FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Se till o lägga undan extra pengar, kommer alltid att tillkomma extra avgifter o utgifter som man aldrig tänkt på innan!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för skrattet hahaha!
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som jag brukar skriva i dessa trådar är skatteverkets Skatteuträknare som de länkar till från startsidan alldeles utmärkt. Börja där och räkna alltid med dina kostnader som du har för t.ex. mobil/dator m.m. Även som konsult utan resor och lokalhyra kan du komma upp i 10000-20000 kronor per år eller mer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
|
Citat:
Det finns inga gratisluncher, det kostar pengar att driva ett företag. Klarar du detta för 10000 kr per år så grattis då får du Nobelprset i ekonomi.... *LOLROTF* |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Jag menar, internet och telefonkostnader är väl inte bara företag som betalar, det betalar även min 15 åriga lillasyster. Det är självklara kostnader, det är inga kostnader jag betalar till skatten, jag förstår väl att man skall betala för det man sitter på. Edit: *LOLZOR* Senast redigerad av OrdUpp den 2013-03-02 klockan 20:57 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
Tvekar inte på att du kan din grej Conny, men dina beräkningar känns inte aktuella i min situation.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Dan får stående ovationer från mig, och det är inte för att han är moderator
![]() Däremot är det lite oroväckande att du frågar hur mycket pengar du kan spendera. Mitt råd är att du spenderar så lite som möjligt. Lägg undan en rejäl slant och återinvestera i din verksamhet om det är relevant.
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nej, men jag kunde om jag velat.
![]() Materiella ting triggar mig inte supermycket och jag har ingen familj och jag jobbar 100% av min tid. Det är dock mitt val och inget val jag rekommenderar egentligen ![]() Poängen är att vad TS eller någon annan göra med sina pengar är ju deras sak, MEN är man smart så investerar man dem för maximal avkastning. För mig har det varit i mina företag, inte för att jag har fått någon direkt avkastning än men jag har kunnat bygga större värde i dem. Dock kan en bra investering för någon annan vara i sitt privatliv, sitt boende eller en ny fin bil om man blir glad av det. Det är dock ofta väldigt smart att på lång sikt investera i sitt företag då få saker kan slå den avkastningen då du bestämmer den själv genom hur hårt eller smart du jobbar. När jag räknar på avkastning på kapital så räknar jag ofta på en riskfri ränta om minst 15-30% på att ha pengarna kvar i bolaget kontra att ha dem i börsen, i en fastighet eller på banken. Alla ambitiösa entreprenörer slår alla andra avkastningsformer på marknaden. Nu låter det kanske som att jag är rik och väldigt framgångsrik och det var snällt av tartareandesire att referera till mig som lyckad, det blir man glad av. Men, jag är inte rik och vet inte om jag är lyckad heller. Det handlar väl mest om att göra saker man tycker är kul och bli bättre på dem, det är nog mer att vara lyckad entreprenör än att vara rik och göra exits även om jag trodde tvärtom för tio år sedan men man blir väl visare (eller bittrare med åren för att man inte är rik och har lyckats än ![]() Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
Självklart menar jag inte att spendera varenda krona jag kan ta ut. Jag kanske misstolkat mig, men målet är självklart att spara så mycket som möjligt.
Dan antar jag är ztream? Tack för ditt och alla andras inlägg i tråden. Jag har fått mitt svar ![]() Senast redigerad av OrdUpp den 2013-03-02 klockan 22:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
|
Citat:
Du brukar framstå som kunnig men ofta bryr du dig inte om frågeställarens utgångspunkt. I detta fallet har personen antagligen en nystartad enskild firma. Att då göra avdrag för internetuppkoppling och kontorsmöbler är inte möjligt förutsatt att personen inte hyr ett separat kontorsrum vilket frågeställaren inte gör enligt uppgift. Schablonkostnaden på 4000 kronor får man dock nyttja om man jobbar minst 600h i hemmet per år. Apropå ditt sista stycke så får du gärna komma förbi och ge mig en guldmedalj och ett antal miljoner. Tog fram bokföringen för de senaste 4 åren och jag har snittat under 10000 kr per år för kostnader som påminner om de du radade upp ![]() Vad vill jag då säga med det? Jo, just att det går att driva företag på nätet utan stora omkostnader. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|