rent juridiskt som att aktiv välja att tillhandahålla samma sidor. Men Google kan möjligtvis kan fällas på den punkten om de inte tar bort en sida efter påtryckning. Vad jag vet så har sajter avlägsnats från deras index innan på grund av barnporr, olagligt material och virus även om jag inte kommer på ett exempel.
Om man tror sig kunna bevisa att Google försöker främja upphovsrättsbrott så anmäl så får en åklagare och sedan en domstol se om bevisningen håller. Om ni har gjort påtryckningar om att avlägsna en sajt som tillhandahåller barnporr och Google inte agerar så vore det synnerligen intressant att se vad som händer.
Bara för att Tankafett är anmäld så betyder det inte att de är skyldiga, det får vi se =)