FAQ |
Kalender |
![]() |
#91 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Såg att dn hade kladdat lite i ekonomi delen om snapback.
Dock skriver de att snapback köper alla domäner och auktionerar ut dem sen, vilket är en aning galet då de verkligen inte köper den och sedan auktionerar ut dem. De nämner också dansband . se såldes för 40100pix, osv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |||
|
||||
|
Roligt när man läser saker som man vet är falskt, eller att personen inte bara vet vad den skriver om.
Och då kan man ju fundera på resterande nyheter som man inte har koll på om de stämmer eller inte, hur mycket som bara är påhittat mer eller mindre. Som Lisa skrev, om skummade igenom auktionen lite snabbt och antog att snapback . se köper upp samtliga avreggade .se domäner och säljer. Eller hur kom kom till den slutsatsen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle vilja veta vad .SE tycker om det hela. Det är klart Emil har rätt i att snapback.se på något sätt visar vad domäner verkligen är värda, men hade .SE velat att den affärsmodellen skulle råda så hade dom väl ordnat det så själva...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||||||||||||
|
|||||||||||||
|
Citat:
Och eftersom Google Adsense ID´n är personligt eller företagsspecifikt, så står det ju ganska klart att ID´t pub-9783162569134299 på ett eller annat sätt är kopplat till endera Gsys eller RV själv. Så det var här jag började denna gång - gick ut till ännu en förträfflig tjänst (tråkigt nog än så länge endast i BETA-stadie) http://adsspy.com Hos Adsspy skrev jag då in pub-9783162569134299 vilket resulterade i en lista på 30 domäner - som då alltså använder det Google Adsense ID som har en stark koppling till Gsys. Här är en PDF på vad jag fick fram: http://www.internetsweden.com/wn/Gsys_google_ID.pdf Och om vi börjar med listans enda .nu-domän (www.hemsidor.nu) så brukar ju dessa vara lite kluriga att få ut information om, men detta fick jag fram iaf: www.hemsidor.nu: Crystone är teknisk kontakt och en dns-loockup gav 194.103.222.135 En range-whois på IP:t gav: ------------------------------------------------------------------ Citat:
(Observera att det är ett Norskt telefonnummer) Väldigt säker på att jag nyligen sett det bolagsnamnet nyligen, så drog jag mig till minnes om .se-domänen hittalokaler.se: ------------------------------------------------------------------ Citat:
Citat:
(Observera att det är ett ofullständigt Svenskt telefonnummer OCH att namnservrarna tillhör Domaincrawler dvs Gsys) En snabb googling på adressen http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4G...%22204%22&meta= ger intrycket av att det är ett "starta ett Cypriotiskt LTD-bolag - Vi står för adressen mm" eftersom andra Svenska bolag + lite andra Gamblingbolag har exakt samma adress som Inmob Investments Ltd. Kikar vi sedan på en annan domän från Adsspy´s lista så hittar vi findyourlenses.com så då istället står på en person med Svenskklingande namn Citat:
(Observera att det är samma ofullständiga Svenska telefonnummer) Kikar lite på DNSen och inte helt förvånande hittar man följande info: ------------------------------------------------------------------ Citat:
Men innan vi släpper Cypern så noterar vi följande domäner på listan: jamforforsakringar.se inmobi0709-00002 193.234.254.142 (Domaincrawlers IP) kreditkortsguide.se inmobi0709-00002 lanefakta.se inmobi0709-00002 languide.se inmobi0709-00002 bredbandsfakta.se inmobi0709-00001 server.se inmobi0709-00005 ------------------------------------------------------------------ Kikar vi sedan på dessa, som registrerades av en Elias M 3:e Mars, så ser man snabbt att inte ligger på samma IP-range: jämförkryssningar.se elimil0803-00001 (Elias M.) 2008-03-03 ns1.xn--jmfrkryssningar-0kb22a.se 193.182.189.153 allförsäkringar.se elimil0803-00001 (Elias M.) 2008-03-03 ns1.xn--allfrskringar-gfb1y.se 193.180.166.157 alltfördataspel.se elimil0803-00001 (Elias M.) 2008-03-03 ns1.xn--alltfrdataspel-zpb.se 193.180.166.159 alltomaffiliatenätverk.se elimil0803-00001 (Elias M.) 2008-03-03 ns1.xn--alltomaffiliatentverk-l2b.se 193.182.189.132 Och denna av en Adam B.: alltomdataspel.se adabea0803-00001 (Adam B.) 2008-03-03 ns1.alltomdataspel.se 193.182.112.129 Frågan var då vem som kunde äga dessa IP-range..svaret blev en gammal bekant..John Smith och Active Search Internet Marketing Ltd ------------------------------------------------------------------ Citat:
Vidare fanns remortgagequote.net med på listan, samma LTD-bolag men annan kontaktperson Citat:
