FAQ |
Kalender |
![]() |
#121 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Enligt undersökningar utförda av riksdagens utredningstjänst skall bilismen betala drygt 70 öre per kilo utsläppt koldioxid för att det skall vara samhällsekonomiskt neutralt, men bilismen betalar mer än 300 öre per kilo, vilket är ett klart överpris. Det torde vara allmänt känt att bilismen är en ordentlig kassako som inte alls får tillbaka det den betalar i form av motsvarande mängd bättre vägar och högre säkerhet...
![]() |
![]() |
#122 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Du får gärna undra, men jag har arbetat dryga 17 år med bland annat just dessa, och andra, juridiska frågor. Därav att jag är tämligen säker på det jag säger. Hur kan du säga, om du inte sett någon passera en spärr utan att använda fungerande och giltigt färdbevis, att du sett brottet ske? Jag upprepar det jag skrev innan - enbart det faktum att man inte kan eller vill uppvisa biljett är inte ett brott i lagens mening, även om både du och jag och varje tänkande människa i ett sådant läge kan misstänka att det är fråga om ett brott. Dock är det i dessa sammanhang bara polisen som kan agera på enbart misstanke. För att använda dina ord - hur svårt kan det vara att förstå? Läs på! :-)
![]() |
![]() |
#123 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#124 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hur vet du att någon plankar? Jag åker för närvarande kollektivt nästan dagligen. Jag visar inte upp biljett innan jag kliver på tåget. Jag har smitit förbi utgångskontrollerna ett par gånger bara senaste månaden; men jag har alltid haft giltig biljett. Är det grund för ett envarsgripande?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Och hur lätt tror du det blir att avvisa någon från ett område utan spärrar och utan avgifter?
||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |||
|
||||
|
Ganska lätt förutsatt att man är ordningsvakt/skyddsvakt och har ett gällande förordnande samt att området har ett gällande tillstånd (finns olika sk. paragraftillstånd). Kontrollanter är som sagt inte ordningsvakter eller skyddsvakter (vanligt på flygplatser t.ex. Arlanda).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |||
|
||||
|
Citat:
Däremot är det vanligt att flera trafikhuvudmän går samman och använder samma biljettsystem. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|