Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Jävla domänplundrare..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-12, 09:20 #1
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Mmm och vad är då en domän som aldrig sålts värd? Det innehavaren vill ha för den eller vad högsta budet från köpare är?

Diskussionen har förekommit tidigare och det finns olika åsikter och det kommer aldrig att ändras. Vissa här är domänmonster och varför skulle de ändra sig, jag kommer ju inte att ändra min åsikt.
Den är värd så mycket säljaren är villig att släppa den för.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-11, 18:53 #2
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Mycket flitig postare

Citat:
För övrigt så kan man fundera på om inte Skatteverket borde dregla om man ska resonera som du gör. Domänägares värde på tillgångar borde skrivas upp rätt brutalt med samma resonemang. Tror knappast att domänskojarna skulle uppskatta att deras domänportföljer värderas till i snitt 1000 gånger mer än inköpspris av Skatteverket...

Tillgångar redovisas och bokförs alltid initialt till sitt anskaffningsvärde enligt anskaffningsvärdemetoden. Det går att skriva upp värdet enligt omvärderingsmetoden. Men det beror ju på om man vill se domännamn som en immateriell tillgång.

Det är ju dessutom väldigt få domännamn som är särskilt likvida, så om de aldrig omsatts, hur ska SKV eller någon annan kunna bestämma att t.ex. obligationer.se är värd 300,000kr om den inte rörts eller bytt ägare sedan 2004-09-21?

Tror snarare SKV skulle rynka på ögonbrynen om man blåste upp balansräkningen på tillgångar som anskaffats för 100kr.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-11, 21:41 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
För övrigt så kan man fundera på om inte Skatteverket borde dregla om man ska resonera som du gör. Domänägares värde på tillgångar borde skrivas upp rätt brutalt med samma resonemang. Tror knappast att domänskojarna skulle uppskatta att deras domänportföljer värderas till i snitt 1000 gånger mer än inköpspris av Skatteverket...
Det där är väl inte heller särskilt relevant? Det finns säkert personer som vill sälja en Volvo-skrothög till överpris också, det betyder naturligtvis inte att bilen helt plötsligt får detta värde

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-11-11 klockan 21:44
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 11:32 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det där är väl inte heller särskilt relevant? Det finns säkert personer som vill sälja en Volvo-skrothög till överpris också, det betyder naturligtvis inte att bilen helt plötsligt får detta värde
Exakt. Trodde du att jag menade tvärt om?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-11, 17:40 #5
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Jag har nog aldrig valt att handla av ett företag bara på grund av dess (domän)namn utan valet har gjorts efter att jag bedömt deras service, tjänster, utbud och prisvärdhet. Att man väljer bort företag på grund av dess namn tror jag mer beror på vad de har i sin ryggsäck sedan tidigare.

Satsa på att utveckla din idé och genomföra det på ett bra sätt så tror jag att namnet på ditt projekt kommer till dig.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-11, 19:04 #6
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Reg.datum: May 2005
En stor del av problemet är väl att domäner ges bort nästan gratis och att folk sedan kan sitta på tusentals med reklam utan någon riktig kostnad.

Jag tycker samma sak som jag tyckt sedan ett antal år tillbaka, att priserna ska höjas. 400 kr / år för en .se domän låter mer rimligt tycker jag.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-11, 19:07 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
En stor del av problemet är väl att domäner ges bort nästan gratis och att folk sedan kan sitta på tusentals med reklam utan någon riktig kostnad.

Jag tycker samma sak som jag tyckt sedan ett antal år tillbaka, att priserna ska höjas. 400 kr / år för en .se domän låter mer rimligt tycker jag.
Visst har du rätt, man skulle bli av med en stor del av de "bulkade" domänerna. Men ALLA premiumdomäner som är parkade idag har garanterat ett värde som är många gånger högre än t.ex. 400kr per år. Det enda en sådan lösning skulle bidra till är att det finns färre skräpdomäner och typos i .SE zonen.
Oläst 2013-11-11, 23:45 #8
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg

Exakt vad jag tänkte när jag läste trådstarten, en rimlig prishöjning på mellan 300-500 kr per domän skulle rensa och skapa konkurens. Nu sitter jag själv på många domäner men jag har inga problem med att betala för de domäner jag verkligen tror på.
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 00:13 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av MKÖ Visa inlägg
Exakt vad jag tänkte när jag läste trådstarten, en rimlig prishöjning på mellan 300-500 kr per domän skulle rensa och skapa konkurens. Nu sitter jag själv på många domäner men jag har inga problem med att betala för de domäner jag verkligen tror på.
.SE är redan väldigt dyra i förhållande till andra europeiska ccTLD's.

Om .SE inte vill att tillväxten stagnerar för mycket eller till och med avtar borde det dröja minst 5 år innan man inflationsanpassar kostnaden...

https://www.iis.se/domaner/statistik/tillvaxt/
Oläst 2013-11-12, 10:34 #10
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
.SE är redan väldigt dyra i förhållande till andra europeiska ccTLD's.

Om .SE inte vill att tillväxten stagnerar för mycket eller till och med avtar borde det dröja minst 5 år innan man inflationsanpassar kostnaden...

https://www.iis.se/domaner/statistik/tillvaxt/
Tycker du, seriöst, att de är "väldigt dyra"?

Jag tycker snarare de är billiga. Bara för att du kan köpa ett domännamn under en annan toppdomän betyder inte det att priset på svenska domäner högt.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017