Kom ihåg mig?

Frågor om utbildning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-14, 17:40 #14
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg

Ingen säger emot dig när du proklamerar att övning ger färdighet MEN det är ALDRIG, och kommer heller aldrig någonsin att vara, en nackdel att ha en utbildning i ryggen, tvärtom.
Precis! Att självutbilda sig var mer okej förra generationen. Denna generationen är det på papper som gäller. Survival of the fittest!

@ Andreas. Vad brinner du för? Programmering? Har du bra tillräckligt bra betyg för att söka program på universitet?

Vill du endast studera i Sverige? Eller kan du tänka dig plugga utomlands på ett universitet?
Citat:
Ursprungligen postat av iostream Visa inlägg
Det är helt ologiskt att vilja anställa någon baserat på vilken skola de gått på istället på vad de faktiskt kan. Det är lika logiskt som att slänga bort hälften av anställningsansökningarna för att man inte vill anställa någon som har otur.
Det är inte någon som har otur som väljs bort. Det är en människa som inte har gjort det aktiva valet att utbilda sig och istället sitter hemma på sin rumpa och försöker ge råd som egentligen inte gynnar någon. Den personen kan anses vara lat!
Citat:
Att terrorism är dåligt är bara bullshit! Vad är det som skiljer människor från djur? Det är vårt så kallade "intellekt" och utvecklade hjärna. Nej, bara för att något är skapat av människan betyder det inte att det automatiskt blir bra.
Jag tänker inte ens fråga vad du menar här, det är en väldigt dålig liknelse... :P
Citat:
En god vän studerar för tillfället på KTH. Han lär sig HTML, JavaScript samt hantering av formulär i PHP och grundläggande syntax. Jag höll på med sånt när jag var 10. Det behövs ingen skola för att lära sig sådant.
Förstår vad du menar, men det spelar fortfarande ingen roll. En utbildning kommer gynna dig. Om du har så lätt för det kan du jo hoppa på en utbildning ju!
Citat:
De flesta jag känner har ingen direkt skolutbildning alls, men de klarar sig hur bra som helst oavsett, och hade antagligen klarat sig sämre om de hade studerat i ett antal år utan att göra något och inte ta på sig några projekt. Själv har jag redan fått tre erbjudanden om heltidsanställning innan jag ens hunnit gå ut skolan.
De flesta jag känner utbildar sig och de hade definitivt klarat sig sämre om de inte gjort det. Vi var 5 väldigt nära vänner i gymnasiet. Vi utbildade alla oss och det har gått väldigt bra för oss allihopa, vi har fått erbjudanden som vi absolut inte hade fått om vi "självutbildat" oss. Det går väldigt bra för oss, och fastän jag hade företag och jobb med inkomst så lämnade jag Sverige för en topp utbildning och det har VERKLIGEN gynnat mig!
Citat:
Jag utbildar mig för tillfället. Jag sitter med flera roliga projekt och lär mig ännu mer om datorer, programmering och utveckling, samt problemlösning och analytiskt tänkande. Jag är genuint intresserad och brinner för detta. Det finns ingen bättre utbildning.
Vad bra att du utbildar dig, däremot hade du haft bättre förutsättningar om du utbildat dig.

En annan sak om det här med CSN lån. Att ta en utbildning är en investering. Det finns människor som säger att man aldrig ska starta ett företag för att riskerna är för höga, dessa människor bör aldrig starta företag (som Conny en gång sade). På samma sätt bör inte personer som är rädda för att investera i en utbildning, studera. De kan istället ta jobben som inte behöver någon utbildning eller självutbilda sig och ta ett vanligt jobb med vanlig inkomst. De behövs också!

Citat:
Detta må vara extremfall, men företag börjar förstå det optimala sättet att leta efter nytt folk.
Se exempelvis:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.143349
I artikeln står det bland annat:

"The Wall har spridits via sociala nätverk och forum och det har gjorts ett direktutskick till civilingenjörer som varit i arbetslivet i 4-5 år. Webbadressen projekteras också på en vägg på KTH."
Ser du! Det har i första hand skett direktutskick till Civilingenjörer ( UTBILDADE PERSONER) som varit i arbetslivet i 4-5 år.
Hur kunde du missa den biten? Artikeln bevisar min poäng, tack iostream!
Citat:
Genom att ha ett inträdesprov för att ens skicka in en anställningansökan sållar man bort alla oseriösa och okunniga för att endast fokusera på de som företaget faktiskt kan ha nytta av. Detta är grovt mycket mer optimerat än att sortera folk efter vilken skola de gått på och kanske anställa någon som inte kan något alls, vilket folk tur som är börjar förstå.

Övning ger färdighet.
Jag förstår vad du menar, och det är en väldigt fiffig och trevlig idé.
Däremot är det inte alls mer optimerat som du tror. När man väljer en student från ett bra universitet så vet man att den studenten har följt en viss standard och krav. På samma sätt som man sorterar bort kläder innan man finner det optimala plagget och slår till.

Ett par jeans kan kosta 299 på hm
Samma jeans kostar 899:- på LEvi's
Det enda som skiljer jeansen är märket, men i vilket fall som helst så är värdet högre på märkesjeansen. På samma sätt är det högre efterfrågan och märkvärdigare med en utbildad person, och värdet på den utbildade person är högre!

Ursäkta eventuella stavfel mm, har väldigt bråttom!

Senast redigerad av Lancelot den 2011-02-14 klockan 22:55
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017