FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Oj, två fel i en post, grattis!
[QUOTE=Zedrick;20355338] Mac OSX är säkert bättre än Windows på många sätt, och antagligen inte bättre än Linux (såvitt jag vet saknar Mac något som motsvarar apt, eller?). Det finns både http://www.macports.org/ och http://www.finkproject.org/. fink använder just "apt-get install" medans macports använder "port install" Citat:
Om du däremot jämför en Apple-laptop med en Dell/Acer/whatever-laptop som _TYP_ har samma prestanda, ja, då framstår Apple-laptopen som dyrare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Väntar spänt på nya versioner av dessa, båda verkar ju bli riktigt stora. Systeminställningar > Styrplatta > Sekundärklicka |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fabian:
Två fingrar (pek+långfinger) på plattan och tummen på knappen. Blir helt naturligt efter några få gånger. man kör ju ändå med dubbla fingrar för att scrolla upp och ned. Fingrarna ligger där redan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Banned
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om jag ska försöka svara på ursprungsfrågan så finns det en otroligt viktig aspekt som många glömmer i det här sandlådekriget. Det är att 90% av dagens Mac användare någon gång har bytt från Windows. Frågar man dessa användare så kommer du förmodligen finna att det endast är någon enstaka person som någonsin byter tillbaka. Av 1000 switchers är det verkligen 1-2 som någonsin (valfritt) väljer Windows igen. Det säger en hel del.
Att börja gå in på tangentbord, musklick osv. är egentligen helt irrelevant, det är alltid vanesaker, förr var jag van vid Windows knappar, nu är jag van vid Mac knappar och Windows känns konstigt. Det är bara struntsaker som inte har någon riktig betydelse... Även priset börjar jämna ut sig, och det mervärde du får hos en Mac rår ingen PC på. När folk diskuterar Windows vs. Mac är det alltid ytterligare en sak som slår mig, och det är att Windows användare är de som alltid klagar utan att ha provat. Som jag skrev ovan, så är nästan varje Mac användare en gammal Windows användare, medan Windows användare oftast ska kasta dynga på Mac "bara för att", när dom i själva verket inte ens provat en Mac i mer än 10 minuter. Oftast bygger dom hela sin "Mac kunskap" på skriverier i tidningar, och att dom testat någon polares dator i 5 minuter och sedan skrattar, för att dom själva bestämt sig på förhand för att tycka illa om det. De flesta Mac användare har faktiskt levt med Windows... Mitt råd till de som undrar över Mac, är fråga de som bytt, fråga inte bittra Windows användare som aldrig provat. Svaret är tydligt, och anledningarna många. Sen är det ju så att Mac inte är för alla, dessa önskar jag all lycka i Windows världen, men jag uppmanar alla att ge det ett ärligt försök. Prismässigt så är det som med allt annat, vissa människor tycker om att betala för kvalitet. Vissa lägger pengar på att köpa en Volvo eller Audi istället för den billigaste Dacian, och vissa lägger pengar på att köpa en dator som är av högsta kvalitet istället för en knarrig platslåda för 3995:- på Mediamarkt. Självklart finns det Windows maskiner av högsta kvalitet också, men då finns inte längre någon prisskillnad... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Förr var inte Mac så bra, det var kanske t.o.m. sämre än Windows under vissa perioder om jag ska vara ärlig. På senare år har detta ändrats kraftigt, och det kan man tydligt se på marknaden.
Det går inte över en natt att ändra hela världens datorplattform, Windows regerar på gamla anor, företagsmarknaden, snålhet, och okunnigheten hos den genomsnittlige användaren som inte begriper skillnaden. Personligen så har jag en liten önskan att Mac aldrig blir den dominanta plattformen, med den titeln kommer nämligen all sk*t som Windows världen dras med. Näe tack, hela världens virusutvecklare får gärna sitta kvar och jobba vidare med Windows, titta inte åt vårt håll... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
Senast redigerad av Zedrick den 2010-05-15 klockan 00:19 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Fan vad skönt med högerklickandet!!!! Nu kan jag faktiskt börja överväga om nästa dator blir en mac...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har varit Windows-användare sedan 15 år tillbaka och köpte mig en iMac för 2 veckor sedan. Så jag är väl ett bra exempel på den person som en del beskriver i denna tråd:
En inbiten Windows-användare som gått över till Mac. Efter två veckor med iMac:en börjar jag äntligen komma över tröskeln det innebär att: - Lära sig vart alla inställningar utförs i OSX. - Lära sig motsvarigheten till alla snabbkommandon som man använde sig av i Windows. - Hitta alternativ till de (få) program som faktiskt inte finns till Mac ännu. Min spontana tanke de sista dagarna har varit "Varför bytte jag inte tidigare?". Allt känns bara oerhört stabilt, ett OS utan felmeddelanden (jo, jag vet att det finns även på en Mac, men jag har inte stött på något ännu). Efter att jag slog på datorn för första gången så tog det cirka 30 minuter innan jag hade hunnit: - Konfigurera operativsystemet och internetåtkomsten via WLAN (Imponerande enkelt och pedagogiskt). - Lägga in och konfigurera alla mailkonton i Apples egna mailprogram, Mail. - Synkronisera mail, kontakter och kalender mellan iMac:en och min HTC Hero. (I och med OSX 10.6 så stödjer Apples egenutvecklade kontorsprogram synk mot Google-tjänster såsom gmail, google calendar etc.). ÄNTLIGEN känner jag mig uppdaterad när jag kollar i kalendern på mobilen. På motsvarande tid på en PC känns det som att jag säkert skulle ha suttit och väntat på att datorn skulle "kopiera filer" strax efter att ha gått igenom datuminställningarna. PC'n som jag hade tidigare var ett hemmabygge som levde om likt ett kraftverk. Därför upptäckte jag rätt fort hur otroligt tyst iMac:en är. Så länge jag inte kör flera resurskrävande program samtidigt så hör jag inte ens att datorn är på. Att konfigurera en lokal utvecklingsserver på Mac:en var inte heller särskilt bökigt (trots vad jag hade hört/läst om). Jag kör numera Apache2.2, MySQL 5.1, PHP 5.x utan några som helst problem eller konflikter med den inbyggda Apache-servern som ingår i OSX. Timemachine som backup-program är också riktigt trevligt. Jag har länge försökt hitta ett vettigt backup-program till min PC utan att lyckas. Jag har provat både freeware och betalprogram, men inget program har känts tillräckligt tillförlitligt eller flexibelt. Min värsta farhåga var att jag inte skulle hitta bra alternativ till de program jag var så beroende av i PC-miljö. Men här har jag faktiskt blivit positivt överraskad. Många alternativ har till och med visat sig vara betydligt bättre än det jag använde på PC'n. Jag har svårt att förstå argumentationen att det är smartare att bara köpa Apples OS och installera på en "normal" PC. Många av Apple's datorer har ju en rätt unik design, eller är designade på ett sätt som ger dig ett mervärde. Jag tycker t.ex. att det är jätteskönt att slippa ha en burk ståendes på golvet som är i vägen när man ska dammsuga. Sen vet jag inte heller om det skulle vara särskilt mycket billigare att köpa en PC med samma prestanda som iMac:en + en 27" LED-skärm i bra kvalité. De Windows-användare som överväger att gå över till Mac och OSX bör vara beredd på en omställningsperiod. Men jag ångrar inte för en sekund att jag "bytte sida". ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|