Kom ihåg mig?

Skattediskussion - utflyttade inlägg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-02, 19:49 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Är alltid lätt att använda sådana ord när det är andra som får betala största delen av det.
Så din grundtanke är att bara de som har tillräckligt hög inkomst ska få bestämma över de resurser samhället förfogar över? Var går gränsen? Bra att veta menar jag så dina meningsmotståndare vet när man får ha en åsikt. Samtliga lagar och regler gäller för alla människor, man kan inte ha en lag som gäller för dig och en för arbetslösa Per-Arne, 62. Ni bägge har precis lika stor, eller liten, rätt att besluta om hur höga skatterna ska vara och vad de ska användas till. Så fungerar en demokrati och så ska det naturligtvis också vara. Du kan självklart flytta till ett annat land om det inte passar dig men då ska du också bedriva din verksamhet där.

Citat:
Sedan är sanningen att många problem är skapade av folks totalt egna dumhet, någon gång får folk lära sig att lösa sina egna problem och inte alltid hoppas andra ska lösa dom hela tiden.
Naturligtvis är det så men det innebär väl inte fördenskull att det är rätt att oskyldiga ska behöva lida, svälta och dö? Det är dessutom vi européer som orsakat eller förvärrat många av de problem som många länder i Afrika ännu lider av. Då har vi idag ett visst ansvar att försöka reparera dessa skador.

Citat:
Sedan tycker jag inte det är en rättighet att kunna få saker, man får leva efter den standard man har råd med.
Ingen har påstått något annat men det finns en gräns. Alla har rätt till ett drägligt liv.

Citat:
Åsikter kan man väl alltid ha, men tycker det är jävligt fel att tycka en person som betalar mer skatt än en själv gör fel om man inte vill betala alla sina pengar i skatt.
Ingen har påstått att du eller någon annan ska betala alla sina pengar i skatt. Jag tycker tvärtom det är bra att vi har många miljonärer i Sverige idag.

Citat:
Skatter ger självklart en viss del jobb, men det är jävligt dyra jobb då extremt mycket försvinner på vägen rent i administrativt.
Sjukvård och högteknologisk forskning är de facto mycket dyrt, ja, men det är lyckligtvis väldigt få som inte tycker de investeringarna är värda att göra. Läkare och forskare gör betydligt större nytta för samhället än du och jag men det finns ett behov av alla.

Citat:
Hade varit betydligt billigare ha lägre arbetsgivaravgifter så företagen kan anställa mer personer än företagen ska betala hög skatt som samtidigt ska gå igenom hela systemet till socialen som sedan ska betala ut det till någon person.
Det är en väldigt liten andel av företagsskatterna som går till socialbidrag. Att vi måste ha socialbidrag kommer vi aldrig ifrån, det är inte mycket att göra åt. Däremot kan jag hålla med dig om att lägre arbetsgivaravgift kan vara bra i vissa lägen, framför allt när det handlar om relativt nystartade företag. Unga innovativa företag ska stöttas, att slänga skattepengar i sjön som Mauds yngre tvilling Annie Lööf gjorde nu med Facebook är ju rent ut sagt vansinnigt. Lägre arbetsgivaravgifter rakt av är förmodligen inte särskilt gynnsamt. Företag anställer inte per automatik fler personer bara för att deras kostnader minskar.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-02 klockan 20:26
tartareandesire är inte uppkopplad  

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017