Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Valet 2010
Vänsterpartiet (V) 7 3.04%
Miljöpartiet (MP) 14 6.09%
Socialdemokraterna (S) 15 6.52%
Centerpartiet (C) 17 7.39%
Folkpartiet (FP) 8 3.48%
Kristdemokraterna (KD) 9 3.91%
Moderaterna (M) 100 43.48%
Piratpartiet (PP) 22 9.57%
Sverigedemokraterna (SD) 31 13.48%
Annat 7 3.04%
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-17, 16:15 #301
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av simals Visa inlägg
En fängelseintern kostar samhället ca. 3000 kr om dagen, på 2 år blir det över 2 milj. kronor. Jag är övertygad om att vi kan köpa tillbaka deras gamla medborgarskap för mindre än 1/4 av den summan.
Att köpa medborgarskap är inget Sverige eller något annat land ska syssla med. Inte många lär hålla med dig.
Oläst 2010-09-17, 19:03 #302
claeslund claeslund är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
claeslund claeslund är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Om du nu ska komma med det ena förvirrade "argumentet" efter det andra så kanske du borde fundera lite över alla de problem som västvärlden har ställt till med i andra delar av världen. Det där med utbildning kanske vore något? Talibanerna i Afghanistan fick militär utbildning och finansiering av framför allt USA för att slå tillbaka Sovjetunionen, oroligheterna i Mellanöstern har som bekant en hel del med västvärldens oljekonsumtion och andra världskrigets problembarn Israel att göra, den europeiska kolonialismens effekter har fortsatt att skapa problem och skörda dödsoffer i Afrika långt in i vår tid, västvärldens gruvbolag och skogsbolag har skapat förödelse och lidande på många håll i världen etc. etc. De rikedomar som europeiska erövrare roffade åt sig från 1500-talet fram till andra världskriget har genererat enorma summor idag som knappast kan anses vara rättmätigt tillkomna. Vi har haft två världskrig de senaste 100 åren och bägge var europeiska skapelser. Att strunta i andra delar av världen är ett bra sätt att skapa ett tredje. Världen består inte enbart av dig även om du kanske tror det utan vi måste alla hjälpas åt för att få en bättre värld för alla.
Väl skrivet!
claeslund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-17, 22:52 #303
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av simals Visa inlägg
Jag anser att de krisdrabbade länderna måste lära sig att ta hand om sina egna problem, de kan inte sitta och förvänta sig att vi i västvärlden ska städa upp deras skit och lösa deras problem i all evighet.
Ar val sa vi "normala" manniskor resonerar och tanker - du och jag, sakert manga andra ocksa.

Lander som drabbas av naturkatostrofer ska inte med en klackspark och en god natt somn tro varje gang "det har loser vastvarlden, dom har pengar, inga problem". Om tar det for givet hela tiden sa kommer en vacker dag ett nej fran var president att pengaflodet stoppas.

Det gar inte att skjuta till pengar i mangder och att lander tar for givet att vi som har pengar ska hjalpa till varje gang. Vi har vara egna utgifter som vi ska betala och vara medborgare som sitter i en knivig sits som ocksa behover hjalp.
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-17, 23:13 #304
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Jag anser att folk får hjälpa hur mycket dom vill, men det är inte korrekt att använda våld och tvång och sådant stöld av folks pengar (skatt) mot folks vilja.

Folk ska inte bli tvingade betala för andras bidrag, alla fall om det rör kostnader för invandring eller bidrag till andra länder. Eller ens att vi ska ta kostnad för skicka militärer till andra länder.

En sänkt skatt skulle även räcka till att folk har råd med egna försäkringar, även spara undan pengar för klara försörja sig även om man blir arbetslös. Och ändå få mer pengar kvar i fickan med bättre egen förvaltning.

Jag ser inga problem att vissa tycker det är rätt att betala för det, men ta kostnaden själv då.

Som företag så vet man att det inte funkar driva verksamhet som inte betalar sig, dock har man inte den rättighet som staten har att tvinga sina kunder på valfri belopp av pengar.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-17, 23:18 #305
Doctor.Datas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Sankt skatt - vad ar det egentligen?

