Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Det är inte alls säkrare att ge besökaren en direkt fråga om de påverkades, det finns massor av undersökningar som visar att besökare inte inser att de påverkas och därför svarar att de inte anser att detta påverkar deras köpbeteende, men likväl så påverkas köpbeteendet.
|
Nej, men att dra dessa slutsatser från statistik som inte ger någon information om kunden och kundens beteende när han/hon var inne på sidan är det? Skojar du?
Om du kollar mer noggrant så skrev jag inte att dessa frågor skall ställas till kund utan man måste sätta upp detta som mål för undersökningen. Kanske det inte framgick så bra av frågorna. Jag menade inte att kunden skall frågans i kassan om detta eller liknande.
Citat:
Jag såg ett TV-program i går eller förrgår där man i butikerdär man sålde franskt vin hade lagt på en bakgrundsmusik med klassika franska dragspelstoner (typiskt fransk musik) och ökat försäljningen med 80%. Samma sak med tyska viner och tysk musik ökade försäljningen med 20% om jag minns rätt. Men ingen av kunderna ansåg att de påverkades av musiken.
|
Inte jämförelsebara experiment jämfört med en logo man kan klicka på för att kontrollera företagets information. Den visuella påverkar i det fallet skiljer sig en del från det du såg på tv.
Citat:
Men det statistiska sambandet är helt klart konstaterat med denna statistik.
|
Helt klart kan man konstatera att att fler köp skett med logotyp för den uppdelningen av kunder man gjorde. Ingen annan information kan man dra ut från detta. Definitift inte i sifferform som är tillförlitlig.
Man kan inte dra slutsatser varför det skedde och till hur stor procent logotypen inverkade. Jag brukar respektera dina inlägg på forumet, men anser du att detta test kan eller ger resultat som styrker det samband som du beskrivit i ditt inlägg ovan, så är det dags att sätta sig i bänken igen för en bättre statistikkurs. Informationen är helt enkelt inte tillräcklig för att dra kvalitativa och definitiva resultat.
Klart kan Dan inte göra tester som man borde göra i sådana undersökningar och faktiskt gör. Dvs. man följer kunden, var blicken dras till på sidan, om den dra till loggan ovanligt mycket under de slutförda köpen, om man klickar på loggan, intervjuer mm. Klart det han kunde göra är et tenkelt sätt, men det ger också mycket begränsande information.