Kom ihåg mig?

FBI beslagtog pokerdomäner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-16, 17:08 #31
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
En stor skillnad är ju att i Sverige är man ofta dömd innan man blir "vräkt" och inte bara misstänkt...
Korrekt, fast nu har ju detta fallet ingenting med sverige att göra...
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-16, 17:36 #32
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Korrekt, fast nu har ju detta fallet ingenting med sverige att göra...
Men det är i sverige vi diskuterar det och som svensk måste du väl förstå att man tycker att det är ganska bakvänt?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-16, 18:40 #33
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

För den som vill läsa ett mer detaljerat dokument på 52 sidor finns det att läsa här:
http://www.scribd.com/fullscreen/53107543
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-16, 19:22 #34
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Neil Strauss berättar i boken Emergency om hur omöjligt det var för honom som amerikan att göra affärer med europeiska banker. Enligt den amerikanska statens logik, har de rätt att frysa en banks tillgångar ifall de har amerikaner som kunder. Det är samma logik som används för att norpa domäner. Naturligtvis ska de beslagta bevismaterial och annat som myndigheterna behöver för utredningen, men ett domännamn har exakt noll bevisvärde och det enda skälet till att beslagta det är att sätta käppar i hjulet för företaget som driver siten.

Själv har jag beslutat att inte köpa hosting från amerikanska företag och att i möjligaste mån undvika registrarer i usa. Det är helt enkelt inte värt risken. Och för den som säger "gör inget olagligt så händer inget" så se bara hur det gick för epassporte. Eller de bloggare som fick sina bloggar nedstängda därför att andra bloggare på samma site länkade till rapidshare-filer. Eller wikileaks. Jänkarna slår undan basen för sina egna it-företag med sådana här drakoniska åtgäder.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-17, 09:32 #35
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Intressant bloggartikel från i höstas:

http://www.bankrollboost.com/poker_b...-us-operators/
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-17, 11:55 #36
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Till och med Verisign hyr TLDerna av ICANN som är den rättmärige ägaren till alla TLD och därmed har befogenhet att hyra ut underliggande domäner i klump till företag som Verisign och olika länder antar jag. Nunames hyr väl av Vanuatu enligt ett långtidskontrakt eller om de köpt loss det helt.
Lite nyfiken, hur fungerar avtalen med ICANN du som verkar ha lite koll. Du menar att .SE inte äger några namn alls och inte får välja hanteringen i sin egen root på det sätter dom bäst finner lämpligast?
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-17, 12:16 #37
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Lite nyfiken, hur fungerar avtalen med ICANN du som verkar ha lite koll. Du menar att .SE inte äger några namn alls och inte får välja hanteringen i sin egen root på det sätter dom bäst finner lämpligast?
Jag är ingen expert på detta men vad jag förstått så har IIS (.SE) ett avtal med ICANN om att administrera allt under .SE och att de betalar en periodisk avgift för detta till ICANN. Det är i alla fall så jag har uppfattat det.

Vad det avtalet innehåller vet jag inte men jag skulle inte bli förvånad om det är utformat som ett hyresavtal, dvs där man betalar en periodisk avgift för rätten att bestämma över "hyresobjektet".

Om det är så så betyder det att ICANN är "ägaren" till alla IP-adresser och TLDer på hela internet. Underdomänerna är ju ungefär som "rum" i ett större hus dvs delmängder av "hyresobjektet".
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-18, 09:14 #38
heavencloudss avatar
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2009
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare
heavencloudss avatar

Reg.datum: Dec 2009
Fick mail från Pokerstarspartners, all verksamhet är flyttad till Pokerstars.eu
heavenclouds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-18, 10:38 #39
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag är ingen expert på detta men vad jag förstått så har IIS (.SE) ett avtal med ICANN om att administrera allt under .SE och att de betalar en periodisk avgift för detta till ICANN. Det är i alla fall så jag har uppfattat det.

Vad det avtalet innehåller vet jag inte men jag skulle inte bli förvånad om det är utformat som ett hyresavtal, dvs där man betalar en periodisk avgift för rätten att bestämma över "hyresobjektet".

Om det är så så betyder det att ICANN är "ägaren" till alla IP-adresser och TLDer på hela internet. Underdomänerna är ju ungefär som "rum" i ett större hus dvs delmängder av "hyresobjektet".
Så om en amerikansk jurist bestämmer at ICANN ska dra tillbaka "hyresrätten" för en svensk .se domän kan dom alltså göra detta, utan att vi svenskar kan göra något åt det.

Detta är alltså rent hypotetiskt. I det här fallet har ju amerikansk domstol vänt sig direkt till VeriSign som "administrerar" root-dns servrarna för .com och .net (enbart) på samma sätt som IIS gör motsvarande jobb i Sverige.

Rent juridiskt är ju detta intressant då många av oss här sitter på betydelsefulla .com och .net domäner och det skulle alltså kunna påverka även oss, även om vi inte är amerikaner, bor i USA eller har bolag där. Rent hypotetiskt så skulle ju en domstol kunna besluta att piratebay.com är farlig och måste stoppas om man resonerar lite kring det rent allmänt?
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-18, 11:12 #40
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Så om en amerikansk jurist bestämmer at ICANN ska dra tillbaka "hyresrätten" för en svensk .se domän kan dom alltså göra detta, utan att vi svenskar kan göra något åt det.

Detta är alltså rent hypotetiskt. I det här fallet har ju amerikansk domstol vänt sig direkt till VeriSign som "administrerar" root-dns servrarna för .com och .net (enbart) på samma sätt som IIS gör motsvarande jobb i Sverige.

Rent juridiskt är ju detta intressant då många av oss här sitter på betydelsefulla .com och .net domäner och det skulle alltså kunna påverka även oss, även om vi inte är amerikaner, bor i USA eller har bolag där. Rent hypotetiskt så skulle ju en domstol kunna besluta att piratebay.com är farlig och måste stoppas om man resonerar lite kring det rent allmänt?
Du såg hur det gick för wikileaks.org 2008.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bank_Ju...ileaks_lawsuit
Nu togs det tillbaka men risken finns kvar.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017