![]() |
FBI beslagtog pokerdomäner
FBI har beslagtagit PokerStars.com FullTiltPoker.com UB.com och AbsolutePoker.com, några av världens största pokersajter.
På grund av DNS-systemets cachning kommer det inte att synas för alla direkt, men alla domänerna har fått sina namnservrar ändrade till ns1.cirfu.net och ns2.cirfu.net, något som kan bekräftas genom t.ex. en WHOIS-uppslagning. På http://cirfu.net/ kan man se vilket meddelande som visas för besökarna till någon av ovanstående sajter. Självklart är det här mycket intressant för pokerspelare världen över (vad händer med deras pengar?) men för WN är det väl mest intressant att .com-domäner alltså kan beslagtas utan vidare av FBI, trots att det inte är amerikanska företag bakom eller, i vissa fall, inte ens domänen är registrerad med en amerikansk registrar. edit: en källa för den som inte orkar kolla upp det själv: http://www.justice.gov/usao/nys/pres...dictmentpr.pdf |
inte bara .com utan även säkert även .net .tv .cc .job och .name som verisign hanterar.
Säkert även alla domäner som pekar på servrar i usa också. |
jo.. har inte hunnit läsa om det, men min spontana tanke är ju att de bolagen förlorar miljoner (!) om dagen på att inte ha de namnen. ligger väl ett par miljarder i brandingen av de varumärkena
läste igår att washington legaliserat spel (inkl. poker) på nätet äntligen. ska bli spännande att se vad som händer med detta |
Citat:
|
Amerikanska myndigheterna har ju vart inne och kapar några torrentsiter tidigare, men dessa siterna är ju gigantiska och det handlar om många många miljoner kronor. Skall bli väldigt intressant att se vad detta kommer få för efterspel.
|
dom anses väl drivas av amerikaner/amerikanska företag.
Kan inte påstå jag är glad i att detta görs. Det är ganska farligt att nagga i integriteten för internet på detta viset. Det handlar ju inte om regelrätt FEL som begås utan ett land, myndighet och regering som har åsikter och tycker de ska inte få finnas.. Åsikter och riktiga FEL som tex barnporrssiter är ju 2 skilda självklarheter anser jag. den ena bör inte påverka internet avsevärt och den andra kan man gå hur långt som helst för att stoppa.. Anser jag (min ÅSIKT) :P. |
Citat:
|
Tre miljarder dollar i böter eller om det nu är skadestånd. 30 års fängelse. Låter allvarligt.
|
Wow, de va inga små sidor som stängs ner.
Som sagt, vad händer med kundernas pengar? Som jag förstår har FBI beslagtagit sidorna pågrund av någon form av illegal spelhandel? De finns ju inte en suck att kunderna kommer få tillbaka några pengar då inte? FBI kommer ju yrka på att dom har varit aktiva i illegal spelhandel, vilket dom ju också har om det visar sig att de faktiskt har pågått olagligheter som kunderna har accepterat? (Om nu kunderna har vetat om detta på något vis) |
För mig är det endast Pokerstars.com som är spärrad, både FTP, UB och AB kommer jag in på utan problem.
EDIT: DNS cashning var det ja... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson