Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

någon som använder framework?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-03, 15:25 #6
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av yellowdog101 Visa inlägg
ni som inte använder frameworks, programmerar ni enligt mvc? och använder ni er av orm? är nybörjare på programmering och har inte så bra koll på hur man ska strukturera upp koden varför jag ger mig in på cakephp så man har en struktur att följa och vet hur man borde programmera. senare kanske man kan hoppa av frameworket och programmera i samma mösnter och få bra prestanda. rätt tänk?

har gått igenom html, css, javascript, php och mysql men har ingen hum om hur man integrerar alla språken/filer med varandra och hur katalog-/filstrukturen ska se ut.
finns det någon bra bok/tutorial som går igenom hur man ska strukturera upp allt? många tutorials som bara hoppar in på hur man kodar och inte ger mig just det jag behöver, ett framework att arbeta efter.

och hur mycket uppskattas att man kan använda sig av frameworks när man söker jobb? kan väl inte vara så mkt då det finns många olika frameworks och det är stor risk att den man kan inte används dit man söker till.
MVC är en bra princip, men det kan bli väldigt komplext om man samtidigt integrerar med andra patterns. Det är i min mening för sällan man diskuterar de nackdelar det medför att implementera ett fullfjättrat MVC framework..
Brukar använda en enkel princip som i princip liknar är MVC, men bla utan sk "templates", och gör en "Page Controller" klass per sida..
Exempel för en indexsida:

<?php $page = new PageController_Index() ?>
<html>
<title><?php print $page->title ?></title>
...

Ovanstående kan alltså ses som en "view", medans klassen fungerar som en "controller". "Modellen" med affärslogik hanteras sedan i en separat klass..

Tänk annars generellt på att:
Undvik att baka in html, css, javascript i php koden.
Lägg all CSS i .css filer.
Lägg all javascript . js filer.

ORM undviker jag i alla fall...

Tänk generellt på att frameworks som Zend framework och tex Symphony framework kan passa i vissa situationer, men kanske inte om du kör egna projekt pga den komplexitet de innebär.
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017