Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mac vs PC

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-15, 13:47 #31
_Michael_ _Michael_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
_Michael_ _Michael_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar Visa inlägg
Och att ni säger att OS X aldrig kraschar (BSOD/Kernel Panic) där har ni fel, jag har fått kernel panic ett antal gånger! Alla gångerna har varit när jag råkat dra ut externa diskar innan/utan att ha hunnit mata ut dom. Det är riktigt kasst! Har aldrig varit med om att Windows fått en BSOD av detta, bara när jag klockat min CPU lite för högt (och när jag körde 98/XP, men sen dess är windows stabilt som en elefant)
Jag har under de senaste tre åren fått Kernel Panic 4-5 gånger, samtliga gånger har det varit Flash som på något sätt lyckats krascha allt. Och det är ju inte direkt ovanligt att bara Safari kraschar när man besökt någon sida med Flash.

Har väl fått ungefär lika många BSOD's under samma tid av varierande anledningar men då använder jag Windows mer sällan.
_Michael_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-15, 14:51 #32
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

För mig personligen känns iMacen överlägsen de flesta PC (Sony lyckas ibland), men då är det mest pga känslan med den suveräna monitorn (med överlägens färgåtergivning), det lilla och tåliga tangentbordet, bra inbyggda högtalare (i varje fall för radiolyssning) osv.

Dessutom gillar jag Snow Leopard mer än Windows 7 och Safari mer än IE/FF/C men det är underlägset hårdvaruaspekten för mig och givetvis är det individuellt betingat.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-15, 14:57 #33
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2006
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar

Kan bara hålla med Captain Thailand, även om jag kör Macbook Pro.

Om någon skulle tvinga mig att byta till Windows så skulle jag hellre sluta med datorer helt.
Alt om någon har pistol mot huvudet och säger "byt till Windows eller dö" så är valet heller inte vidare svårt.

Kalla mig fanboy, men jag har hittat hem (efter ha letat efter ett nytt hem sen Amigan dog).
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-15, 18:26 #34
2cool4schools avatar
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
2cool4schools avatar

Har i hela mitt liv kört stationär PC med mängder av hårddiskar, skärmar, minnen osv, var anti bärbara, tills förra sommaren, flyttade till Sydkorea och köpte en Macbook Pro. Nu har jag flyttat tillbaka och kommer aldrig att gå tillbaka till varken stationär eller PC.
2cool4school är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-15, 20:04 #35
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2007
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Tror inte den största orsaken varför Mac lirar så bra nämnts i tråden.

Varför Mac, OS X fungerar så bra är för att programvaran är framtagen för att passa just hårdvaran som finns i en Mac. Jämför man istället mot en PC och Windows dator finns det X antal olika grafikkort, X antal olika modekort, X antal olika hårddiskar - ni fattar - vilket leder till att drivrutiner för hela spannet måste finnas. Det är inte heller sagt att modekort B passar bra med grafikkort C medan kanske modekort A passar bra med grafikkort B.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-15, 20:11 #36
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Förstår inte varför detta är religion. Hur många har hållt sig till bara ETT mobilmärke dom senaste 15 åren? Jag har inte det, och min iphone är säkert inte den sista som jag kommer få äran att bekanta mig med.

Springer runt som konsult, på vissa uppdrag kör jag mac, på andra windows 7, på andra Windows XP.

Det viktiga är ju att man har dom verktygen som man behöver, sen spelar ju OS mindre roll. Det går att ha jävligt roligt med både en XBOX och en PS3 och inte faan boeror det på OS under.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-16, 12:41 #37
lunarmyss avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
lunarmyss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Det viktiga är ju att man har dom verktygen som man behöver, sen spelar ju OS mindre roll. Det går att ha jävligt roligt med både en XBOX och en PS3 och inte faan boeror det på OS under.
Det där var en otroligt dålig jämförelse. På Xbox/PS3/Wii kommer du i princip aldrig i kontakt med OS:et.

Folk har troligen inte varit trogna ett mobilmärke i många år för att utvecklingen går så förbannat snabbt OCH 90-95% av alla mobiler har sugigt.

Hitta en smidig smartphone som folk har förstått INNAN iPhonen kom, och som bara funkar.

Den får gärna vara snygg också.
Oläst 2010-05-16, 13:04 #38
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Men lunarmys, du kan ju inte blunda för att iPhone lyckades lite extra bra tack vare dess sektanhängare. Ännu större bevis på detta är iPaden som "man kan göra mycket med, men ingen vet vad man ska ha den till" och ändå är den höjd till skyarna.

Observera dock att jag också är ett stort fan till mycket av det Apple levererar och hade gärna haft båda iPhone, iPad och iMac bara för att.

Angående varför man ska betala mer för en dator från Apple är ganska självklart i iMac's fall. Ta bort skärmen och priset hade sjunkt med cirka 7000:-. Så enkelt är det.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-16, 13:29 #39
lunarmyss avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
lunarmyss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kalasboll Visa inlägg
Men lunarmys, du kan ju inte blunda för att iPhone lyckades lite extra bra tack vare dess sektanhängare. Ännu större bevis på detta är iPaden som "man kan göra mycket med, men ingen vet vad man ska ha den till" och ändå är den höjd till skyarna.
Jag påstår inte att sekten/kulten/fanboys inte hjäpte till, men gäller inte det alla företag som har fanboys?

Surfa på en iPad är fantastiskt! Föredrar det framför min Macbook Pro och iPhone.
Oläst 2010-05-16, 13:59 #40
ooskar ooskar är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2009
ooskar ooskar är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av lunarmys Visa inlägg
Jag påstår inte att sekten/kulten/fanboys inte hjäpte till, men gäller inte det alla företag som har fanboys?

Surfa på en iPad är fantastiskt! Föredrar det framför min Macbook Pro och iPhone.
Att du föredrar det framför en iPhone är ganska självklart, men vad är det som gör iPaden bättre än en vanlig bärbar dator för surf? Men MBPns multitouch och ett riktigt tangentbord måste den ju ändå vara överlägsen. Visst, ligger man i soffan är det ju smidigt att ha en lite mindre datamaskin, men avsaknaden av en vettig webbläsare skulle göra mig galen. (Eller finns chrome på iPaden??)
ooskar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017