Kom ihåg mig?

Snapback

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-04, 01:18 #111
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Intet@Aug 4 2008, 00:53
Internet Sweden, grymt bra jobb!

Skulle du kunna ge oss mindre insatta en kort sammanfattning?

Uppfattar jag det rätt att dessa ovan nämda personer med starka kopplingar till stora "internet-bolag" i Sverige har startat upp flera "luft-bolag" som blir SE-ombud för att skapa större möjligheter att bland annat snappa domäner?
Intet - Som jag sagt skriver jag inte för att döma, utan för att peka på konstigheter och för att i bästa fall förhindra att någon låter sig luras/invaggas i osanningar.
Det är väl rimligt att tro att det utländska bolagen agerar "domäninnehavare" (eftersom ombud inte får regga på sig själva) och att det nya ombudet precis som du föreslår blir/är ett "tyst" ombud som bara är aktivt en kvart varje månad..vid större snap.
(eller så kanske vi får se nån ny kul tjänst som heter "domenza" inom kort..

Däremot kan man ju tycka att detta stycke i ombudsavtalets A-bilaga är intressant:
(- men det är .SE´s sak att se över sina egna ombud och jag tänker inte göra mer än jag gjort. (Om inte annat dyker upp vill säga))

Ombudet får varken direkt eller indirekt ägna sig åt ”warehousing” eller handel med
domännamn. Härmed avses att varken Ombudet eller sådan fysisk eller juridisk person
som av omgivningen framstår som närstående till Ombudet får försälja och lagerföra
tidigare registrerade Domännamn samt inte heller ansöka om registrering av ett stort
antal Domännamn utan utryckligt uppdrag från Innehavaren.

http://www.iis.se/docs/mallbilagaA.pdf
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-04, 08:52 #112
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Mickee@Aug 4 2008, 01:02
...Etiskt eller inte det handlar om att tjäna pengar och att överleva...
det är väl den där biten man kan ha olika åsikter om....vad tyckte du själv t.ex. om McDonalds utnyttjande av svart arbetskraft för städning av sina restauranger nattetid...eller för den delen, barnarbete ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-04, 09:02 #113
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Aug 3 2008, 22:31
I snart en månads tid har jag fått frågor som vem, hur mycket och varför? Och jag läser väl lika bra som någon annan
- och kan bara anta och tycka att saker ser suspekta ut och andra mer passande i tiden..som exempelvis denna artikel

Intressant läsning, det första man tänker är något i stil med "...run forrest....run..."
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 00:37 #114
Jaibo Jaibo är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1
Jaibo Jaibo är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1
Har ni (Snapback.se) exklusiva avtal eller inte?

En domän jag försökte snappa, och som jag hade högsta budet på, reggades av Gsys men jag fick sedan ett mail från Snapback om att ett högre bud inkommit (trots att auktionen var avslutad), men att systemet missat det. Vilket förklarades vara på grund av en bugg.

Det märkliga är ju att detta bud var nästan 10(!) gånger högre än mitt (10000:-), vem lägger ett sådant bud? När jag förklarar att det inte är mitt problem att systemet strular så får jag svaret att Snapback inte lyckades registrera den.

Så med tanke på vad jag läste här: http://www.webmasternetwork.se/index...6&t=30887&st=0 så undrar jag också om jag nästa gång kan lita på ert system och att domänen jag lägger högsta bud på går till mig och inte godtyckligt till era "partners" med alla märkliga namn som kommit fram ovan.
Jaibo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 01:50 #115
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Varför inte berätta öppet om vilken domän det var, Jaibo ...

