FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men det där med "köra svart" är det jag inte vill göra, jag vill att det går rätt till, det är anledningen bakom denna tråd. Kan inte mycket om företagande så tänkte kanske jag får bra en bra lösning på hur man kan göra i Sverige. Hade jag tänkt köra svart hade jag inte startat denna tråd. Senast redigerad av Lindalicious den 2014-07-29 klockan 17:30 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Men om jag frågar så här:
Hur mycket behöver jag skatta 20%-35%? på $35,000 om säg bara $15,000 är vinst? Har ingen koll alls, och om det räcker med säg 25% så kanske jag kan få denna kund att lägga det på summan, då han insisterar på att kunna visa det som utgift i sitt företag. Har inte ens koll på om jag måste skatta för allt eller endast vinsten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag är själv egenföretagare utan anställda som ger i runda slängar 50% av min vinst till staten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
50% är snällt räknat om man har en låg inkomst, 80%+ totalt i skatt i slutändan med alla skatter som finns i Sverige om man har mycket pengar.
Betalar knappt 2000EUR om året för privatsjukvårdsförsäkring och då en internationell som gäller hela världen exklusive USA på privatsjukhus. Och ger full vård även för cancer, hiv samt tandvård etc. Så föredrar bo i värmen med över 300 soldagar än över 2 miljoner skatt per år i Sverige som man får bajs för och värdelös sjukvård. Så mer värt flytta från Sverige om man är mer än en slav. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
|
Citat:
= Skatt + skönstaxering. Och du, det åligger dig att kunna bevisa din oskuld. Vid skattebrott är det omvänd bevisbördan. SKV behöver inte visa mycket mer än denna tråd. Du kan liksom inte välja hur mycket skatt du vill betala. Du får betala precis samma som alla andra. Om det är 15000 USD i vinst och du har ett AB så betalar du 22% bolagsskatt på dessa pengar. Vill du ha ut lite pengar i handen gör du en aktieutdelning på under ca 150.000 kr per år och betalar endast 20% skatt på utdelningen. Väljer du att betala ut lön istället för aktieutdelning så betalar du först arbetsgivaravgift på ca 15-31% beroende på ålder och sedan vanlig inkomstskatt på ca 30%. Eftersom löner är avdragsgilla så betalar du ingen bolagsskatt i detta upplägg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
$7,500 motsvarar 21%-22% av $35,000 vilket inte är så farligt, kan nog få kunden att gå med på detta att han lägger på $7,500 på $35,000, på detta vis slipper jag skatta helt och hållet. Är detta ok? ![]() Senast redigerad av Lindalicious den 2014-07-29 klockan 17:51 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
|
Skatteskulder preskriberas efter 5 år om SKV inte aktivt håller skuld i liv. Har man inga inkomster eller tillgångar i Sverige så kan dom hitta på valfri tax eller skönstaxering utan kunna få in något.
Visst du hamnar hos KFM och får betalningsanmärkning men har man ändå inte tänkt vara kvar i Sverige spelar ju ingen roll kanske. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||