Kom ihåg mig?

Vad får jag ut?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-26, 00:21 #21
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Se till o lägga undan extra pengar, kommer alltid att tillkomma extra avgifter o utgifter som man aldrig tänkt på innan!
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-02, 18:51 #22
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Tack för skrattet hahaha!

Citat:
Ursprungligen postat av OrdUpp Visa inlägg
Haha va?? Jag har skrivit flera gånger att jag inte skall pendla/vara i Norge. Jag jobbar hemifrån och fakturerar dem härifrån. Jag pratar inte om kostnader för resa, hyra för lokaler eller vad du skriver om. Jag pratar om kostnaden som skall betalas till Skatteverket.

Jag bor hemma i mitt pojkrum, inga utgifter till något kontor osv, allt jag använder mig av är Photoshop och dator. Inga utgifter för något annat. Jag vill bara veta hur mkt av dessa 500 000 jag kan spara till mig själv och hur mycket jag ska betala till skatten.. När jag ringde skatteverket så genomförde dem en kalkyl och räknade att av 500 000 så ska jag betala ca 200 000 till skatteverket. Det är va DEM sa, inte någonting jag drömt.

För naiv för att driva företag? Skämtar du? Jag försöker mitt bästa, du behöver inte gråta över att jag skrev "Så du har fel verkar det som Conny.", jag fick som sagt ett svar från Skatteverket och det kändes mer pålitligt än att lita på kalkyler från någon som heter Conny som jag inte känner, varva ner.. Vem är du att säga att jag är för naiv för att driva företag..

lol
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-02, 19:19 #23
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007

Som jag brukar skriva i dessa trådar är skatteverkets Skatteuträknare som de länkar till från startsidan alldeles utmärkt. Börja där och räkna alltid med dina kostnader som du har för t.ex. mobil/dator m.m. Även som konsult utan resor och lokalhyra kan du komma upp i 10000-20000 kronor per år eller mer.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-02, 20:28 #24
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Som jag brukar skriva i dessa trådar är skatteverkets Skatteuträknare som de länkar till från startsidan alldeles utmärkt. Börja där och räkna alltid med dina kostnader som du har för t.ex. mobil/dator m.m. Även som konsult utan resor och lokalhyra kan du komma upp i 10000-20000 kronor per år eller mer.
  • Dator
  • Programvaror
  • Internetuppkoppling
  • Mobiltelefon
  • Kontorsmöbler (Skrivbord, stol, belysning)
  • Kontorsrum

Det finns inga gratisluncher, det kostar pengar att driva ett företag. Klarar du detta för 10000 kr per år så grattis då får du Nobelprset i ekonomi....

*LOLROTF*
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-02, 20:49 #25
OrdUpp OrdUpp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2012
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
  • Dator
  • Programvaror
  • Internetuppkoppling
  • Mobiltelefon
  • Kontorsrum

Det finns inga gratisluncher, det kostar pengar att driva ett företag. Klarar du detta för 10000 kr per år så grattis då får du Nobelprset i ekonomi....

*LOLROTF*
Och om man har haft detta innan man starta företaget då? Mobiltelefon, det har väl alla? Måste man ha kontorsrum? Jag har designat kundjobb i min bil, kontorsmöbler, räcker väl med det jag beskriver? Mitt rum? Internetuppkoppling har hela lägenheten, dator har jag haft i 10 år, och programvaror, jadu..

Jag menar, internet och telefonkostnader är väl inte bara företag som betalar, det betalar även min 15 åriga lillasyster. Det är självklara kostnader, det är inga kostnader jag betalar till skatten, jag förstår väl att man skall betala för det man sitter på.

Edit:
*LOLZOR*

Senast redigerad av OrdUpp den 2013-03-02 klockan 20:57
OrdUpp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-02, 21:12 #26
Medlem

Medlem

Tvekar inte på att du kan din grej Conny, men dina beräkningar känns inte aktuella i min situation.
Oläst 2013-03-02, 21:42 #27
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Dan får stående ovationer från mig, och det är inte för att han är moderator Hans inlägg i den här tråden är helt klart bland det bästa jag läst på WN på länge. Låt lyckade entreprenörer som honom inspirera dig istället för att låta Conny döda din verksamhet med siffror som inte har något som helst med verkligheten för en webbentreprenör anno 2013 att göra. Vi skulle knappt ha en enda lyckad startup idag ifall alla applicerade "storbolagsekonomi" på sin verksamhet.

