Kom ihåg mig?

Ipred-lagen, idag träder den i kraft

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-11, 10:12 #141
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Jag sa till honom att det är bara att ladda ner pappa tar på sig skulden
Vad sänder det för signaler då? Det är helt okej att bryta mot lagstiftningen? Pappa tar skulden. Bra. När sonen går ut och "lånar" någons bil, tar du skulden då också? Det är faktiskt bara ett tillgrepp, sonen hade ju inget tillägnelseuppsåt? Han vill ju bara använda bilen en stund, skadan är ju försumbar, nyckeln satt ju i...

Tar pappa skulden också när du har intrångsundersökningen på plats och de bär iväg dina (och sonens) datorer för ett halvårs undersökning?

Jag tycker du missar poängerna här... Är det rätt att strunta i en lag bara för att man ogillar den? Ja, kanske... Det måste var och en avgöra. Enligt lagen är det dock inte det, som bekant.

Det obehagliga med IPRED och andra integritetskränkande lagstiftningar är ju snarare att de öppnar för än värre ingreppm i personliga integriteten. Om motståndet mot dessa lagar består i att man ser till att hjälpa motståndaren (lagstiftaren i detta fall) att argumentera för varför lagarna behövs (folk struntar uppenbart i lagen), ja då kommer tumskruvarna att dras åt, in absurdum.

Kan man i stället motivera varför lagen INTE behövs (och det görs inte genom att säga att "vi tar vad vi vill ha, det kan ni inte göra något åt"), ja, då kan man kanske få till en ändring.

I annat fall får vi väl göra en anarkistisk revolution...

Kanske är jag bara grinig på påskaftonsmorgonen, men vill vi ha en anarkistisk storm där folk struntar i lagar de inte gillar? Jag ogillar en flock med lagar, faktiskt, men jag får nog finna mig i att följa dem ändå.
Oläst 2009-04-11, 11:50 #142
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Biokonsult>> Men missar du inte att vi förutom dessa demokratiska principer valt att ha ett kapitalistiskt system, och att det hela nånstans har sin början i ett lagbrott...(som jag sagt förut, det här måste vara den enda diskussionen om brott/straff där det kan anses pk att ta brottslingens sida..)
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-11, 12:55 #143
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Mycket flitig postare

Så nu ska man acceptera alla lagar oavsett hur dom utformas? Och att ens få igenom en sån lag som inte har någon som helst förankring i samhället. Det kallas diktatur. Till och med i tidningarna står det spaltmeter om hur du undviker lagen? Många här förstår inte lagen egentliga syfte, själv så tror jag att det är ett sätt för att se hur långt rättsystemet kan komma innanför dina dörrar. Vi utsätts för ständig hjärntvätt det som ansågs normalt för 10-20år sen ses som brottsligt och oacceptabelt idag, vad är skillnaden? Tumskruvarna kommer skruvas åt pga. den systematika hjärntvätten "kontroll samhälle" vi står precis i början av ett sånt, det som jag skriver nu kommer man inte kunna skriva om 10-20år. Fildelningsagen är lite mera än att det ska handla om fildelning. Så fråga er själva är det så vi ska ha det? Varför har vi inte ett normalt förfarande vid den eventuella brottsliga handlingen som fildelningen medför? Jo svaret är enkelt det är en uppmjukning och expriment för vidare lagstiftningar.

Varför är det ingen som bryr sig när jag anmäler olaga hot eller annat riktigt brottsligt. Medans Fildelningslagen äter upp alla resurser.

Obs!! Det är svårt att bryta vanor med att kopiera, då jag har gjort det i ca 34år, men jag har tagit till mig och fildelar mycket mindre

ps. Snart kommer det att statueras exempel bland privatpersoner, det kommer att bli intressant att följa....

Jag vill verkligen inte trampa på människor som jobbar i Nöjesindustrin och jag hoppas att en lösning kan komma tillstånd så vi kan kasta skitlagarna åt he****
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-11, 13:33 #144
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Att använda ordet diktatur blir ju bara löjligt, för att inte säga direkt oförskämt mot människor som faktiskt upplevt en riktigt diktatur.

Och svaret är att ja, man ska acceptera dom lagar som beslutas genom det styre vi valt, i Sveriges fall en representativ demokrati. Om man ogillar lagarna så visar man det lämpligast genom att försöka ändra dom inom ramarna för samma styre. Vill man göra det genom att bryta mot dom så är det i vissa fall okej förutsatt att ingen kommer till skada, man gör det öppet och är villig att stå upp för sina handlingar och ta sitt straff.
Allt annat är ohållbart...och det inser vem som helst med normalbegåvning eller däröver...

