Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Alternativen är långt ifrån okej. I varje fall vad gäller elbilarna. Vet du hur "långt" de går på en "tank"? Biogasbilar och etanolbilar är väl skapliga. Etanolbilen drar mycket soppa så trots det lägre priset på etanol blir den dyrare att köra.
Biogasbussarna i Linköping har funnits många år nu men utvecklingen verkar ha avstannat. Bussarna pajar varje vinter eftersom de inte är gjorda för svenskt klimat aantar jag. De är dessutom aningen bullrigare än dieselbussar och kommer knappt upp i 60 km/h, acceleration 0-50km/h ca: 30 sekunder.
|
Elbilar används framför allt där man kör kortare sträckor vilket gör den lämpad i just viss kommunal verksamhet. Ekologisk mjölk är också dyrare än vanlig mjölk och nyttig mat är ofta lite dyrare än onyttig sådan men jag tycker ändå det kan vara värt pengarna...
Jag åkte själv med bussarna i Linköping en del i vintras vilket var en av de "värsta" vintrarna någonsin. Inte en enda gång var det krångel med tekniken utan det var decimeterhög snö och extrem halka som ställde till det och det klarade inte de gamla bussarna heller. Då är det betydligt mer krångel med spårvagnarna i Göteborg. Vad gäller hastigheten så ställer den inte till några problem alls i stadstrafik.
Jag har en gammal kurskamrat som arbetar just på Tekniska verken i Linköping. De bedriver fortfarande en hel del utvecklingsverksamhet men resurserna räcker inte till allt utan de får fokusera på en sak åt gången. De har även nyligen haft internationellt samarbete med liknande verksamheter i Sydkorea där de ser väldigt högt på den satsning på hållbar utveckling som sker i Linköping och Sverige i stort.