Däremot är det lite oroväckande att du frågar hur mycket pengar du kan spendera. Mitt råd är att du spenderar så lite som möjligt. Lägg undan en rejäl slant och återinvestera i din verksamhet om det är relevant.
Oläst 2013-03-02, 21:58 #28
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Nej, men jag kunde om jag velat. Istället har har levt som en uteliggare (lite överdrivet, men jag lever billigt och utan extravagans) i 10 år och gör det fortfarande. Mina levnadskostnader är fortfarande så låga att jag skulle överleva på 10.000 netto och ha pengar över.

Materiella ting triggar mig inte supermycket och jag har ingen familj och jag jobbar 100% av min tid. Det är dock mitt val och inget val jag rekommenderar egentligen

Poängen är att vad TS eller någon annan göra med sina pengar är ju deras sak, MEN är man smart så investerar man dem för maximal avkastning. För mig har det varit i mina företag, inte för att jag har fått någon direkt avkastning än men jag har kunnat bygga större värde i dem.

Dock kan en bra investering för någon annan vara i sitt privatliv, sitt boende eller en ny fin bil om man blir glad av det. Det är dock ofta väldigt smart att på lång sikt investera i sitt företag då få saker kan slå den avkastningen då du bestämmer den själv genom hur hårt eller smart du jobbar. När jag räknar på avkastning på kapital så räknar jag ofta på en riskfri ränta om minst 15-30% på att ha pengarna kvar i bolaget kontra att ha dem i börsen, i en fastighet eller på banken. Alla ambitiösa entreprenörer slår alla andra avkastningsformer på marknaden.

Nu låter det kanske som att jag är rik och väldigt framgångsrik och det var snällt av tartareandesire att referera till mig som lyckad, det blir man glad av. Men, jag är inte rik och vet inte om jag är lyckad heller. Det handlar väl mest om att göra saker man tycker är kul och bli bättre på dem, det är nog mer att vara lyckad entreprenör än att vara rik och göra exits även om jag trodde tvärtom för tio år sedan men man blir väl visare (eller bittrare med åren för att man inte är rik och har lyckats än ).

Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73 Visa inlägg
Sen tror jag iofs inte heller att Dan alltid plockat ut 100% av sin nettovinst, utan är ganska övertygad om han återinvesterat eller låtit kapitalet jobba i företaget för att skapa tillväxt.

Men om ambitionen är att köra ett engångsgig snarare än att utveckla en affärsidé så är det bara att köra på skatteverkets rek.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-02, 22:37 #29
Medlem

Medlem

Självklart menar jag inte att spendera varenda krona jag kan ta ut. Jag kanske misstolkat mig, men målet är självklart att spara så mycket som möjligt.

Dan antar jag är ztream?

Tack för ditt och alla andras inlägg i tråden. Jag har fått mitt svar

Senast redigerad av OrdUpp den 2013-03-02 klockan 22:40
Oläst 2013-03-02, 22:46 #30

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
  • Dator
  • Programvaror
  • Internetuppkoppling
  • Mobiltelefon
  • Kontorsrum

*LOLROTF*
Försöker du göra narr av mig eller vad är poängen med ditt inlägg?

Du brukar framstå som kunnig men ofta bryr du dig inte om frågeställarens utgångspunkt. I detta fallet har personen antagligen en nystartad enskild firma. Att då göra avdrag för internetuppkoppling och kontorsmöbler är inte möjligt förutsatt att personen inte hyr ett separat kontorsrum vilket frågeställaren inte gör enligt uppgift. Schablonkostnaden på 4000 kronor får man dock nyttja om man jobbar minst 600h i hemmet per år.

Apropå ditt sista stycke så får du gärna komma förbi och ge mig en guldmedalj och ett antal miljoner. Tog fram bokföringen för de senaste 4 åren och jag har snittat under 10000 kr per år för kostnader som påminner om de du radade upp Dock har jag andra kostnader som inte är relevanta för att bevisa min tes eller för denna tråden.

Vad vill jag då säga med det? Jo, just att det går att driva företag på nätet utan stora omkostnader.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017