Flitig postare
|
|
Reg.datum: Apr 2010
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Apr 2010
|
Om jag ska försöka svara på ursprungsfrågan så finns det en otroligt viktig aspekt som många glömmer i det här sandlådekriget. Det är att 90% av dagens Mac användare någon gång har bytt från Windows. Frågar man dessa användare så kommer du förmodligen finna att det endast är någon enstaka person som någonsin byter tillbaka. Av 1000 switchers är det verkligen 1-2 som någonsin (valfritt) väljer Windows igen. Det säger en hel del.
Att börja gå in på tangentbord, musklick osv. är egentligen helt irrelevant, det är alltid vanesaker, förr var jag van vid Windows knappar, nu är jag van vid Mac knappar och Windows känns konstigt. Det är bara struntsaker som inte har någon riktig betydelse... Även priset börjar jämna ut sig, och det mervärde du får hos en Mac rår ingen PC på.
När folk diskuterar Windows vs. Mac är det alltid ytterligare en sak som slår mig, och det är att Windows användare är de som alltid klagar utan att ha provat. Som jag skrev ovan, så är nästan varje Mac användare en gammal Windows användare, medan Windows användare oftast ska kasta dynga på Mac "bara för att", när dom i själva verket inte ens provat en Mac i mer än 10 minuter. Oftast bygger dom hela sin "Mac kunskap" på skriverier i tidningar, och att dom testat någon polares dator i 5 minuter och sedan skrattar, för att dom själva bestämt sig på förhand för att tycka illa om det. De flesta Mac användare har faktiskt levt med Windows...
Mitt råd till de som undrar över Mac, är fråga de som bytt, fråga inte bittra Windows användare som aldrig provat. Svaret är tydligt, och anledningarna många. Sen är det ju så att Mac inte är för alla, dessa önskar jag all lycka i Windows världen, men jag uppmanar alla att ge det ett ärligt försök.
Prismässigt så är det som med allt annat, vissa människor tycker om att betala för kvalitet. Vissa lägger pengar på att köpa en Volvo eller Audi istället för den billigaste Dacian, och vissa lägger pengar på att köpa en dator som är av högsta kvalitet istället för en knarrig platslåda för 3995:- på Mediamarkt. Självklart finns det Windows maskiner av högsta kvalitet också, men då finns inte längre någon prisskillnad...
|