FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Alltså om du enbart vill ha ett jobb, och inte utbilda dig egentligen kanske du ska gå en utbildning som nästan garanterar jobb. Kanske en kvalificerad yrkesutbildning? Om du däremot vill ha ett bra och välbetalt jobb med en bra utbildning och större möjligheter. Då tycker jag att du ska söka "riktiga" universitet där du kommer få en riktig utbildning som kommer gynna dig stort i framtiden. Själv sökte jag universitet i Storbrittanien, Australien och USA. Jag valde Storbritannien då de har flera av världens bästa universitet samtidigt som det är väldigt nära till Sverige. Jag är ledig ungefär 6 månader om året! Så jag är i Sverige rätt så ofta! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är helt ologiskt att vilja anställa någon baserat på vilken skola de gått på istället på vad de faktiskt kan. Det är lika logiskt som att slänga bort hälften av anställningsansökningarna för att man inte vill anställa någon som har otur.
Att terrorism är dåligt är bara bullshit! Vad är det som skiljer människor från djur? Det är vårt så kallade "intellekt" och utvecklade hjärna. Nej, bara för att något är skapat av människan betyder det inte att det automatiskt blir bra. En god vän studerar för tillfället på KTH. Han lär sig HTML, JavaScript samt hantering av formulär i PHP och grundläggande syntax. Jag höll på med sånt när jag var 10. Det behövs ingen skola för att lära sig sådant. De flesta jag känner har ingen direkt skolutbildning alls, men de klarar sig hur bra som helst oavsett, och hade antagligen klarat sig sämre om de hade studerat i ett antal år utan att göra något och inte ta på sig några projekt. Själv har jag redan fått tre erbjudanden om heltidsanställning innan jag ens hunnit gå ut skolan. Jag utbildar mig för tillfället. Jag sitter med flera roliga projekt och lär mig ännu mer om datorer, programmering och utveckling, samt problemlösning och analytiskt tänkande. Jag är genuint intresserad och brinner för detta. Det finns ingen bättre utbildning. Precis som tartareandesire skriver är det en fördel att kunna de grundläggande koncepten, vilket man lär sig genom att vara intresserad och nöta, inte enbart genom en skolbänk. En person som verkligen kan sin bransch utan och innan kommer inte ha några problem. Detta lär man sig enklast genom att sätta sig ned och öva. I sin egen takt, och det man känner för. Alla lär sig olika snabbt, och i en skola kommer det alltid vara för många som tycker att utbildningen är antingen för snabb eller för långsam. Valve Software har velat anställa Notch, skaparen av Minecraft, precis som de tidigare anställde teamet bakom Half-Life-modden "Narbacular Drop" för att skapa spelet Portal. Inte heller går det nöd på Garry som nu säljer sin Garry's Mod via Steam. Detta må vara extremfall, men företag börjar förstå det optimala sättet att leta efter nytt folk. Se exempelvis: http://internetworld.idg.se/2.1006/1.143349 Genom att ha ett inträdesprov för att ens skicka in en anställningansökan sållar man bort alla oseriösa och okunniga för att endast fokusera på de som företaget faktiskt kan ha nytta av. Detta är grovt mycket mer optimerat än att sortera folk efter vilken skola de gått på och kanske anställa någon som inte kan något alls, vilket folk tur som är börjar förstå. Övning ger färdighet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Utbildning är ingen garanti, men jag har svårt att se att det skulle vara negativt. Vad är det för nivå på de där kurserna? Det borde gå att hitta en vettigare utbildning...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Sedan är det viktigt att man kan arbeta bra i grupp och fungera ihop med andra människor när man arbetar på större företag och där faller många som suttit hemma och lärt sig bort. Man är inte van vid rapporter, projektledning och andra viktiga arbetsuppgifter som förekommer inom större organisationer. Ingen säger emot dig när du proklamerar att övning ger färdighet MEN det är ALDRIG, och kommer heller aldrig någonsin att vara, en nackdel att ha en utbildning i ryggen, tvärtom.
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det komvux det handlar om? I såna fall leder det till ett schysst jobb på mcdonalds om du har 2 års erfarenhet av att vända hamburgare sen födsel!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||||||||
|
|||||||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
@ Andreas. Vad brinner du för? Programmering? Har du bra tillräckligt bra betyg för att söka program på universitet? Vill du endast studera i Sverige? Eller kan du tänka dig plugga utomlands på ett universitet? Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
En annan sak om det här med CSN lån. Att ta en utbildning är en investering. Det finns människor som säger att man aldrig ska starta ett företag för att riskerna är för höga, dessa människor bör aldrig starta företag (som Conny en gång sade). På samma sätt bör inte personer som är rädda för att investera i en utbildning, studera. De kan istället ta jobben som inte behöver någon utbildning eller självutbilda sig och ta ett vanligt jobb med vanlig inkomst. De behövs också! Citat:
"The Wall har spridits via sociala nätverk och forum och det har gjorts ett direktutskick till civilingenjörer som varit i arbetslivet i 4-5 år. Webbadressen projekteras också på en vägg på KTH." Ser du! Det har i första hand skett direktutskick till Civilingenjörer ( UTBILDADE PERSONER) som varit i arbetslivet i 4-5 år. Hur kunde du missa den biten? Artikeln bevisar min poäng, tack iostream! Citat:
Däremot är det inte alls mer optimerat som du tror. När man väljer en student från ett bra universitet så vet man att den studenten har följt en viss standard och krav. På samma sätt som man sorterar bort kläder innan man finner det optimala plagget och slår till. Ett par jeans kan kosta 299 på hm Samma jeans kostar 899:- på LEvi's Det enda som skiljer jeansen är märket, men i vilket fall som helst så är värdet högre på märkesjeansen. På samma sätt är det högre efterfrågan och märkvärdigare med en utbildad person, och värdet på den utbildade person är högre! Ursäkta eventuella stavfel mm, har väldigt bråttom! Senast redigerad av Lancelot den 2011-02-14 klockan 22:55 |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för alla svar och icke-svar!
![]() Det är "bara" en komvuxutbildning det gäller och tanken är väl egentligen inte att få ett jobb direkt efter jag är klar utan mer för att lära mig om någon som känns intressant. Och ingenting säger väl att man inte kan lära sig via nätet och på egen hand parallellt med en utbildning. Att man dessutom får en del pengar istället för att vara arbetslös skadar ju inte heller. Men, som sagt, tack för svaren. Jag tror jag hoppar på php-utbildningen. Och kanske, kanske, lär jag mig något som på sikt kan ge mig en inkomst. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Intressant diskussion!
Jag är själv snart klar med min utbildnning till systemvetare, och jag kan hålla med båda sidorna i den här diskussionen. En utbildning ger dig väldigt många saker som du aldrig skulle lära dig på egen hand och om väldigt stor nytta av i arbetslivet. Du lär dig metodik och ett analytiskt tankesätt på ett sätt som du aldrig skulle lära dig själv. Sedan får du stor erfarenhet av att skriva rapporter vilket är en betydande del i mångas arbete. Men å andra sidan har jag en del klasskamrater som jag aldrig skulle vilja anställa, då flera av dem inte är så duktiga på att tänka kritiskt och och hitta lösningar som inte är direkt ifrån kursboken eller ifrån en föreläsning. De har kunskaperna men inte riktigt förståelsen. För att då den förståelsen måste man sitta och programmera och lära sig själv som ett komplement till skolan Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|