Tycker du att tidningarna ska utgöra något slags rättssnöre för hur vi ska agera och tycka ? Dom är också väldigt bra på att berätta vart alla fartkameror sitter och hur man undviker att bli upptäckt om man är otrogen mot sin partner...

Sen gör du ju lite självmål när du tar upp resurser, det är ju precis det det handlar om. Har du ens gjort en anmälan om olaga hot ? Vad är det du menar som ansågs normalt för 10-20 år sedan som är brottsligt idag ? (och säg inte kopiering, även du måste förstå skillnaden mellan att göra en kassettkopia eller en CD-R kopia och ge till sin kompis och att kunna distribuera samma data till 1 miljon+ mottagare)
När det gäller IPRED så är det ju iaf så att det i princip inte kostar samhället någonting, eftersom processerna drivs, och betalas av just rättighetsinnehavarna...

men du har rätt, det kommer att bli intressant att se hur lagen tillämpas....tänk om det faktiskt blir ganska bra...fildelningen sjunker, dom som verkligen jagas är dom som tveklöst och bevisligen är skyldiga, och detta öppnar upp fältet för nya, bättre lagliga tjänster...
Oläst 2009-04-11, 18:04 #145
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Suck, jaja tillbaka till "gratis är gott" och tyvärr med en som faktiskt tycker. IPRED går uppenbart inte att diskutera inte utan att det alltid går över till "gratis är gott" och dess olika intressenter och motståndare. Ha en trevlig fortsättning i denna tråd, jag lämnar.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-12, 10:11 #146
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 11 2009, 13:33
Att använda ordet diktatur blir ju bara löjligt, för att inte säga direkt oförskämt mot människor som faktiskt upplevt en riktigt diktatur.

Och svaret är att ja, man ska acceptera dom lagar som beslutas genom det styre vi valt, i Sveriges fall en representativ demokrati. Om man ogillar lagarna så visar man det lämpligast genom att försöka ändra dom inom ramarna för samma styre. Vill man göra det genom att bryta mot dom så är det i vissa fall okej förutsatt att ingen kommer till skada, man gör det öppet och är villig att stå upp för sina handlingar och ta sitt straff.
Allt annat är ohållbart...och det inser vem som helst med normalbegåvning eller däröver...

Tycker du att tidningarna ska utgöra något slags rättssnöre för hur vi ska agera och tycka ? Dom är också väldigt bra på att berätta vart alla fartkameror sitter och hur man undviker att bli upptäckt om man är otrogen mot sin partner...

Sen gör du ju lite självmål när du tar upp resurser, det är ju precis det det handlar om. Har du ens gjort en anmälan om olaga hot ? Vad är det du menar som ansågs normalt för 10-20 år sedan som är brottsligt idag ? (och säg inte kopiering, även du måste förstå skillnaden mellan att göra en kassettkopia eller en CD-R kopia och ge till sin kompis och att kunna distribuera samma data till 1 miljon+ mottagare)
När det gäller IPRED så är det ju iaf så att det i princip inte kostar samhället någonting, eftersom processerna drivs, och betalas av just rättighetsinnehavarna...

men du har rätt, det kommer att bli intressant att se hur lagen tillämpas....tänk om det faktiskt blir ganska bra...fildelningen sjunker, dom som verkligen jagas är dom som tveklöst och bevisligen är skyldiga, och detta öppnar upp fältet för nya, bättre lagliga tjänster...
"lol"

Så du menar att en lag som inte har en förankring inte är en diktatur???

Du menar att tidningarna inte dikterar lagar och föreslår lagar och dikterar samhället i övrigt? Massmedia har stor påverkan i samhället. Till 90% påverkar massmedierna vilket håll ett samhälle går åt. Dom både skapar Lågkonjukturer, Högkonjukturer, Brottslingar, Rädsla, Mobbar, Avsätter, Tillsätter, Friger och Fängslar ....

Det krävs enorma resurser. Husransakan Rättegång etc etc.

Minskad fildelning kommer bli en total katastrof. Människor kommer bli helt efterblivna och andra länder där fildelningen är laglig kommer åka om Sverige så det visslar om det. Kunskap, Information är makt om du nu har missat det! Så om nöjesindustrin i Sverige kommer att få extra 100miljoner så kommer samhället att förlora miljarder. Och det kommer att gå fort!

