Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Det stämmer att systemet fungerar okej för runt 85% befolkningen kan jag tänka mig, det är mer beräknat efter statisk efter inkomster från SCB.
|
Toppen - vi har nått konsensus i en fråga: dagens skattesystem fungerar okej för en mycket stor del av befolkningen. Du tillhör en liten del (15% enligt din egen uppskattning) som enligt dig själv inte tjänar på det.
Som du själv förstår vore det orimligt att 85% av befolkningen gav ett särintresse på 15% en möjlighet att slippa betala skatt. Du har tidigare antytt att det finns en stor risk att dessa då flyttar utomlands för att kunna betala mindre i skatt, precis som du verkar ha gjort. Jag hävdar att det i så fall faktiskt inte är någon stor förlust för skattesystemet. Det är heller inget större skatteinkomsrelaterat problem att i princip inga av de multinationella bolagen betalar bolagsskatt i Sverige. Det må vara principiellt fel, men det är så systemet ser ut idag och Sverige har ju faktiskt inte gått under.
Slutsatsen måste bli att det inte finns något problem för vare sig en majoritet av befolkningen eller staten, det är såhär det måste fungera. Vissa blir mottagare i ett skattesystem, andra blir givare. Det är en inbyggd funktion i ett system som har visat sig effektivt och praktiskt.
Till sist; att inte ha en skattefinansierad välfärd (eller att ha en i princip privatfinansierad välfärd) är i mångt och mycket är en lika orimlig idé som till exempel kommunismen. Människor behöver ett socialt skyddsnät. Alla människor kan inte vara företagsägare. Alla människor har inte samma förutsättningar. Detta kommer inte att fungera för en majoritet av befolkningen och det vore ju klart konstigt med ett system som endast var till för ett särintresse på 15%. I längden skulle ett sådant system skapa massiva ojämlikheter, lidande och korruption. Punkt.