FAQ |
Kalender |
![]() |
#151 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
1. Om du har ett vanligt nätverk lär du ha total kontroll över din ip-adress och nätverk, allt annat är ju uppenbara undanflykter (javisst, någon annan i familjen kan ju ha gjort något, men det är ju egentligen något man får ta och reda inom familjen, se till att ungarna uppför sig). Har du ett trådlöst nätverk så ser du till att att inte ha ett öppet nätverk och då är i principen mycket liten där också. 2. Det är faktiskt ditt ansvar att ha den kontrollen. Är du tveksam till om det du vill ladda ned är skyddat av upphovsrätten så får du helt enkelt låta bli, eller reda ut vad som gäller och sedan ladda ned. Det är ju inte särskilt svårt. Ställer du dig samma frågor ute? "Hmm undrar om jag kan ta godiset med mig hem, jag emnar, det var ju trots allt provsmakning i affären, så nog får jag ta med mig vad jag vill...?" Jag tror nog du fixar att göra ett klokt beslut i affärsfallet och säkert också vad gäller upphovsrättskyddat material. Allt annat låter som dåliga undanflykter i mina öron... 3. Risken för förväxling, ja, den finns ju alltid. Du kan ju råka ut för att man ser fel på registreringsnummer vid en hastighetskontroll, eller att man tror att du är en helt annan person i andra sammanhang, så vad skiljer detta från andra fall??? Däremot har du helt rätt i att det känns som om det ibland saknas en vettig relation mellan behov och proportionalitet. Den så kallade behovs- och proportionalitetsprincipen skall genomsyra hela rättsväsendet ochn det gör den i mångt och mycket, men ibland får den träda tillbaka för andra intressen, vilket kan vara riktigt upprörande. Det är dock inte bara i fallet med IPRED som detta händer...
![]() |
![]() |
#152 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag bara reagerade mot din felaktiga beskrivning: "...så slipper du helt garanterat problem". Det är uppenbart ett felaktigt påstående. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är inget egentligt format i sig det utan snarare ett egennamn för cd-skivor med zippade program/spel på som cirkulerade där runt 90-talet (på västkusten iaf, vet inte hur det var med sprindningen på andra ställen i sverige
Jodå dom fanns i Stockholm oxå... Får tacka den som orka göra ZIPCD-Skivorna, det var minnen det ![]() ![]() http://www.youtube.com/watch?v=MhCM0MRMWYw http://members.fortunecity.com/sarawolf/zi...pcd/zipcd27.htm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Man hisnar vilken diktatur propagand massmedierna/antipiratbyrån kör med. Idag var det bigrafernas tur att öka biobesöken med hela 17% pga ipred-lagen!?!? Fantastiskt på endast 15dgr. Det kan inte vara så att besöken börja öka redan förra året och var det bästa bioåret på länge. Och fortsätter även 2009?
"är folk så lättlurade?" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Dock måste jag säga att jag känner att jag är i minoritet, ta bara en av mina tidigare arbetsplatser: där går skrivarna varma då det skrevs ut dvd-omslag i strid ström och sambeställningar på dvd-skivor från tyskland gjordes. Och det görs det fortfarande så vitt jag vet. Inte är det några ungdomar som sitter där utan det är folk i 30-40-årsåldern, som tjänar pengar så det räcker men har svårt att motstå frestelsen. Jovisst spenderar de mer än andra på film men det är inte på själva filmerna utan all kringutrustning som det spenderas pengar på. Inte påverkade de heller sina arbetsgivare särskilt mycket när det gäller införskaffningen av programvara heller, det var och är fortfarande vanligt med att folk körde med piratkopior av programmen för att sitta med det senaste versionerna trots att deras jobb i sig inte kräver det. Nåja, lite utav sidospår det här men ja, det är iaf min erfarenhet av det hela. Varav jag har svårt att tro på den här smått romantiserande bilden av piratkopiering och dess ljusa sidor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Ja jag köper olika program både till datan och ute på nätet, jag känner mig obekväm när man kan köpa program som är billiga än att ladda ner och köra kopierat. Aldrig att jag köper ett program om jag inte vet att det är bra......Eftersom jag håller på och provar olika idéer så har det säkert gått åt minst 30.000kr till olika script och program senaste 1-2åren... NEJ jag vill inte legalisera nedladdningen dock så vill jag ha en balans och gärna att det förblir som det var innan lagen. Visst har det offrats några på vägen, men ser det ju ut så som i vilken affärsrörelse som helst. Det är ju en riktig klassfråga oxå!! Klyftorna växer just nu lavinartat och blir än större med nya lagen. En aspekt som kanske blir en rysare är som Jonas Birgersson sa om fildelning. http://www.youtube.com/watch?v=aywwTjwtCak Lagen är totalt ogenomtänkt och idiotiskt, finns hur mycket som helst negativt att ta upp när det gäller lagen. Kommer ihåg när dom drog igenom prostutionslagen, innan så hade dom koll på alla horor och kunde hjälpa dom vid behov. Efter lagen försvann alla horor, och med det mera utnyttjade misshandlade mm mm. Lagen medförde ingenting då alla undersökningar pekar på att en som går till horor och horan är i sak lika skadade, lika personligheter! Lagar kan vara ett mycket dåligt instrument och bör genomlysas på ett mera professionellt sätt, inte på ett lekmanamässigt sätt. ha det... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Man borde fråga sig hur mycket av det man laddar ner kan omvandlas i riktiga pengar! Det mesta nedladdningen är bara för sakens skull och man skulle lika gärna kunna vara utan. Filmbolagen uppger en siffra på ca 6miljarder skulle nog se den siffran ligga på riktiga 1-2miljarder. Kan inte se det direkt alarmerande...När jag hade affär förut så vart det svinn på ex antal tusen det var bara så
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men knappast att någon skulle gått och köpt en film varje kväll och sett på. Sedan är mycket av nerladdningarna gammla filmer med, många filmer man laddat ner och sett har visats flertal gånger på tv redan. Skulle det vara någon skildnad att ladda ner filmen eller försöka hitta en old inspelning av samma sak? Eller att ladda hem en mp3 låt som ändå spelas på radio? Problemet är att idioterna inte har någon verklighetsuppfattning. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|