Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

IT Staden, nere?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-05, 00:18 #31
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Ser man till LAS så kan 1 samtal på 1min kosta företaget massa timmar och extra personal.

Du måste vara ett riktigt stort företag för ha råd med 24/7 personal vakna på plats, och då får man ju även räkna på att tjänsten + SLA avtalet är betydligt dyrare med.

Det går ju åt en hel del heltidsanställa för klara ha en person vaken 24/7 om man ska följa LAS.
Tror att en 24/7 rotation går att få runt på 2 pers om man snackar med facket, vet iaf ett ställe där man löser det så.

Sen så hade vi en spännande lösning så att vi kom runt att ha 2 anställda som jobbade på nätterna, nämligen genom att ha kontaktsamtal till en extern larmcentral (securitas) och typ "pingade" att vi levde, om vi inte hörde av oss så fick vi ett samtal. Tydligen så räcker det för att komma runt att man måste vara två på nätterna, men man var ju liiiiiiiite irriterad när det visade sig att konkurrenten alltid satt två, för inte fan var det rolig att sitta ensam på kontoret mellan 23 och 07..
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-05, 09:31 #32
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JimmyB Visa inlägg
Jag syftar på att man får möjlighet via webbsidan att betala. Även om klockan är 23.00, att via kortbetalning få iväg en betalning och på så sätt få tillgång till ett journummer.
Du har nog fortfarande inte förstått förhållandet mellan jour och kostnader. Att ha en jour kostar massor med pengar och att inte se till att man på regelbunden basis får in de pengarna är inte ekonomiskt för fem öre. Därför finns det hos de allra flesta endast löpande avtal som ger tillgång till ett journummer och inte pay-by-incident.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-05, 12:25 #33
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Självklart är 24/7 ett krav om man ska vara ett respektabelt hostingföretag, men det går ju att göra det på olika sätt. Har man tekniker som går skift så att en alltid jobbar på natten så är nog inte ett samtal mitt i natten speciellt irriterande, har man däremot tekniker med sovande jour där dom får larm om nåt händer så kan ett nattsamtal vara bra mycket mera irriterande om det inte är ett riktigt akutärenden.

Tex så har jag blivit väckt mitt i natten av en kund som ringde akut för att hans mail inte fungerade, efter att ha masat mig ur sängen och kollat så visade det sig att han missat domänförnyelsen hos SE-Direkt, jag blev iaf inte glad..
Ett sådant företag hade åtminstone inte jag velat jobba på... Man måste utforma ett system som fungerar bättre för de anställda, annars kan man lika gärna strunta i det.
Oläst 2011-05-05, 13:19 #34
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Ett sådant företag hade åtminstone inte jag velat jobba på... Man måste utforma ett system som fungerar bättre för de anställda, annars kan man lika gärna strunta i det.
Med en riktigt väl genomtänkt servermiljö så är det inga större problem. Personen med sovande jour har ju alltså inte jour gentemot kunder utan endast larm från servrar, så vi tycker det fungerar fint.

Ang SE-Direkt exemplet så var det endast ett extremfall för att visa att alla personer inte förstår vad ordet akut betyder.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-05, 16:18 #35
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Du har nog fortfarande inte förstått förhållandet mellan jour och kostnader. Att ha en jour kostar massor med pengar och att inte se till att man på regelbunden basis får in de pengarna är inte ekonomiskt för fem öre. Därför finns det hos de allra flesta endast löpande avtal som ger tillgång till ett journummer och inte pay-by-incident.
Men om det redan finns en bemannad jour så förstår jag inte hur mitt samtal kan skada. Får de en ny jour-kund som betalar löpande varje månad så bör det jämna ut sig ordentligt om de nu skulle bli överbelastade och få 10 samtal mer än beräknat på en kväll.
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-05, 18:07 #36
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Men om det redan finns en bemannad jour så förstår jag inte hur mitt samtal kan skada. Får de en ny jour-kund som betalar löpande varje månad så bör det jämna ut sig ordentligt om de nu skulle bli överbelastade och få 10 samtal mer än beräknat på en kväll.
Finns 2 problem, om dom hade haft ett publikt nummer och alla hade tänkt som dig så är ju risken mycket stor att dom inte haft någon kund som betalat för det som tjänst. Och då inte blivit någon jour alls.

Andra problemet är LAS, om man har sovande jour/beredskap så är avtalet i regel att dom ska ha betalt övertid + betalt för minst antal timmar. Så även om det kanske tar 1 min så kan det bli flera timmars ersättning till personen med. Sedan finns det ju regler hur många timmar dom får jobba innan dom måste ha ledigt etc.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-05, 18:57 #37
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Du förutsätter att jouren är på plats men det är väldigt få som har det utan har istället sovjour. Resten kan du läsa dig till i mina och andras kommentarer.

Bara så att du vet, jag vet nog hur frustrerad du kände dig och jag har suttit i samma situation själv. Vi har bara kommit till olika slutsatser.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-05, 18:59 #38
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Du förstår verkligen inte?
För att ett företag skall kunna erbjuda jour så måste det betala sig, löpande.
Man kan inte ha dygnet-runt personal där betalningsmodellen bygger på pay-per-incident.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-05, 22:20 #39
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Fattar jag detta rätt. Kunden hyr egen server som hade brakat ihop och det blev ett
jäkla gnäll på att IT-Staden inte har ett publikt journummer? Var servern IT-Stadens
ansvar (managed server) eller sköter kund om servern själv?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-05, 22:43 #40
abergmans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Fattar jag detta rätt. Kunden hyr egen server som hade brakat ihop och det blev ett
jäkla gnäll på att IT-Staden inte har ett publikt journummer? Var servern IT-Stadens
ansvar (managed server) eller sköter kund om servern själv?
Gissningsvis är det deras 200kr / månads HyperV som låst sig.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017