Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice
På vilket sätt har jag en moralisk skyldighet att betala till en stor organisation som årligen utpressar miljoner människor till att betala skatt? Jag har aldrig skrivit på ett kontrakt där jag ger upp min suveränitet till staten.
|
Det hade väl varit bra om man kunde avsäga sig samhällskontraktet och slippa betala någon skatt överhuvudtaget. I stället kunde man få betala den osubventionerade kostnaden för de samhällstjänster man använder.
Men jag kan slå mig i backen på att ni som gnäller över skatter inte har någon större lust att betala fullpris för de saker som ni idag får gratis eller till kraftigt subventionerade priser, ni tror så klart att ni ska kunna använda alla era oskattade pengar att leva i sus och dus. Det är märkligt att alla de som gnäller över skatterna i princip undatagslöst under sin uppväxt och utbildning dragit nytta av alla dessa tjänster - detta glömmer man gärna bort.
Det verkliga problemet med kommun och stat är inte skatten i sig, utan alla korrumperade fifflare som tullar på skattepengarna för att sko sig själva och sina närmaste.
Jag har inget emot att "mina" skattepengar används till vård av cancersjuka barn eller finansiering av forskning till exempel, men däremot har jag jävligt mycket emot att de hamnar i någon fet kommuntjänstemans fickor, eller någon parasiterande bidragsfifflare.