Det positiva med fildelningslagen är att det öppnar nya vägar folk kanske börjar göra egna gratisfilmer, musik, eller bara umgås med vänner och bekanta.

Eller så blir det som förut när man köpte/låna ZIPCD-Skivorna som var otroligt populära.
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-12, 11:05 #147
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by biokonsult@Apr 1 2009, 16:32
Vad är det som säger att kultur, musik, film det ska kosta pengar? Den nya generationen kanske vill ha det gratis och då måste lagarna/samhället anpassas för det??
...det där måste vara bland det dummaste jag läst på länge, och då läser jag en del, och nu bara fortsätter du...

1) kolla vad ordet diktatur betyder och se vart du tycker att det passar in, sen att man personligen inte håller med om vad som beslutat, det är ju en annan sak...

2) det menar jag absolut att tidningarna inte gör, det är helt enkelt inte så det går till. om jag frågar dig, gör du som tidningarna "säger till dig att göra" ?

3) Minskad fildelning kommer att bli en katastrof ? Efterblivna ? (det skulle lätt kunna kvala in som bland det dummaste det med, men vi kan placera det på en hedervärd 2:a plats) Definera efterblivna? Det innebär att den generationen vi ser växa upp idag kommer att vara ofantligt mycket smartare än säg 70-talisterna och tidigare ? Och det bör också innebära att u-länder och människor som lever i samhällen där det förekommer censur (t.ex. Kina) är efterblivna ?

om jag ska ta mig själv som exempel, vilket alltid är farligt, så har jag traditionellt läst i snitt kanske 5 magasin/tidningar i veckan sedan jag började läsa, idag kanske den sifran är 2, slutsatsen av det är att det är absolut enklare att få tillgång till den informationen idag, men den har "alltid" funnits där för den som velat ha tillgång till den, och där intresset funnits, och det intresset måste ju fortfarande vara en förutsättning...mängden information är ju ointressant om man inte kan sätta in den i ett perspektiv.

4) ZIPCD-skivorna ? Dom missade jag.....orb, jaz, zip diskar, travan, dat, cd-r/rw, mo....jag trodde jag hade koll på dom flesta förekommande format, men tydligen inte...

..och så ber jag om ursäkt på förhand för mitt "hårda" språk, men vissa saker, t.ex. vad diktatur är, är ju faktiskt ganska enkelt att kolla....
Oläst 2009-04-12, 11:19 #148
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
biokonsult: Om det här handlade om dina hemsidor, skulle du tycka att det var helt okej att folk kopierade ditt arbete? Du vill inte känna att du ska få creds och betalt för dina skapelser?
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-12, 12:17 #149
Supermoderator

Supermoderator

Jag ogillar en rad lagar, lagar som behandlar vuxna människor som vore de små barn utan förmåga till eget tänkande och det är inte alls enbart IPRED och FRA-lagen jag menar.

Vad jag tyvärr måste förlika mig med, trots att jag inte vill, är att lagarna har skapats i demokratisk ordning och därför måste följas. Jag kan däremot jobba för att de skall ändras genom demokratiska metoder.

Om jag bryter en lag får jag vara beredd att ta det straff som följer på det. Jag har förtroende för grundprinciperna i vårt rättsväsende och samhälle, men det finns en hel del saker som är allt annat än bra.

Vad gäller IPRED är det ju simpelt, skit i att olagligen ladda hem saker så slipper du helt garanterat problem. Det är ju väldigt enkelt. MEN det betyder fortfarande itne att IPRED är en bra samling lagändringar, det är fullkomligt skit, men det finns vägar att slippa problemet och det är inte alls så där väldigt svårt, egentligen...

Biokonsult, ge mig gärna ett enda exempel på ett land där nedladdning är lagligt... Ett exempel i västvärlden räcker bra.
Oläst 2009-04-12, 19:22 #150
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by Xamda@Apr 12 2009, 11:17
Vad gäller IPRED är det ju simpelt, skit i att olagligen ladda hem saker så slipper du helt garanterat problem. Det är ju väldigt enkelt.
Ett av grundproblemen är ju att detta påstående är helt fel. Har du inte greppat det? Det förutsätter att du;
1. Personligen har fullständig kontroll på din Internetkoppling
2. Du har fullständig kontroll på vad som är copyright skyddat och inte
3. Att inte en IP-adress förväxlas.

Det andra storas problemet är proportionaliteten. Relationen mellan skada och straff.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017