Sen finns ju också "John Smith" med som innehavare på listan: smslånfakta.se johsmi0801-00001 John Smith (193.235.141.137) Kan ni gissa vems IP-nummer ännu? Citat:
(Observera även Victors Malta-telefonnummer) Återfinns även här http://www.gsys.se/kontakt.html Gsys ja.. Box-adress i Stockholm om man kollar lite register.. en Järfälla-adress om man kollar sidfoten på länken ovan..hmm om det nu inte vore för RV´s telefonnummer.. hmm hitta.se säger: Kungsgatan 24 111 35 STOCKHOLM Men vänta ett tag - den adressen känner jag igen..tillbaka till registren..och vad hittar vi där? Citat:
Fortsätter med lite fler ur listan: alana.se petfre0805-00001 (Snapback AB som teknisk kontakt) a.dummy-ns.domaincrawler.com boplatssverige.se vizisv0805-00002 (Snapback AB som teknisk kontakt) a.dummy-ns.domaincrawler.com spektrum.se benkvi0805-00001 (Snapback AB som teknisk kontakt) constructiv.info PrivacyProtected alfaskolan.se kimilv0712-00001 a.dummy-ns.domaincrawler.com buzzers.se kimilv0712-00001 e2film.se kimilv0712-00001 guido.se rasnor0804-00001 (Snapback AB som teknisk kontakt) insurancelinks.info Registrant Name:Protected Domain Services mitra.se andnis0712-00001 193.235.117.162 (Domaincrawlers IP) newmad.se johpet0804-00001 (Snapback AB som teknisk kontakt) odal.se johpet0804-00001 (Snapback AB som teknisk kontakt) swedish-swing-society.a.se johpet0804-00001 (Snapback AB som teknisk kontakt) fargsam.se jorphu0804-00001 Jordan PXX (Snapback teknisk kontakt) Denna sista; "Jordan" har ett så ovanligt namn att man kommer ihåg det..och var man sett det tidigare utanför listan..hmm finns ingen i Sverige med det namnet iaf..ahh så var det ja: adoptionsmyndigheten.se jorphu0804-00001 (Snapback AB som teknisk kontakt) 194.103.222.155 Ska vi kika lite på detta IP-nummer - men vad sjutton...nu är vi tillbaka på Cypern igen: Citat:
namedrive.se punsmi0804-00001 a.dummy-ns.domaincrawler.com (Undrar om dessa "Smith" är släkt med varandra??) Var det slut här nu då..nej titta en domän kvar av listan, få se nu: uefa.se eastpo0702-00005 ns1.crystone.net UEFA - där hade jag tippat att det skulle bli ATF direkt, men men nu ska vi se vem som står bakom denna registrering.. ------------------------------------------------------------------ Citat:
OJ! *tystnad* Ni har inte reagerat ännu eftersom jag cencurerat bort efternamnet och ni inte känner igen bolagsnamnet..eller hur? Drion World Solutions AB hette i allafall tidigare "Eastpoint Holding AB" och ingår i Getupdated-koncernen. Kontaktpersonen är Getupdatedkoncernens grundare och frontfigur Mattias K. Det som även förbryllar mig är att dessa uppgifter är ändrade 2008-07-12 - dvs dagen efter mitt förra inlägg. Men sannolikt är det bara en i raden av märkliga sammanträffanden. Hursomhelst så använder samtliga den personliga eller företagsspecifika Adsense IDt pub-9783162569134299 |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() http://seo.eastpoint.se/hemsidornu-allt-om...ller-en-hemsida |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sicken soppa! Det blir helt klart en bevakning av denna tråd.
@Internet Sweden: om vi springer på varandra så lovar jag att bjuda på valfri dryck :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
|
|||
Flitig postare
|
@InternetSweden: På fullt allvar sök pengar från IIS internetfond för att göra en utredning om hur snapback-verksamheten fungerar idag och samtidigt ge IIS förslag på hur det rättvist skulle kunna fungera i framtiden.
Detta är en fråga som är viktig för alla aktörer i branschen, från enskilda domännamnsägare, via webbhotell och IIS-ombud till de stora operatörerna. Precis som registrering av domännamn är ett område som helst inte ska bedrivas av überkommersiella aktörer (utan av t ex stiftelser som IIS) finns inte heller skäl att låta ett fåtal profitera på trixande i samband med återregistrering av domännamn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Bra jobbat =) skoj och intressant läsning som vanligt
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |||
|
||||
|
Jag måste erkänna att jag inte kände mig helt bekväm med att Mattias K. på GU dök upp i detta sammanhang, grundare och vVD som han är, men döm av min förvåning när jag fick ett "larm" av en sökspindel som triggade på en speciell sak. :blink:
29/7-08 registrerades ett domännamn under ovanligt många TLDer OCH under .se Det som gör det näst intill komiskt var kanske inte VEM som gjorde registreringen - utan vilken adress han uppgav (Kungsgatan 24)! http://whois.webhosting.info/domenza.net |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|