Kom ihåg mig?

Diet, någon som har prövat det?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-23, 18:39 #41
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Ett tips till:

Gå på gym om ni står ut med just den motionsformen (jag vet att den inte attraherar alla). Muskelmassa kräver mycket energi och bränner således fett sekundärt. Och dessutom så är det garanterat bra för trötta dataryggar/nackar.

Och man behöver desbättre inte se ut som "Mr. Olympia" för att det skall fungera.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-24, 20:06 #42
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Mycket flitig postare

1 kilo muskler extra förbränner ungefär 30 kcal mer per dag under vila. Jag vet inte om jag skulle kalla det mycket men lägger du på dig 10 kg muskler så är det ju klart att det märks.

Edit: Ett första och väldigt enkelt steg kan vara att börja äta frukost om du inte redan gör det och äta en rejäl frukost istället om du nu t.ex. börjar dagen med två koppar kaffe och kallar det frukost. Det måste vara det absolut enklaste första steget och enligt en studie jag läste så gjorde det mycket för vikten.

Senast redigerad av rhuse den 2010-04-24 klockan 20:10
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-24, 20:10 #43
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av rhuse Visa inlägg
1 kilo muskler extra förbränner ungefär 30 kcal mer per dag under vila. Jag vet inte om jag skulle kalla det mycket men lägger du på dig 10 kg muskler så är det ju klart att det märks.
Du får ju lägga till den energi som går åt till att bygga musklerna också
Oläst 2010-04-24, 23:06 #44
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Vill tillägga att även om mycket info i denna tråden kanske stämmer, så ta inte allas tips och baka ihop till en egen gröt Försök hitta en metod som passar bäst och håll dig inom ramarna för det.

I slutändan, precis som det har nämnts tidigare så handlar det om att förändra "dåliga" vanor. Och det är kosten som håller dig i rätt vikt, inte träningen. Träningen ger dig bara större möjligheter till variation och mängd föda... Sen är en tränad kropp snyggare än en otränad, och det kan ge ett ökat välmående att vara tränad...
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-24, 23:19 #45
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH Visa inlägg
Vill tillägga att även om mycket info i denna tråden kanske stämmer, så ta inte allas tips och baka ihop till en egen gröt Försök hitta en metod som passar bäst och håll dig inom ramarna för det.

I slutändan, precis som det har nämnts tidigare så handlar det om att förändra "dåliga" vanor. Och det är kosten som håller dig i rätt vikt, inte träningen. Träningen ger dig bara större möjligheter till variation och mängd föda... Sen är en tränad kropp snyggare än en otränad, och det kan ge ett ökat välmående att vara tränad...
Kan tilläggas att om man har problem med rygg / nacke / leder så bör man vara försiktig med vissa typer av träning. Var uppmärksam på de signaler kroppen ger dig och konsultera läkare om det handlar om långvariga besvär. Vanlig träningsvärk är dock normalt sett inte skadligt
Oläst 2010-04-26, 06:12 #46
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Kan tilläggas att om man har problem med rygg / nacke / leder så bör man vara försiktig med vissa typer av träning. Var uppmärksam på de signaler kroppen ger dig och konsultera läkare om det handlar om långvariga besvär. Vanlig träningsvärk är dock normalt sett inte skadligt
Visst, men för de flesta (utan allvarligare besvär) fungerar en lätt styrketräning (föreslagsvis med ett relativt högt antal repetitioner) utmärkt. Självklart skall man dock veta mad man sysslar med och anlita en PT etc om man inte har kunskapen. Har man stora problem/rena skador är det ju självklart att först konsultera en sjukgymnast/kiropraktor etc.

Jag har tagit med två "datakillar" till gymet då de hade problem med nacken/axlarna och båda har inte längre någon värk. Att träna den sk kappmuskeln en smula kan räcka för många eftersom det inte sällan är en "för svag" muskulatur som är boven. Jag personligen är övertygad om att två pass "obligatorisk" och betald lätt gymnastik och/eller styrketräning på fabriker och kontor skulle vara lönsam i längden både för företagen och samhället.

Men som sagt, vid allvarligare problem bör man givetvis konsultera en duktig sjukgymnast/kiropraktor etc.

Det känns som vi kommit från ämnet en smula...
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-26, 19:02 #47
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Rent generellt så bör ju "datakillar" som jag fokusera mer på pull-övningar som framåtböjd rodd, chins etc. Kan också vara en bra ide att träna supermans/hyperextensions, scalpula pushups, mage och glute ham raise (i maskin, inte natural). Samtidigt så kan man passa på att stretcha bröst, framsida lår, ländrygg och höftböjare. Gör man det så slipper man mycket av problemen i alla fall och det är inte så svårt. Egentligen kan man göra det nästan helt utan utrustning och svettlökar om man vill det.

Det är starkt rekommenderat att skaffa sig en acceptabel hållning innan man börjar styrketräna på riktigt!
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017