Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Gör tågvärdarna rätt eller fel?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-24, 12:24 #141
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Tore Visa inlägg
Hela resonemanget kring "har dom rätten på sin sida eller inte" är totalt oväsentligt. Man behandlar inte en annan människa på det där sättet, även om man skulle ha rätt att göra det.

Det finns en stor skillnad mellan "har rätt att göra" och "bör göra".

Att individer, i det här fallet väktarna, inte förstår skillnaden mellan "har rätt att göra" och "bör göra" är tyvärr ganska vanligt. Det är vanligt eftersom offren inte har möjlighet att ställa individerna till svars.
Tyvärr instrueras alla kontrollanter att de får och bör hålla fast misstänkta plankare. Det är inte de enskilda kontrollanterna som är rötäggen utan deras instruktörer och chefer som lär ut regler som bryter mot lagen. Här (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....-inte-betalat-) påstår Västtrafiks enhetschef att kontrollanterna agerade korrekt:

Citat:
Den bedömning som kontrollanterna gör är att den här tjejen inte har betalat enligt våra resevillkor. De kan bara hålla kvar någon om de misstänker brott, i det här fallet är det bedrägligt beteende eftersom hon uppsåtligen inte betalat för sin resa, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.
Helt fel, de får absolut inte hålla fast någon på grund av misstanke om brott. När högsta cheferna har så dålig koll är det inte konstigt att även kontrollanterna har det.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-24, 21:36 #142
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Nu är det fritt fram att tjuvåka i Göteborg..

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....ar-kontrollera
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-24, 21:47 #143
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Nu är det fritt fram att tjuvåka i Göteborg..

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....ar-kontrollera
Bara för att man inte bötfälls just nu är det ju knappats fritt fram.
Men vill du och andra snylta så varsågod.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-24, 22:30 #144

Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Bara för att man inte bötfälls just nu är det ju knappats fritt fram.
Men vill du och andra snylta så varsågod.
Måste berömma dig om du lyckades tolka min post som att jag snyltar och tjuvåker..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-24, 23:39 #145
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Hela resonemanget kring "har dom rätten på sin sida eller inte" är totalt oväsentligt. Man behandlar inte en annan människa på det där sättet, även om man skulle ha rätt att göra det.

Det finns en stor skillnad mellan "har rätt att göra" och "bör göra".

Att individer, i det här fallet väktarna, inte förstår skillnaden mellan "har rätt att göra" och "bör göra" är tyvärr ganska vanligt. Det är vanligt eftersom offren inte har möjlighet att ställa individerna till svars.

I samhällsdelar som styrs av myndighetsutövande eller monopol (t.ex. lokaltrafik) behandlas individen som skräp. Det finns inga incitament för något annat. I och med att alla har kameramobiler och filmar övergreppen blir detta mycket tydligt.

Det jag vill se i nästa övergreppsfilm är att filmaren frågar väktaren vad han heter och zoomar in på hans ansikte. Om väktaren efteråt har svårt att motivera sitt agerande (när 10000 människor skriver på hans frus facebookwall) kanske han inte skulle ha agerat på det sättet i tunnelbanevagnen.

Efter en sådan kampanj kommer väktare inse skillnaden mellan "har rätt att göra" och "bör göra".
Kanske skall vi samtidigt som vi ger oss på väktarens fru också hoppa på hans barn i skolan och hans föräldrar där de lever sitt fridfulla liv i förorten, för de har ju verkligen alla med väktarens yrkesutövning (hur fel den nu må vara) att göra...
Oläst 2012-04-24, 23:50 #146
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Måste berömma dig om du lyckades tolka min post som att jag snyltar och tjuvåker..
Skrev inte att du snyltar och tjuvåker utan att om du vill göra det så varsågod.

Du skrev däremot att det är fritt fram att tjuvåka vilket jag inte förstår. Västtrafiks resevillkor gäller fortfarande även om ingen bötfäller dig just nu.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 07:16 #147
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Citat:
Att individer, i det här fallet väktarna, inte förstår skillnaden mellan "har rätt att göra" och "bör göra" är tyvärr ganska vanligt.
Det är biljettkontrollanter - inte väktare. Väktare är ett helt annat yrke som oftast handlar om bevakning av egendom.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 07:21 #148
Supermoderator

Supermoderator

Det är intressant att ledningen för Västtrafik fortfarande anser sig ha rätt att hålla kvar folk baserat på en misstanke.

