FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Angående $15K / 150Tskr
Är det per överföring eller räknar dem ihop allt, jag frågade en lärare inom redovisning om just denna fråga och han sa att man kunde överföra under $15,000 usd hur många ggr man ville. En enkel lösning för ovannämnda är att ha bankkonto på andras namn, familjen/vänner/partners det skulle nog höja gränsen ganska enkelt. Tack för lån av företag, funderar själv på att starta företag utanför Sverige men det är svårt att lita på andra så som mellanhänder, plus det att man måste nog resa till det landet och ha koll på allt så att man inte blir lurad, bara det skulle kosta mycket i rese kostnader och liknande. Jag kommer att betala folk som jobbar för mig över 50,000kr inom 3 månader. Kanske smartast att sköta det hela genom ett företag visa allt som utgifter och använda mig av paypal fakturering? Har en känsla av att jag gör något fel hmmm ![]() Kanske bör jag träffa en revisor eller liknande och få lite råd. Senast redigerad av Lindalicious den 2014-07-29 klockan 16:48 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
När jag sa att jag skulle låna ut företag så menar jag att du kan få en faktura utställd från företaget men du skriver valfritt eget konto att betala till. Flera av mina företag har 0% bolagsskatt eller behöver inte någon redovisning. Så spelar ingen roll för egen del så. Många företag utomlands kan du starta utan behöva resa, är bankkonton du kan behöva resa för om du inte har bra bankkontakter. Och om alla pengar kommer in i USD bör du ha ett USD konto som grund för slippa dåliga växelkurser och avgifter extra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Så trådstartaren har tänkt att ta emot ca 200.000 kr (en årslön för många ungdomar) helt privat utan att betala en krona i skatt. Och försöka dölja detta för SKV?
Fullständigt idiotisk tråd. Bara att låsa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Som är fullt avdragsgilla vid en seriös och laglig verksamhet. Ska du köra allt svart får du skylla dig själv den dagen SKV hittar denna tråd och lägger på 56% + skönstaxering på ytterligare 40%. Du kommer dock inte åka i finkan p.g.a. en EU-dom nyligen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men det där med "köra svart" är det jag inte vill göra, jag vill att det går rätt till, det är anledningen bakom denna tråd. Kan inte mycket om företagande så tänkte kanske jag får bra en bra lösning på hur man kan göra i Sverige. Hade jag tänkt köra svart hade jag inte startat denna tråd. Senast redigerad av Lindalicious den 2014-07-29 klockan 17:30 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
= Skatt + skönstaxering. Och du, det åligger dig att kunna bevisa din oskuld. Vid skattebrott är det omvänd bevisbördan. SKV behöver inte visa mycket mer än denna tråd. Du kan liksom inte välja hur mycket skatt du vill betala. Du får betala precis samma som alla andra. Om det är 15000 USD i vinst och du har ett AB så betalar du 22% bolagsskatt på dessa pengar. Vill du ha ut lite pengar i handen gör du en aktieutdelning på under ca 150.000 kr per år och betalar endast 20% skatt på utdelningen. Väljer du att betala ut lön istället för aktieutdelning så betalar du först arbetsgivaravgift på ca 15-31% beroende på ålder och sedan vanlig inkomstskatt på ca 30%. Eftersom löner är avdragsgilla så betalar du ingen bolagsskatt i detta upplägg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Men om jag frågar så här:
Hur mycket behöver jag skatta 20%-35%? på $35,000 om säg bara $15,000 är vinst? Har ingen koll alls, och om det räcker med säg 25% så kanske jag kan få denna kund att lägga det på summan, då han insisterar på att kunna visa det som utgift i sitt företag. Har inte ens koll på om jag måste skatta för allt eller endast vinsten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
$7,500 motsvarar 21%-22% av $35,000 vilket inte är så farligt, kan nog få kunden att gå med på detta att han lägger på $7,500 på $35,000, på detta vis slipper jag skatta helt och hållet. Är detta ok? ![]() Senast redigerad av Lindalicious den 2014-07-29 klockan 17:51 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|