Nu kanske jag tanker lite snett med tanke pa att jag far ute cirka 3800 USD varje manad. Skulle jag bo i Sverige och tjana samma lon sa skulle jag absolut kunna betala hogre skatt och bidra till ett vaxande samhalle - om jag visste att pengarna hamnade i ratta hander och i ratta sektioner i landet.

Att hoja skatter for hoginkomsttagare ar inte mer an ratt - "Efficient bastards" som vi kallar dom i USA och aven - "People who lack empathy for others".
Oläst 2010-09-17, 23:20 #306

Och sanningen är att enda möjlighet att det skulle vara möjligt att vända en kostnad till en vinst är om det skulle varit 0% arbetslöshet. Eller det fanns mer jobb än det fanns arbetare.

Och då hade även dom som fått bidrag/invandrare varit tvungen att ha högre skatt eller jobba några timmar extra för att få det rättvist ändå.

Fast det är nog ingen som tror att det kommer bli 0% arbetslöshet, jag tror att det kommer bli globalt kaos istället.
Oläst 2010-09-17, 23:22 #307

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg

Nu kanske jag tanker lite snett med tanke pa att jag far ute cirka 3800 USD varje manad. Skulle jag bo i Sverige och tjana samma lon sa skulle jag absolut kunna betala hogre skatt och bidra till ett vaxande samhalle - om jag visste att pengarna hamnade i ratta hander och i ratta sektioner i landet.

Att hoja skatter for hoginkomsttagare ar inte mer an ratt - "Efficient bastards" som vi kallar dom i USA och aven - "People who lack empathy for others".
Du får inget för skatten, du får ingen fördel att betala högre skatt. Eller mer skatt än andra.

Jag har ändå massa försäkringar, man måste ju ha en privat sjukvårdsförsäkring för ens få den vård man är värd. Aldrig man ens accepterar förlora en halvtimme i kö för vård.
Oläst 2010-09-17, 23:26 #308
Doctor.Datas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Du får inget för skatten, du får ingen fördel att betala högre skatt. Eller mer skatt än andra.
I Sverige far ni ju tillbaka om ni har betalat for mycket i skatt - det ar en fordel.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jag har ändå massa försäkringar, man måste ju ha en privat sjukvårdsförsäkring för ens få den vård man är värd. Aldrig man ens accepterar förlora en halvtimme i kö för vård.
Sjukvard?

I Sverige har ni valt ett kostnadsskydd eller vad det nu heter? I USA maste vi teckna olika forsakringar som ar i olika belopp.
Oläst 2010-09-17, 23:29 #309

Jag skiter väl i pengarna, det jag menar är att man inte får ens vettig sjukvård för alla skattepengar ens utan man få ändå gå till privata kliniker och ha privat sjukvårdsförsäkring får få det man är värd.

Tror inte jag kan gå till skatteverket och säga att dom har förhöga skattesatts och säga att jag bara max betalar 20% i skatt. Över det är fan orimligt.

Jag hade kunnat gå med på 26% bolagskatt om jag fick plocka ut pengarna som är kvar i aktieutdelning utan någon mer skatt på det.
Oläst 2010-09-17, 23:31 #310
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg

Höginkomsttagare betalar redan mer i skatt även med en platt skatt. Jag är inte insatt i dina amerikanska ordspråk, men att höginkomsttagare skulle sakna empati för andra är ju en ren lögn. Är det någon som bryr sig om andra så är det företagare medan bidragstagare mer bryr sig om sina egna bidrag och vill alltid att någon annan ska betala. De som skänker mest pengar till fattiga är "de rika". Glöm aldrig detta. Att ständigt ropa efter mer är egoistiskt och kan mycket väl leda till att "de rika" tröttnar och blir egoistiska själva.

Nu vet jag inte vad du menade med dina 3800USD, men om du menar bruttolön så skulle ca 16 000 kr gå till skatter om du betalade skatt i Sverige. Om du menar nettolön skulle över 25 000 gå till att betala skatt.

Sverige har världens högsta skatt på arbete. Skatterna måste ner för att hålla företagarna kvar i landet. Den dag företagarna flyr landet kommer landet gå i konkurs.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 5 (0 medlemmar och 5 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017