FAQ |
Kalender |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har också läst lite statistik på universitetet och vet att man måste vara mycket medveten om VAD man mäter. Dessutom ska man kompensera för skevheter i urvalet för att få jämförbara siffror. Man bör även beräkna standardavvikelsen så man kan se om utfallet har tillräcklig kvalitet för att vara underlag i en analys. Jag har inte beräknat standardavvikelsen i Dans siffror.
Om man ser till den empiriska undersökningen som Dan Nilsson gjort så förutsätter jag att rådata är korrekt, men han har gjort en felaktig eller i bästa fall missvisande analys av resultatet. VAD VILL VI VETA? Vad som kan vara intressant att veta är hur stor omsättning Dan skulle haft om han enbart använd webbsidan MED loggan. Hur stor omsättning skulle han haft då? Enligt min analysmetod skulle han haft +28% mer i omsättning för hela webbsiten. Låt mig göra en annan analys av resultatet: Dan har jämfört omsättningen rakt av och kommit fram till att den ökat med 60% med den extra loggan, men han har inte tagit hänsyn till att siten med logga visats fler gånger och därmed exponerats mer, vilket givetvis även i sig ger mer omsättning i normalfallet. I stället bör man kompensera för den ökade exponeringen genom att jämföra även exponeringen och justera omsättningen efter det. Omsättningen med loggan är 226875 kr och utan 141444,50 kr dvs +60,3986%. Men antalet unika IP-adresser är 33773 respektive 26975 vilket är +25,20111%. Snittorder per unik IP är med logga 226875 kr/33773 dvs 6,7176442 och utan logga 141444,50 kr/26975 dvs 5,2435403 kr/order. Förändringen av snittorder per unik IP är därmed +28,11275% (6,7176442/5,2435403). KOMPENSERA FÖR SKEVHETER I URVALET OCH RÅDATA Man bör då justera omsättningsökningen genom att dra bort 25,2 procentenheter från de 60 procentenheterna och får då en ökning på (60,3986-25,20111) 35,19749% eller avrundat +35% med logga för certifiering jämfört med utan logga. Snittorder, ordersumma/unik IP och konverteringsgrad tolkar jag dock som Dan har analyserat på rätt sätt (även om jag tycker det var lite väl häftig avrundning på snitt order per Unik IP då han kunnat använda tre siffrors noggrannhet i stället för en där). Man kan även säga att något som är intressant att mäta är förändringen av snittorder ber unik IP som då har ökat med +28%. SLUTSATSEN Loggan påverkar den totala försäljningen med +28%. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-22 klockan 19:48 |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|