FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Valet 2010 | |||
Vänsterpartiet (V) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 3.04% |
Miljöpartiet (MP) |
14 | 6.09% |
Socialdemokraterna (S) |
15 | 6.52% |
Centerpartiet (C) |
17 | 7.39% |
Folkpartiet (FP) |
8 | 3.48% |
Kristdemokraterna (KD) |
9 | 3.91% |
Moderaterna (M) |
100 | 43.48% |
Piratpartiet (PP) |
22 | 9.57% |
Sverigedemokraterna (SD) |
31 | 13.48% |
Annat |
7 | 3.04% |
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#311 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Och av någon jävla anledning ska man alltid lösa andras jävla problem och betala för deras agerande.
Alltid någon annan som ska betala, inte ta något ansvar själv någon gång. Och ser man till invandringen så anser jag att man ställer krav kan man inte svenska inom en viss rimligt tid så ska man bli av med bidragen. Just nu så får dom ändå bidrag även om dom inte gör något resten av livet. Senast redigerad av patrikweb den 2010-09-17 klockan 23:37 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |||
|
||||
|
Citat:
Det är sant att man inte får fördel att betala högre skatt. Den högre skatten (marginalskatt) betalar man om man tjänar mer. Sedan kan man se det som att de som konsumerar mycket betalar mer i skatt (moms). Säg att den ena av två personer som båda får 20 000 kr efter skatt spenderar alla sina pengar varje månad, medan den andra sparar dem på banken eller i aktier. Den förstnämnda spenderaren har därmed betalat mer i skatt än den sparsamme. Trots detta har båda rätt till likvärdig sjukvård. Spenderaren hamnar inte före i operationskön för att han har genererat mer momsintäkter. Hela tanken med det svenska systemet är ju att alla solidariskt ska täcka upp för varandra. Jag kan hålla med dig om att det kan vara orättvist i många fall. De som tjänar mycket betalar ju redan en högre summa i kronor och ören än en som tjänar lite. Redan där har höginkomsttagaren dragit sitt strå till stacken kan jag tycka. Jag är för den förenklade skatten som en professor talade om häromdagen i SVT Forum (glömt namnet, men han var fårn Göreborgs universitet). Den går ut på att i stort sett alla skatter ska ligga på 25 %. Inkomstskatt, reavinstskatt m.m. Kort och gott så ska man inte förvänta sig att man får mer för sina skattepengar om man betalar mer än genomsnittet i skatt. Man får vara glad att man ändå har mer kvar efter skatt än genomsnittet. Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-09-17 klockan 23:48 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#314 | ||
|
|||
|
Om jag fick 25% skatt endast som företagare och hade rätt att ta det som var över i egen ficka utan mer skatt så hade jag inte klagat mer.
Enda jag då skulle kunnat ha en åsikt om är arbetsgivaravgifter om man har anställda. Som det är nu betalar man 50-60% skatt beroende hur man tar ut pengarna, fast denna summan i skatt stämmer ju bara om man spenderar pengarna utanför Sverige. Skulle man handlat bensin för pengarna så hade man säkert betalat runt 90% skatt på sina pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | ||
|
|||
|
Citat:
För då behöver jag inte acceptera den statliga/kommunala misslyckanden. Då kan jag betala för mig själv och efter mitt behov. Då skiter jag att staten inte kan bedriva sjukvård, då betalar jag ändå på egna försäkringar och kan gå till privata kliniker. Jag tror inte stat/kommun ens klarar lösa fungerade järnväg/kollektivtrafik, SJ alla förseningar under en 10 års period motsvarar runt 1 miljon dom skulle betalat i förlorad tid om dom skulle ha gjort rätt mot mig. Reser man mycket som jag gör får man budgetera ca 10-50k om året i extra kostnader i taxi och tidförlust om man ska åka tåg eller kolllektivt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