De kan lika gärna stoppa en propfull buss eller spårvagn i rusningstrafiken, hålla kvar alla och tillkalla polis, för nog borde det gå att hitta en person som har någon form av stöldgods med sig?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 12:38 #149
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Det är korrekt att om man inte löst biljett, elleräter mat på restaurangen utan att betala för sig t.ex., så har man med stor sannolikhet gjort sig skyldig till bedrägligt beteende. Det viktiga nu var dock inte huruvida biljett lösts eller inte... Frågan var, som jag uppfattat det, om man kan använda sig av envarsgripande enbart på misstanken att någon begått ett brott. Svaret på den frågan är och har alltid varit, i svensk rätt, att det kan man inte. Den som griper måste själv ha sett och konstaterat brottet begås och eftersom endast misstanke föreligger när någon inte vill eller kan uppvisa biljett så faller möjligheten till envarsgripande. Kvar finns möjligheten till kontrollavgifter och avvisning. Kontrollavgifter faller också om vederbörande inte vill medverka och återstår gör avvisning.
Fast vi vet ju inte riktigt vad som hände innan filmen började rulla.
Ett enligt mig tänkbart och troligt scenario är följande(detta är bara en teori):
Kontrollantera kommer in i vagnen och utlyser en biljettkontroll.
Efter att de gjort det ser de att passageraren som till att börja med sitter snabbt reser sig upp för att stämpla sitt kort.
Kontrollanterna ser detta om beslutar att gripa in och göra ett envarsgripande.

Detta är väldigt vanligt och utbrett sätt att åka gratis eller billigare och västtrafik vill ju såklart minimera problemen med detta. Om passageraren hann betala eller inte spelar ju ingen roll då det är brott emot västtrafiks regler som man måste godkänna för att få ett kort(antar jag).
I det här fallet bör man kunna tolka som att det rör sig om bedrägligt beteende och att personen tagits på bar gärning. Jag har svårt att se hur de skulle besluta sig för att göra sådär och sedan inte ge sig om de inte såg detta med egna ögon. Om de inte såg det skulle ju åtminstone kollat om passageraren löst biljett/giltigt färdbevis innan de ingrep på det här sättet.

Om det är såhär har jag förståelse för vakternas agerande och kan tycka de gjorde rätt när ingrep. De har ju även rätt att använda så mycket våld som situationen kräver så om passageraren försöker smita måste de kunna hålla fast denne. Jag tycker de håller sig inom rimliga gränser förutom möjligen när kvinnan tycks ned i sätet ganska brutalt.

Jag tycker dock att Västtrafiks agerande i media efter att detta kom ut har varit tafatt och dåligt.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 13:44 #150
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Fast vi vet ju inte riktigt vad som hände innan filmen började rulla.
Ett enligt mig tänkbart och troligt scenario är följande(detta är bara en teori):
Kontrollantera kommer in i vagnen och utlyser en biljettkontroll.
Efter att de gjort det ser de att passageraren som till att börja med sitter snabbt reser sig upp för att stämpla sitt kort.
Kontrollanterna ser detta om beslutar att gripa in och göra ett envarsgripande.

Detta är väldigt vanligt och utbrett sätt att åka gratis eller billigare och västtrafik vill ju såklart minimera problemen med detta. Om passageraren hann betala eller inte spelar ju ingen roll då det är brott emot västtrafiks regler som man måste godkänna för att få ett kort(antar jag).
I det här fallet bör man kunna tolka som att det rör sig om bedrägligt beteende och att personen tagits på bar gärning. Jag har svårt att se hur de skulle besluta sig för att göra sådär och sedan inte ge sig om de inte såg detta med egna ögon. Om de inte såg det skulle ju åtminstone kollat om passageraren löst biljett/giltigt färdbevis innan de ingrep på det här sättet.

Om det är såhär har jag förståelse för vakternas agerande och kan tycka de gjorde rätt när ingrep. De har ju även rätt att använda så mycket våld som situationen kräver så om passageraren försöker smita måste de kunna hålla fast denne. Jag tycker de håller sig inom rimliga gränser förutom möjligen när kvinnan tycks ned i sätet ganska brutalt.

Jag tycker dock att Västtrafiks agerande i media efter att detta kom ut har varit tafatt och dåligt.
En sak jag inte förstår här. Om ditt scenario stämmer (det lär i alla fall vara vanligt), säg att kontrollanter påträffar en resenär som tjuvåker. Är det standardförfarande att tillkalla polis varje gång detta sker? Eller varför ska dom hålla kvar henne egentligen? Eller vill dom slänga av henne men hon vägrar? I filmen sitter hon och viftar med ID-kort så hon har ju inte vägrat att identifiera sig. Är det verkligen rimligt att en polispatrull ska tillkallas varje gång någon försöker tjuvåka (om det nu var det som skedde)!? Eller missar jag något?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017