Kom ihåg mig?

Jag har blivit anmäld till "etiska rådet".

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-23, 01:56 #1
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Tro Visa inlägg
MoSMS återbetalade anmälaren så fort de fick in anmälan (och drog pengarna från mitt konto då).
Har mailat anmälaren (pappan) då men han svarar inte (mailade honom för 2 dagar sedan).
Prövade skicka ett nytt mail nu och hoppas på svar.
Jag antar att jag kommer bli avstängd (?) från mosms om jag inte löser detta med anmälaren även om han fått pengarna tillbaka redan.

Om anmälaren väl känner sig nöjd och belåten (egentligen är det väl han som 'scammat' mig?) så anser väl mosms ärendet som löst och lämnar mitt konto upplåst?

Tack för alla svar!
Är du säker på att det är hans barn och inte han själv som köpt något och "skyller på barnen? Kanske inte värt för dig att jobba vidare med ärendet men rätt ska ju vara rätt. Kan inte tänka mej att mosms gör något mera nu när han fått sina pengar.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-23, 02:01 #2
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Är det så enkelt, att man bara behöver hävda att den som betalade var minderårig och på så sätt få tillbaka sina pengar?

En text som följande: "Du måste vara minst 18 år eller ha din målsmans tillstånd för att köpa" är alltså inte tillräcklig?

Jag tänker på alla de sidor där man faktiskt kan betala via SMS, många sidor vänder sig direkt till barn.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-23, 02:49 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Är det så enkelt, att man bara behöver hävda att den som betalade var minderårig och på så sätt få tillbaka sina pengar?

En text som följande: "Du måste vara minst 18 år eller ha din målsmans tillstånd för att köpa" är alltså inte tillräcklig?

Jag tänker på alla de sidor där man faktiskt kan betala via SMS, många sidor vänder sig direkt till barn.
Det är förbjudet att rikta sin marknadsföring till barn!

Om en person som är under 18 år skriver att de är 18 år eller äldre så är det ogiltigt avtal i alla fall, barn är inte tillräkneliga i dessa sammanhang.

Visserligen skrämmer texten iväg kanske 90% av de som är minderåriga men en viss del kommer ändå att gå vidare och klicka för att de har fyllt 18 år.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-23, 03:52 #4
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är förbjudet att rikta sin marknadsföring till barn!

Om en person som är under 18 år skriver att de är 18 år eller äldre så är det ogiltigt avtal i alla fall, barn är inte tillräkneliga i dessa sammanhang.

Visserligen skrämmer texten iväg kanske 90% av de som är minderåriga men en viss del kommer ändå att gå vidare och klicka för att de har fyllt 18 år.
Jo men varför är det så? Det är väl ingen som hindrar en minderårig från att handla något ur en fysisk butik, så varför får ett barn inte betala via SMS? Vad exakt är det för avtal man ingår vid köp via SMS? Att det alltid står att man måste vara 18 eller ha målsmans tillstånd när man vill betala via SMS har jag reflekterat över, men jag har aldrig förstått varför det inte står samma sak i butiker i verkligheten.

Frågar eftersom jag inte har så mycket kunskap inom ämnet men är intresserad
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017