Man får inte glömma att det man köper är tid. Ska man lära sig allt från grunden; bygga upp ett eget nätverk av sajter och bloggar samt skaffa sig kontakter för länkbyten m.m. så kommer man upp i ganska många timmar. Inte ens då är det säkert att man har tillräcklig kunskap och tillräckliga muskler för att slå sig fram där det är hård konkurrens.
Jag har sysslat flitigt med SEO i ungefär tre år och skulle ha svårt att slå mig fram på hårt konkurrensutsatta serpar. Även om jag vet hur jag ska göra finns det mycket som skulle kunna hindra mig. I slutändan kommer det till egna sajtnätverk, som är ganska dyra i drift, samt mycket kunskap, som tar tid att införskaffa. Sedan ska man inte underskatta SEO-företagens kontaktnät, både för att byta och köpa till sig länkar av varierande kvalitet och pris.
Det har varit mycket snack om Jajja de senaste åren, men nu verkar det lugnat ner sig lite för dem. Istället är det MediaAnalys som har orkansäsong. Alla har några lik i garderoben och det viktigaste är att försöka få insyn i deras arbete. Be t.ex. om att få reda på varifrån dina sajter länkas. Om du inte får svar så kan du få dig en bild av det med
Yahoo Site Explorer. Försök att avtala mot länkar från oönskade sajter, t.ex. porr och gambling.