Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Jävla domänplundrare..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-12, 14:52 #31
Andreas Bards avatar
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar

Reg.datum: May 2004
Vad är en domänplundrare? Jag förstår inte.
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 15:11 #32
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas Bard Visa inlägg
Vad är en domänplundrare?
Det är ett företag som verkar i en kapitalistisk omvärld och som äger väldigt många domännamn. Företaget är per automatik en plundrare om företaget säljer domäner med vinst snarare än att närapå ge bort domänerna så snart Någon säger att han vill ha ett domännamn som företaget är innehavare utav.

OBS! Ovanstående är att betrakta som ironi.

Senast redigerad av altruixm den 2013-11-12 klockan 15:15 Anledning: Förtydligande.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 15:36 #33
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Du skriver mycket vettigt normalt sett här på WN men jag har väldigt svårt att förstå din inställning i den här frågan. Hur kan du ens bedriva företagsverksamhet när du tänker på det viset? Borde inte du då rimligtvis erbjuda dina tjänster och produkter till absolut lägsta pris och sedan bara ta ut en lön motsvarande existensminimum? Det finns ju ingen anledning att jag som kund ska betala mer än så för exempelvis din hosting när du i sin tur använder dig av teknologi och produkter från andra företag?
Jag tror att du har missuppfattat mitt förhållande till frågan så jag tar det en gång till:
1. Jag har inget emot att man köper och säljer domännamn men det är alldeles för billigt att massregistrera tusentals domännamn och sen bara trycka på dem. Rätt namn: domänhamstring
2. Normalt sett så räknar man en varas värde till vad någon vill betala för varan. Så är tydligen inte fallet med domännamn enligt ett fåtal här på WN (som antagligen tillhör kategorin domänhamstrare). Detta är något jag finner högst underligt.

Om du vill köpa hosting så får du göra det av vem du vill men inte av mig. Det är snart två år sen jag lade ned den delen helt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 15:40 #34
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
skall man se till dagsfärsk statistik under .SE så är mindre än 3 procent parkerade.
Över 50% av alla registrerade domäner kör riktiga siter vilket är en halv miljon..

Så jag skulle inte vilja påstå att det är ett stort problem som det är idag.

källa:
https://www.iis.se/domaner/statistik/anvandning/
Och 30 procent är inte ens parkerade.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 15:44 #35
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Nej, en varas värde beräknas på tillgång OCH efterfrågan och hur dessa två krafter samspelar.

Sen får man ta hänsyn till särkostnader och alternativkostnader för att inte sälja också samt tidsaspekten för investeringen och vilken horisont för avyttring innehavaren jobbar mot.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 15:48 #36
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
.SE är redan väldigt dyra i förhållande till andra europeiska ccTLD's.

[/url]
Jag tycker faktiskt inte det. 99 kr/år är ett väldigt billigt pris. Det är 0.27 kr inklusive moms per dag. Jag skulle utan tvekan kunna betala 300 kr per år för mina domäner för att skapa konkurrens. Och nu äger jag över 250 domäner.

Hellre att människor gör något vettigt med domännamnet än att bara parkera dom eller skapar mfa sajter.
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 16:12 #37
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
Finns många tjänster som erbjuder subdomäner gratis för "trettonåriga Emma" och andra. Om man inte har råd att lägga en investeringskostnad på 400 kr / år för en egen .se domän så kanske verksamheten passar lika bra på en subdomän. Jag håller inte med om att det är en "rejäl startkostnad". Men kanske 300 kr eller något hade varit bättre.
Finns företag som sitter på tiotusentals parkerade domäner som ingen annan har tillgång till.

Nåja, detta är i alla fall mitt förslag.
Hehe, självklart är det bra för dig och din tjänst om dessa istället väljer dig Nu tänker inte jag riktigt lika egoistiskt i det här fallet. För dig och mig är 400 kr en struntsumma men för trettonåriga Emma är det förmodligen inte det. Man måste naturligtvis lägga priset någonstans och då är det väl rimligt att man lägger priset så att så många som möjligt har råd med en riktig domän? De som sitter på tiotusentals domäner bidrar tvärtom positivt genom att de tillsammans med alla andra som registrerar egna domäner gör det låga priset möjligt samtidigt som det ger extra uppmärksamhet för .SE och Sverige även globalt.

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-11-12 klockan 16:23
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 16:21 #38
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Jag tror att du har missuppfattat mitt förhållande till frågan så jag tar det en gång till:
1. Jag har inget emot att man köper och säljer domännamn men det är alldeles för billigt att massregistrera tusentals domännamn och sen bara trycka på dem. Rätt namn: domänhamstring
Varför är detta ett problem? Det kommer alltid att finnas "bättre" domännamn än vad du har råd med oavsett var priset ligger... Om jag vill börja sälja leksaker på nätet så är naturligtvis leksaker.se väldigt trevlig att ha oavsett om detta är namnet på mitt företag eller inte men bara EN enda person kan äga denna domän. Samma sak gäller oavsett bransch - att ha andra, sjätte eller tionde bästa domännamn är sällan särskilt bra, då är det bättre att sticka ut med ett unikt namn och sådana finns det oändligt många domännamn till. Dessutom lönar det sig inte att parkera de allra flesta .se-domäner som inte används idag, endast riktigt bra domäner får man in några vettiga summor på och dessa hade säkerligen parkerats / hållts på oavsett om priset låg på 50, 500 eller 5000 kr. Det är ett icke-existerande problem helt enkelt och då väger fördelarna med ett lågt pris utan tvekan över.

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
2. Normalt sett så räknar man en varas värde till vad någon vill betala för varan. Så är tydligen inte fallet med domännamn enligt ett fåtal här på WN (som antagligen tillhör kategorin domänhamstrare). Detta är något jag finner högst underligt.
Vad spelar det egentligen för roll vad några enskilda personer anser att värdet på en domän, mobiltelefon eller strandtomt är? Känns ganska meningslöst att ens diskutera Antingen kommer köpare och säljare överens om ett pris eller inte, det rör knappast någon annan person än dessa två (+ eventuellt Skatteverket / staten då).
Oläst 2013-11-12, 16:47 #39
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Tycker du, seriöst, att de är "väldigt dyra"?

Jag tycker snarare de är billiga. Bara för att du kan köpa ett domännamn under en annan toppdomän betyder inte det att priset på svenska domäner högt.
Nu tänkte du nog lite fel?

För att avgöra om något är högt eller lågt krävs SJÄLVKLART relevanta jämförelsepunkter. För mig är relevanta jämförelsepunkter för .SE typ; .DE, .FR, .DK, .IT osv.. Vad tycker du?
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 16:58 #40
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Hehe, självklart är det bra för dig och din tjänst om dessa istället väljer dig Nu tänker inte jag riktigt lika egoistiskt i det här fallet.
Ville bara inflika och säga att jag inte tänkte på min tjänst i detta fall eftersom det är fel målgrupp (min tjänst kostar 690 / år och är inte gratis). Finns däremot många andra gratisaltenativ, Webs.com och liknande.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017