[nyfiken här]
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 03:23 #116
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jaibo - fattar inte .. skulle någon lagt 10 gånger mer än det vinnande budet? men varför och hur då? om systemet missat budet så är det väl inte registrerat? låter ju helt förvirrat av Snapback.
--------------------------------------------------------------

Nu har jag nog samlat alla (kan vara ett par jag missat men låt gå för det) Innan jag kör igång och visar lite roliga mönster.
Så vill jag berätta hur .SE´s IDn är uppbyggda för den som inte vet (gäller i de allra flesta fallen om det inte är upptaget):

Varje personnummer eller organisationsnummer får ett eller flera egna IDn och för att ta mig själv som exempel så får jag som heter "Internet Sweden" och köper min första domän idag ett ID som heter intswe0808-0001
tre första + tre första + 08 för år + 08 för månad och de fyra sista är numret på mitt ID (går jag imorgon till ett annat ombud och köper för första gången hos dem så tilldelas jag då av .SE intswe0808-0002. Skulle det däremot komma ett företag som heter "Inte Swerker" i övermorgon och köpa domän - skulle sannolikt det företaget norpa intswe0808-0003

(Det finns också undantag om förnamnet är färre än 6 tecken, så tas hela + ett tecken från följande mm, sen finns vissa undantag för siffror och IDN-tecken som då ersätts av annat, men det är inte viktigt nu) Vet man sedan sitt "gamla ID" hos .SE så kan man hos vissa ombud uppge det - för att förenkla - och för att slippa en massa extra IDn

Det jag tycker är intressant är att Gsyslistan till största del består av 1:a gångs registranter - och nya sådana varje månads snapsläppdag.
En annan notering jag gjort är att kompisnamnen verkat tagit slut:
Det finns verkligen en person i Sverige som heter D. Chu (danchu0804-00001), men däremot ingen som heter J. Phu (jorphu0804-00001) eller M. Shu (mohshu0807-00001)
Inte heller personen bakom (adabea0803-00001) hittas i Svenska register.

Med tanke på att det visade sig vara 21 domäner i Jims namn som samtliga leder till en och samma sida får mig att tänka på något liknande som hänt.
(får nästan känslan att någon vill få någon annan bestraffad.. hos sökmotorerna - men vad vet jag!)

Just det ja totalt vad jag hittade - Gsys RV 3 domäner och Snapbacks EP 5 domäner.

Här är listan iaf
http://www.internetsweden.com/wn/total_gsys.pdf


Och till de som under dagen så vänligt uppdaterat mig om att jag inte har några bindande bevis - nej jag vet! Och upprepningsvis så upplyser jag bara om märkliga sammanträffanden som jag tycker fler ska se och tycka till om!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 08:12 #117
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Aug 5 2008, 03:23
Med tanke på att det visade sig vara 21 domäner i Jims namn som samtliga leder till en och samma sida får mig att tänka på något liknande som hänt.
(får nästan känslan att någon vill få någon annan bestraffad.. hos sökmotorerna - men vad vet jag!)
På jimwestergren.se står det att han har två stora konsultuppdrag varav den ena är Karriärguiden - frågan är vem han fått uppdraget av.
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 22:06 #118
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Här finns lite pubik info om Snapback AB - http://www.allabolag.se/5567393896

Edit: Fin tjänst som visar vad som ingår i olika styrelser mm.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 22:24 #119
posse posse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 361
posse posse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 361
Återigen vill jag klargöra att jag har aldrig haft nåt med snapback AB att göra utan jag köpte nameseek bildade ett bolag med emil som inte blev nåt med på hela hösten 2007 och har sålt min del i våras, vad emil och grabbarna hittar på är inget som jag är involverad i.

Att emil inte har uppdaterat aktieboken är bara att beklaga fast jag påmint honom massor av gånger, trist!

Har någon nåt tips på vad jag skall göra för att få bort mitt namn i bolagsregistret på ett bolag som jag inte äger??
Har pratat med bolagsverket och de hänvisar bara till aktieboken.
posse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 22:26 #120
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Citat:
Originally posted by posse@Aug 5 2008, 21:24
Återigen vill jag klargöra att jag har aldrig haft nåt med snapback AB att göra utan jag köpte nameseek bildade ett bolag med emil som inte blev nåt med på hela hösten 2007 och har sålt min del i våras, vad emil och grabbarna hittar på är inget som jag är involverad i.
Att emil inte har uppdaterat aktieboken är bara att beklaga fast jag påmint honom massor av gånger, trist
Har någon nåt tips på vad jag skall göra för att få bort mitt namn i bolagsregistret på ett bolag som jag inte äger??
Har pratat med bolagsverket och de hänvisar bara till aktieboken.
Måste gå att tvinga bolagsverkat att uppdatera uppgifterna.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017