| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | |||
|
||||
|
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det som bör vara avgörande är allmännyttan för en skatteinvestering och här tycker jag det är rätt lätt att argumentera för en skattesubventionerad kollektivtrafik. Sedan kan man diskutera hur stor delen bör vara. Själv tycker jag tanken på gratis kollektivtrafik är intressant (utan att alls veta vad det skulle innebära ekonomiskt). Vore kul att se en analys av detta. helt klart finns det många besparingar att göra (bort med massor av administration). Sedan undrar jag även hur din kalkyl angående bilism ser ut om du räknar in alla kostnader i form av vägbyggen, miljöpåverkan, underhåll, trafikolyckor etc. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Däremot skulle jag gärna se ett system där exempelvis pensionärer, sjukpensionärer och andra utsatta grupper fick ansöka om gratis periodkort. Vad gäller kostnaderna så är det bara att kolla boksluten för respektive bolag man är intresserad av. Östgötatrafiken finansierar exempelvis 40% av verksamheten med hjälp av biljettpriset. Det mesta av administrationen torde väl ändå beröra personalen och ekonomin? Den försvinner inte bara för att det blir gratis att åka. Då blir det tvärtom ännu större press på att hålla nere kostnaderna.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-23 klockan 15:37 |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | |||
|
||||
|
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
Veolia och andra internationella aktörer har emellertid relativt låga kostnader för biljetthanteringen på lokal och regional nivå.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#5 | |||
|
||||
|
Klarade millennium-buggen
|
Veolia och andra utförare står sällan för biljetthanteringskostnaden, det gör trafikhuvudmannen - antingen helt eller delvis.
|
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#6 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#7 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#8 | |||
|
||||
|
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Däremot är det vanligt att flera trafikhuvudmän går samman och använder samma biljettsystem. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#9 | ||
|
|||
|
Flitig postare
|
Citat:
På längre sikt tror jag det är en besparing. SL:s nya biljettsystem SL Access kostade nästan 700 millar senast jag kollade och det är tveksamt om SL:s nya pensionärskrossarspärrar ingick i priset eller om de kostade extra. Något biljettsystem hade uppenbart inte behövts om det inte behövdes biljetter. Det är samma sak som med tv-licensen - det kostar mer att kontrollera att folk har betalt än att göra det skattefinansierat. Det är totalidiotiskt att spännisar ska hålla fast plankare när de kan göra något vettigt istället, typ slänga ut påtända snubbar. Förbifart Stockholm räknar man kommer kosta 28 miljarder (vilket många tror är rejält i underkant och att den verkliga kostnaden kommer sluta på 50 plus) och byggs därför att Essingeleden är igenkorkad under rusningstid. Hade fler stockholmare valt att åka kollektivt kanske förbifarten inte hade behövts utan det hade räckt att bredda Essingeleden? |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#10 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Och hur lätt tror du det blir att avvisa någon från ett område utan spärrar och utan avgifter?
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|