"Alla är lika mycket värda. Alla har lika stor chans i samhället. Staten ska inte äga" Att du inte bara kan kliva ur din feta bubbla som du uppenbarligen befinner dig i och inse att alla är inte lika, och alla har inte samma förutsättningar. Vad är det som är så tillfredställande med att vara egoistisk? Händer det aldrig att du hjälper en vilt främmande människa som du inte sett tidigare? Alla dina inlägg handlar om hur DU ska få det bättre, hur t.ex. SJ och Staten ska kompensera DINA lidanden och DINA förluster. Hur det är DINA skattepengar som finansierar de felsteg som begås i kommuner/landsting m.m. Du verkar helt avsakna förståelse för att du faktiskt lever i en grupp, ett samhälle, ett land, som är rätt beroende av att vi alla hjälper varandra. Även om du, i din nuvarande livsfas, har förutsättningar att betala mindre skatt, men att då själv betala dessa tidigare skattefinansierade utgifter ur egen ficka, så innebär det inte att alla har det, eller att du alltid kommer ha det. Det är väl jättebra om du kan vara med och bidra just nu då du faktiskt har möjlighet till det. Vad jag inte förstår med din ideologi är hur du vill hantera de personer som inte skulle ha råd. De som inte lyckats lika "bra" i livet. Barn som föds i missbrukarhem, förståndshandikappade. Barn som inte har föräldrar eller andra vuxna som kan hjälpa dem under skolåren, som inte blir uppmuntrade till att lära sig nya saker, att ta för sig, att våga. De som blir mobbade, invandrare med traumatiska minnen från hemlandet. Du behöver inte ens gräva så djupt för att hitta problemfall. Det räcker ju med att en normalbegåvad elev hamnar på en låg/mellan/högstadieskola där lärarkompetensen och pedagogiken är under genomsnittet för att det ska finnas risk att denne presterar sämre än andra, och därför får problem i sitt fortsatta liv. Jag har pratat med moderater som på fullaste allvar tror att: En flicka som fötts in i en utsatt situation (liknande det jag beskrivit ovan) har lika stor chans att bli statsminister en vacker dag som: En kille som fötts i en höginkomsttagande akademikerfamilj i någon av de rikare kranskommunerna till Stockholm, som inte upplever några som helst problem under sin uppväxt, och vars föräldrar har flera högt uppsatta kontakter som gärna hjälper deras son att uppnå sina karriärsmål. Sen tror jag inte på dina dogmer om att invandrare VILL vara en belastning, att de VILL lata sig och inte arbeta. Du förlöjligar ju bara dig själv när du försöker svartmåla en hel grupp enbart på grund av deras etnicitet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Afrika är inte ett gruppboende för handikappade utan en kontinent som till stor del är befolkad av fullt friska vuxna individer. De ska kunna ta tillvara på sig själva och sina familjer. För övrigt: - Sverigedemokraterna verkar gå framåt i årets skolval. Resultatet i sin helhet redovisas under valnatten men flera skolor har redan valt att gå ut med resultaten och på de flesta av dessa skolor så verkar (SD) ha fått 20-30% av rösterna, det innebär att partiet med stor sannorlikhet kan komma att bli Sveriges största parti bland ungdomarna. Bådar gott inför framtiden! - I en undersökning gjord av danska Jyllands-Posten så svarar 66% av ca. 3500 tillfrågade danskar att de hade röstat på Sverigedemokraterna om de hade varit berättigade att rösta i det svenska riksdagsvalet. Och ja, jag är väl medveten om att dessa siffror har noll inverkan på det slutgiltiga valresultatet då varken ungdomar under 18 och icke-svenska medborgare får rösta men jag tycker ändå att siffrorna är fruktansvärt intressanta. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
problemet med unga som röstar är att de är lättlurade och går lättare på propagandan som du så innerligt tror på.
om någon säger något så bortförklaras det senare.. ungdomar har en tendens att MOGNA och sedan röstar de på ett parti som har lite mer humanitära åsikter ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-18 klockan 03:15 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|