FAQ |
Kalender |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
@Gustav
OK, dålig jämförelse med misshandel. Men jag måste säga att jag inte förstår din "förklaring" eller ditt exempel. Du säger ju uttryckligen att så länge du inte drabbas personligen av övervakning så ser du det inte som ett problem. Vet inte om jag förstår dig rätt. Du ifrågasätter om övervakning överhuvudtaget har negativ effekt för någon person eller företag? Eller du bryr dig bara inte så länge du själv inte drabbas? Jag har 2 invändningar: 1. Rent principiellt så anser jag att övervakning "i sig" är ett övergrepp, oavsett om du märker någon negativ effekt eller inte. Om staten satte in kameror i ditt hem så skulle du väl inte heller "märka av" någon negativ effekt?! 2. Nu är ju allt som sker "hemligt" så det är svårt att veta exakt, men att USA utför massivt industrispionage är väl rätt uppenbart nu?! Du tror inte på att USA utnyttjar allt de får veta via alla dessa källor (MS, Apple, Skype, fb, Google etc) för att få "makt" genom att vinna fördelar mot icke-amerikanska företag och mot politiker (både inom och utom USA) som vill ändra utvecklingen och t.ex. begränsa militärens och NSA:s makt?! Ditt exempel med svininfluensa etc är för mig obegripligt. Det ena fallet är det staten som tvingar på befolkningen övervakning i hemlighet i andra fallet är det en lättskrämd opinion som driver utvecklingen. Myndigheterna utnyttjar folks rädsla för att införa massövervakning. För ingen är väl numera naiv nog att tro på att övervakningens huvudsyfte är att stoppa terrorister?! |
|||
![]() |
![]() |
|
|