FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Slaveri var det ja. Lätt att föra sig med sådana argument när man blickar ner på boskapen via first-class-fönstret.
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
För då är det ändå frivilligt att acceptera ett jobb med en viss lön, sedan får man kalla folk naiva, korkade, outbildade eller vilka ord man nu vill när folk inte kan tänka själv och skriver på dåliga anställningsvillkor eller accepterar viss lön. Sedan kommer man säkert få diskutera i framtiden vilken levnadsstandard folk kan ha inom västerländska länderna i framtiden när även Afrika börjar fö högre medelklass och kostnader stiger där med. Risk att folk får räkna med lägre löner för företag ska stanna, och att man då kanske inte har råd köpa ny iPhone varje år istället. Men det är helt annan diskution, att frivillig säga ja till ett jobb eller blir tvingad och ofrivilligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Faktum är att den värnpliktige som vägrade fick denna en månads dagsböter eller i värsta fall någon månads fängelse. Flickan som syr kläderna var helt fri att välja bort jobbet, och det skulle resultera i att tigga på gatan, vara bostadslös, inte ha pengar nog att äta sig mätt och ständigt vara i risk för våldsbrott. Vem tror du upplever sig mest fri? Vems livssituation och livskvalite kan mest liknas vid det slaveri som upplevs av de verkliga slavhandels-offrena istället för någon meta-definition om vad slaveri faktiskt innebär rent teoretiskt? Att likna allmän värnplikt med slaveri är ett hån mot alla som någonsin utsatts för slaveri.
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det är sunt med perspektiv (och förnuft).
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
patrikweb, Sveriges enda professionella troll.
Jag är så sjukt imponerat hur du kan få ALLA ämnen till att handla om boskap och pengar. Samt att även påvisa att du är bättre och smartare än alla andra eftersom du ha sååå mycket av det enda som spelar någon roll i livet...pengar. ps du har glömt att ta upp hur många länder du har besökt i oktober och var flygbiljetterna kostade. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Som en person som gjort värnplikt kan jag tycka att det nog inte var särskilt mycket värre än andra saker man tvingas finna sig i ett samhälle. Det finns väldigt många tvångsåtgärder som samhället beslutat om för att det gagnar samhället (du har till exempel skolplikten, minimum 10 års slaveri i dagsläget som nuvarande regerings ledande parti önskar utöka till 12 år, du har skyldigheten att betala skatt, du har skyldigheten att t.ex. vittna i domstol och mycket, mycket mer).
För tydlighetens skull vill jag påstå att värnplikten i mina ögon är något positivt, även om man inte kan välja, precis som skolan. Det vore dessutom den absolut billigaste (!) arbetsmarknadspolitiska åtgärden man skulle kunna genomföra och som samtidigt skulle ge mängder med nya jobb inom försvaret och försvarsindustrin (för att inte tala om fordonsindustrin, byggnads- och anläggningsindustrin). Om allmän värnplikt återinfördes för både män och kvinnor, med olika inriktningar på dels militärt försvar och allmän samhällsberedskap (civilförsvar) så skulle sisådär 100 000 personer försvinna från den öppna arbetslösheten. Dessa individer kommer att komma ut i samhället som bättre skolade samhällsmedborgare, med en större känsla för socialt ansvar och kommer att vara en möjlig resurs i krislägen (inte bara militära). Vi kanske skulle ha ett värnpliktssystem som det Schweiziska, där de som frikallas, tvingas betala 3% värnpliktsskatt pålagt på den vanliga inkomstskatten. Då får man välja själv, antingen ställer man upp för sitt land eller så betalar man för sitt land och dess försvar.
Bara döda fiskar flyter med strömmen. Senast redigerad av Xamda den 2014-10-30 klockan 13:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
|
Citat:
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
|
Citat:
Fast om man ska tycka synd om fattiga i Bangladesh eller andra liknande länder så får man gnälla på boskapsklassen i västländerna som är slavhandlarna för är dom som vill ha sina billiga kläder och övriga produkter. Jag kan personligen tycka det är visst slaveri folk har som behöver gå upp tidigt varje morgon för gå till jobbet och samtidigt behöva stå ut med värdelöst skitväder på köpet. Är med en typ av slaveri på lägre nivå. Men att jämföra det med tvång tvång är stor skillnad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Ja, eller så flyttar man till ett annat land om det är vad man vill...
![]() |
Svara |
|
|