Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking
Precis PHP är ju väldigt splittrat. Finns många olika sätt att göra saker och en miljon olika ramverk som var och en tycker sig vara bäst.
För .NET finns det alltså bara one way or the high way? Man antingen pallar med det, eller inte. När du förresten säger komplext, på vilket sätt tänker du då? Jag undrar då jag funderar på att ta en lättare kurs i det bara för att känna till språket bättre.
|
Det jag egentligen menade är att de "basic" saker man behöver i webbutveckling såsom routing, request, response, templating, caching m.m. finns som default och är abstraherade i asp.net på ett tydligt sätt i klasser i ramverket. Sen kan saker ändå lösas på väldigt många sätt, vilket är en del av komplexiteten. ASP.NET kan väl sägas vara C# eller VB.NET med tillgång till alla klasser i .NET, en hel del inställningar i IIS och windows kan påverka applikationens beteende, samt saker som web.config och Visual Studio inställningar kan påverka..så det är väldigt många "rörliga" delar som jag tycker gör det komplext..och bara det att det finns flera olika versioner som ASP MVC och ASP WebForms som i sig skiljer sig väldigt mycket i sig..
dock nästa version vNext kommer nog bli enklare att jobba med