Kom ihåg mig?

Hur kan jag ta emot $35,000 USD, måste fakturera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-07-29, 17:27 #21
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2013
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Som är fullt avdragsgilla vid en seriös och laglig verksamhet. Ska du köra allt svart får du skylla dig själv den dagen SKV hittar denna tråd och lägger på 56% + skönstaxering på ytterligare 40%. Du kommer dock inte åka i finkan p.g.a. en EU-dom nyligen.
Då får det bli ett annat land med företag i det landet, kan inte tvingas skatta då.

Men det där med "köra svart" är det jag inte vill göra, jag vill att det går rätt till, det är anledningen bakom denna tråd.

Kan inte mycket om företagande så tänkte kanske jag får bra en bra lösning på hur man kan göra i Sverige.

Hade jag tänkt köra svart hade jag inte startat denna tråd.

Senast redigerad av Lindalicious den 2014-07-29 klockan 17:30
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-29, 17:29 #22
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Tror forumet är indelat i 2 grupper, dem som gillar att betala skatt och dem som inte gör det.
Ingen gillar att betala skatt, men den höga skatten är en konsekvens av att vi väljer att bosätta oss i det här landet, det är liksom inte frivilligt.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-29, 17:37 #23
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Men om jag frågar så här:

Hur mycket behöver jag skatta 20%-35%? på $35,000 om säg bara $15,000 är vinst?

Har ingen koll alls, och om det räcker med säg 25% så kanske jag kan få denna kund att lägga det på summan, då han insisterar på att kunna visa det som utgift i sitt företag.

Har inte ens koll på om jag måste skatta för allt eller endast vinsten.
Oläst 2014-07-29, 17:38 #24
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Tycker personligen skatt är bra då vi slipper betala för sjukvård och liknande, men 20% vore ok inte 50%. Särskilt inte för småföretagare, hade inte spelat någon roll om man hade ett företag som omsatte tiotalsmiljoner per år genom lokala intäkter (inom Sverige), då kan man skatta 50% utan att tänka så mycket på det.
Jag är av samma åsikt, arbetsgivaravgiften för företag med upp till x anställda bör sänkas, (gärna för alla företag). Tyvärr är politikerna inte av samma åsikt så det är bara att snällt betala eller flytta utomlands.

Jag är själv egenföretagare utan anställda som ger i runda slängar 50% av min vinst till staten.
Oläst 2014-07-29, 17:40 #25
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Har inte ens koll på om jag måste skatta för allt eller endast vinsten.
Endast vinsten. I en enskilt firma betalar du inkomstskatt och arbetsgivaravgift på vinsten. Du kan räkna att detta är c:a 50% i runda slängar om du är över 26 år.
Oläst 2014-07-29, 17:46 #26
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

50% är snällt räknat om man har en låg inkomst, 80%+ totalt i skatt i slutändan med alla skatter som finns i Sverige om man har mycket pengar.

Betalar knappt 2000EUR om året för privatsjukvårdsförsäkring och då en internationell som gäller hela världen exklusive USA på privatsjukhus. Och ger full vård även för cancer, hiv samt tandvård etc.

Så föredrar bo i värmen med över 300 soldagar än över 2 miljoner skatt per år i Sverige som man får bajs för och värdelös sjukvård.

Så mer värt flytta från Sverige om man är mer än en slav.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-29, 17:47 #27
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Då får det bli ett annat land med företag i det landet, kan inte tvingas skatta då.

Men det där med "köra svart" är det jag inte vill göra, jag vill att det går rätt till, det är anledningen bakom denna tråd.

Kan inte mycket om företagande så tänkte kanske jag får bra en bra lösning på hur man kan göra i Sverige.

Hade jag tänkt köra svart hade jag inte startat denna tråd.
Då är det bara att flytta ut och få detta klart innan du får betalt för ditt jobb. Dock kan SKV hävda att du bott i landet när du utfört arbetet och medvetet fördröjt utbetalningen så du skulle hinna flytta utomlands.

= Skatt + skönstaxering.

Och du, det åligger dig att kunna bevisa din oskuld. Vid skattebrott är det omvänd bevisbördan. SKV behöver inte visa mycket mer än denna tråd.

Du kan liksom inte välja hur mycket skatt du vill betala. Du får betala precis samma som alla andra. Om det är 15000 USD i vinst och du har ett AB så betalar du 22% bolagsskatt på dessa pengar. Vill du ha ut lite pengar i handen gör du en aktieutdelning på under ca 150.000 kr per år och betalar endast 20% skatt på utdelningen.

Väljer du att betala ut lön istället för aktieutdelning så betalar du först arbetsgivaravgift på ca 15-31% beroende på ålder och sedan vanlig inkomstskatt på ca 30%. Eftersom löner är avdragsgilla så betalar du ingen bolagsskatt i detta upplägg.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-29, 17:48 #28
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av CotopaXi Visa inlägg
Endast vinsten. I en enskilt firma betalar du inkomstskatt och arbetsgivaravgift på vinsten. Du kan räkna att detta är c:a 50% i runda slängar om du är över 26 år.
Ok så om hela summan är $35,000 och vinsten $15,000 då måste jag betala i skatt $7,500 vilket är 50% av $15,000.

$7,500 motsvarar 21%-22% av $35,000 vilket inte är så farligt, kan nog få kunden att gå med på detta att han lägger på $7,500 på $35,000, på detta vis slipper jag skatta helt och hållet.

Är detta ok?

Senast redigerad av Lindalicious den 2014-07-29 klockan 17:51
Oläst 2014-07-29, 17:50 #29

Skatteskulder preskriberas efter 5 år om SKV inte aktivt håller skuld i liv. Har man inga inkomster eller tillgångar i Sverige så kan dom hitta på valfri tax eller skönstaxering utan kunna få in något.

Visst du hamnar hos KFM och får betalningsanmärkning men har man ändå inte tänkt vara kvar i Sverige spelar ju ingen roll kanske.
Oläst 2014-07-29, 17:52 #30

Citat:
Ok så om hela summan är $35,000 och vinsten $15,000 då måste jag betala i skatt $7,500 vilket är 50% av $15,000.

$7,500 motsvarar 21%-22% av $35,000 vilket inte är så farligt, kan nog få kunden att gå med på detta att han lägger på $7,500 på $35,000, på detta vis slipper jag skatta helt och hållet.

Är detta ok?
Nu hänger jag inte med? Du slipper inte skatta för kunden väljer betala dig mer :P Det enda som händer då är att din vinst blir högre och får betala större summa i skatt :P
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017