FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Förstår det att man inte kan diskutera skatteflykt, vilket inte är syftet. Vill få mer information om alternativa metoder. Det kan inte vara olagligt att flytta till ett annat land där man betalar mindre skatt. Och beloppen jag nämnt är eventuella belopp, kanske jag inte får dem alls eller så öppnar jag konto i ett annat land ![]() Hade jag redan fått pengarna och sedan frågat, då hade det varit olagligt och fel enligt vissa som gillar att betala skatt. Tycker personligen skatt är bra då vi slipper betala för sjukvård och liknande, men 20% vore ok inte 50%. Särskillt inte för småföretagare, hade inte spelat någon roll om man hade ett företag som omsatte tiotalsmiljoner per år genom lokala intäkter (inom Sverige), då kan man skatta 50% utan att tänka så mycket på det. Tror forumet är indelat i 2 grupper, dem som gillar att betala skatt och dem som inte gör det. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag är själv egenföretagare utan anställda som ger i runda slängar 50% av min vinst till staten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Bolaget fakturerar din kund. och du får göra avdrag från de 200 KSEK med alla kostnaderna, du kan ta ut en del som lön och sätta av 35% av bruttolönen som tjänstepension och endast betala särskild löneskatt ca 24,26% i stället för 31,42% arbetsgivaravgifter. Bolagsskatten blir bara 22% av vinsten. Vill du absolut inte starta eget aktiebolag så finns i princip bara frilansfinans och liknande bolag kvar, men de är bra alternativ tycker jag. Är du osäker så kan du dela upp beloppet så du skriver flera mindre fakturor. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-07-30 klockan 21:15 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
När man räknar på sin vinst som företagare så måste man naturligtvis också räkna in utgifter såsom skatt. Har man ingen bärkraftig verksamhet så får man kanske tänka om lite och eventuellt ha ett vanligt jobb vid sidan av innan det bär sig på riktigt. Det finns som alla redan påpekat egentligen bara två alternativ - antingen startar du eget och fakturerar genom ditt bolag eller så får du använda dig av någon av de tjänster som listats i tråden. Om du vill flytta utomlands därefter är helt upp till dig men dessa pengar får du nog allt ta och redovisa i Sverige. Sen om mindre företag ska gynnas framför större är en ganska svår fråga. Visst kan man ge särskilt stöd i uppstartsfasen men man får inte ge små företag alltför stora fördelar heller, då blir det ingen rättvis konkurrens. Att det ska skilja sig så mycket åt mellan länder är dock inte heller bra, det bör jämnas ut med tiden. Att driva företag är ungefär som att idrotta. Man får helt enkelt spela efter de regler som finns, de gäller för samtliga deltagare.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2014-07-31 klockan 10:13 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Så att säga att idrottare spelar efter dom regler som gäller vet du mycket väl att det fan inte stämmer alls. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|